Classic & Sportscar Meeting Vålerbanen 2007
Vålerbanen 2007-08-11 - 2007-08-12

Resultatlistor


Corsa Italiana
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford/Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

HRN E&F-65 1301cc-
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche Club Norge Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 75

Racerapport

Udda bilar i Norge

Våler

Det var många trevliga gamla bilar på Classic & Sportscar Meeting på Norska Vålerbanen.

Tore Kjell Larseng har en riktig raritet, en Mini Jem från 1969. Troligen det enda kvarvarande exemplaret i Norden. Bilen är byggd av Minikomponenter och ser vid första anblicken ut som en Mini Marcos. Det sägs att idén till bilen föddes av Engelsmannen Dizzy Addicot när han fick se en Mini-van som hade fått taket intryckt. Han gjorde en prototyp som han sålde till Jeremy Delmar-Morgan som byggde 32 bilar under namnet Mini Jem Mark I. – Det här exemplaret togs in i Sverige som byggsats av Sveneric Eriksson, sa Larseng. Bilen kördes av Dagobert Swensson och senare av hans son Stig-Ove Swensson som även använde den som gatbil. – Han hade till och med radio i bilen, sa Larseng som själv har bilen gatregisterad. – Jag åker ibland till Rudskogen, det är bara tre mil dit, men det är ett förskräckligt ljud i bilen så det blir väldigt sällan, sa Larseng och fortsätter: Bilen väger 580 kg. Motorn har jag byggt själv. Den är på 1293cc och ganska snällt trimmad, lite drygt 100 hästar.

Trond Bull Enger kör en Datsun 1600 SSS från 1970. – Den var framgångsrik i bl a Safarirallyt i början av sjuttiotalet, men inte lika vanlig på racerbanorna. Jag körde själv en likadan bil 1971-73 på is och sandbana, sa Enger. Bilen han kör idag importerade han från USA 1989. Den var redan byggd som tävlingsbil, men han har ändå fått modifiera en hel del. Bilen har en effekt på 162 hästkrafter.

En vinnande bil på sextiotalet var Abarth 1000cc, men idag är det en ovanlig bil och i Sverige tävlar endast ett exemplar inom Historisk Racing. Här på Vålerbanen fick jag se två bilar. Axel Gulbranson äger den ena. – Jag har ägt två riktiga tävlingsbilar från Sverige varav den ena var den mest segerrika någonsin. Tyvärr har jag inte dem kvar. Den här är en replika som jag byggt på en Fiat 600, sa Gulbranson. Bilen ser identisk ut, men vissa detaljer skiljer. Motorn är från en Autobianchi A112. Den är på 1050cc och ca 80-90 hästar. – Det är i grunden samma motor som från början hade 26 hästar. Abarth lyckades som mest skrämma upp den i 112 hästar, sa Gulbranson.

Den andra bilen tillhör Ketil Thorbjörnsen. Han köpte bilen i fjol från Ingemar Gustavsson i Ängelholm. Det är också en replika som Gustavsson byggde i början av nittiotalet. Motorn kommer även här från Autobianchi, men det är en mindre variant på 982cc. – Originalmotorer är nästan omöjliga att hitta, sa Thorbjörnsen.

Frode Alhaug kör en häftig Corvette Stingray från 1967 med 400 cui motorblock med 350-vev, 480 hk och 680 nm. Vid ett tillfälle när han körde på Vålerbanen fick han bromsläckage och gick baklänges av banan i 180 km/h. Efter denna incident kallar man den norra kurvan för Alhaugsvingen. Det är den enda kurvan på banan som fått ett eget namn.

Tävlingshelgen på Vålerbanen var även final för NEZ-mästerskapet i Historisk Racing. Formel Vee-föraren Peter Hasselgren från Finland blev mästare.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Hillman Imp

Fredrik Knutsen kör en Hillman Imp. – Det körs en del bilar i Finland och Danmark, men ingen i Sverige, sa Knutsen. På sjuttiotalet körde ”Slim” Borgudd och Mats Warg med framgång i Sverige. Knutsen köpte den här bilen 1978 och körde SSK-serien fram till 1980. – Då sålde jag bilen. Köparen plockade ned den och lät den stå i kartonger i 25 år innan jag köpte tillbaka delarna igen för två år sedan, sa Knutsen. Karossen hade blivit förstörd, men han hittade en ny på en lada i Surahammar. Bilen är från 1964 och hade en originalmotor på 875cc och 39 hk. I raceutförarande borrades motorn upp till 1000cc och 112 hästar. – Det blir premiär idag, jag har bara kört två varv runt garaget för att se att allt fungerar, sa Knutsen som lovade att ”ta det med ro”.

Kärt återseende

Frode Berg Johansen kör en Alfa 75 3.0 i Corsa Italiana. Klassen, som är ny för i år, har hämtat sitt reglemente från den svenska Alfa Romeo klubbserien CAR-Challenge. I Norge är Alfa Romeo inte lika stort som i Sverige så här har man bjudit in alla Italienska bilmärken. Det är en brokig blandning med allt från Ferrari till Autobianchi. Berg Johansens bil byggdes i Sverige av Filemon Racing 1992. De körde SLC och vann hela serien 1994-95. 1996 köptes bilen av Ulf Johannesen från Alfa Team Classic. Teamet ställde upp i SLC-tävlingen i Mo i Rana 1997 som kördes i 24-timmar i midnattsolens dagsljus. Johannesen själv kunde inte delta vid detta tillfälle varför undertecknad fick erbjudandet att ta hans plats. Jag var inte sen att tacka ja. Det var nog min häftigaste raceupplevelse hittills. Lite skämtsamt sades det i teamet att anledningen till att jag fick erbjudandet var för att jag körde en exakt likadan bil som gatbil och därför hade de ett garanterat reservdelslager på plats. Berg Johansen köpte bilen år 2000 för att köra klubbträffar med Alfa Romeo klubben. – Det var väldigt roligt när den nya raceserien drog igång i år, sa Berg Johansen. Nästa år skall man försöka samköra med den svenska serien och på så vis få ett starfält på 40-50 bilar.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT