SSK Falkenberg 2007
Falkenberg 2007-08-25 - 2007-08-26

Resultatlistor


Fyndbörsen Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Qwinsta Trophy
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo S60 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 78

Racerapport

SSK´s Västkustlopp

Falkenberg

SSK besökte solstaden Falkenberg, i alla fall kändes det så på fredagen. Helgen i övrigt var blåsig med växlande molnighet, men ytterst lite regn. Förarna bjöd på underhållande racing där samtliga race kördes på söndagen.

Superkartarna var morgonpiggast och 15 förare gav sig ut på den morgonblöta banan. Tomas Roosemark drog iväg från pole. Den ende som lyckades hänga med något så när var unge Tony Johansson. Han låg hela tiden några meter bakom och marginalen vid målgång blev 4 sekunder. Bakom dessa två kämpade Tony Ahlgren och Ingvar Bjerge. Vad de inte hade räknat med var att Anders Littorin smög sig förbi båda och tog tredjeplatsen.

Lennart Landström har i år introducerat en klass i klassen. Det är en nyutvecklad kart med 600cc fyrtaktsmotor och variatordrift. Han kallar den Super V-Kart. Idén kommer från hur en snöskoter är konstruerad. Tanken är att den skall vara billig och driftsäker. Lennart har byggt och sålt en handfull kartar i år. Tävlingen i Falkenberg vanns av hemmaföraren Thomas Neretnieks, som endast körde sin andra tävling, före Jonas Karlsson och Börje Gustafsson.

I andra racet tog unge talangen Tony Johansson ledningen före Roosemark. Ordningen var dock återställd redan efter tre varv. Rutinerade Roosemark tog sin andra raka seger före Tony Johansson och Ingvar Bjerge. Bland Super V-Kartarna vann debutanten Jonas Karlsson före Börje Gustafsson.

Kvalet till Volvo Original Cup gick till historien. Eller vad sägs om följande tidsdifferenser bland de fyra första: Pole Fredric Magnusson 54.802, 2:a Karl Jenssen +0.021, 3:a Erik Jonsson +0.027 & 4:a Marcus Larsson +0.047. Alltså fyra förare inom 5 hundradelar av en sekund! Efterföljande tre förare var inom en halv sekund.

Marcus Larssons koppling rasade redan efter tre varv, varför han var mest taggad inför racet. Frågan, om S40 modellen eller 940 modellen är bäst, var här svår att svara på. Ettan och fyran kör S40, tvåan och trean kör 940.

Det var alltså bäddat för en hård uppgörelse i racet. Fredric Magnusson lyckades hålla första platsen genom chikanen med Karl Jensen tätt bakom. Erik Jonsson gled ut lite i första svängen och hade Marcus Larsson på utsidan, sedan vände han på Thomas Guttormsen, som ställde sig mitt i chikanen. Alla fick köra omvägar i sanden för att komma förbi. Den som tjänade mest på detta var Linus Westman, som lyckades snirkla sig igenom röran bäst. Fredric Magnusson fick en liten lucka och kunde vinna racet. Linus Westman fortsatte sitt avancemang och tog sig ända upp till andra plats. Karl Jensen blev trea.

I andra racet startade Linus Westman från pole före teamkompisen Marcus Larsson. Marcus tog starten, men Linus hängde med fint. Fredric Magnusson blandade sig i tätstriden, men fick bryta med avbruten växelspak! Karl Jensen tog andraplatsen före Westman. Detta var den bästa tävlingshelgen någonsin för både Westman och Jensen.

I den nyinstiftade Volvo 240 cup gjorde Frank A Dahl comeback och vann dubbelt.

16 juniorer kom till start i Renault Junior Cup, samt Ingela Holgersson som fortfarande är ensam förare i den nya klassen SSK Standard. Fartmässigt hängde hon med bättre här och hon kvalade in mitt i fältet. – Det var jättekul att köra med juniorerna. Nu kunde jag få några att kämpa med och inte bara titta i backspegeln, sa Ingela Holgersson.

Den fria träningen fick tyvärr en tråkig start. Redan på utvarvet fick Tanja Rindeström en knuff, som resulterade i en voltning och skrotad bil. Pappa Peter är dock en luttrad man, som inte lät sig nedslås; - Vi byter kaross och kommer igen i finalen i Karlskoga. Det är vad jag kallar sann SSK-anda!

Rickard Javanainen startade från pole. Han hade en tuff kamp med Jesper Nilsson och de bytte ledarposition några gånger under racet. Algot Öberg och Jesper Ojala vände bort varandra och fick börja jaga från slutet. Jesper Nilsson drog det längsta strået och vann med en halv sekund före Rickard Javanainen och en dryg sekund före Johan Eriksson. Jesper Ojalas och Algot Öbergs uppkörning genom fältet hann inte ge dem några bra placeringar, men tiderna räckte för att placera dem i första startled i andra racet.

Det blev två klungor i andra racet med Öberg, Javanainen och Eriksson i den första och Palnér, Ojala och Gelotte i den andra. Mot slutet av racet blev det för trångt och Palnér och Eriksson krokade ihop och bröt. Rickard Javanainen vann före Öberg och Ojala.

Yokohama/Qwinsta/Classic körde ihop. Tyvärr såg vi inga norrmän i Yokohama denna gång, på grund av att de körde en deltävling samtidigt på Rudskogen. Gamle Fyndbörsbekantingen Håkan Johansson kom ensam till start med sin BMW. Han har hunnit köra både STCC med Diesel motor samt BWM Cup med bilen. Nu var han alltså tillbaka i SSK med en 3.2 liters M3 motor under huven med drygt 300 hästkrafter. Ingen tvivlade väl på att han skulle vara snabbast i detta samlingsheatet. Men Håkan gjorde det mera spännande än nödvändigt då han chansade på regndäck, då banan var blöt vid start. – Jag kände redan på andra varvet att det torkade upp så snabbt att slicks hade varit det rätta valet, sa Håkan, som i alla fall lyckades hålla undan och vinna heatet om än knappt! Reine Bergström vann Qwinstaklassen med fem sekunders marginal före Anders Svensson och Roger Ekman. I Classic hade Ulf Andersson varit snabbast på kvalet, men i racet fick han ge sig för Staffan Olars. Enar Viktorsson kom trea.

I det upptorkande första racet hade Håkan Johansson med sina halkiga regndäck inte satt någon bra varvtid även om han vann heatet, varför han återfanns en bra bit ned i fältet inför det andra racet. Han tog det lugnt ett par varv för att racet skulle komma igång ordentligt. När han väl fått upp önskad däckstemperatur gavs ingen mera pardon. Han plockade snabbt placeringar och kunde vinna heatet med drygt en halv minut före Qwinstasegraren Reine Bergström. Reine vann sin första seger med sin nuvarande bil här i Falkenberg för precis ett år sedan, då i regn. Nu har han visat att han kan vara snabb även när det är torrt. Bakom honom hade Anders Svensson och Roger Ekman ett verkligen tight race, men Anders lyckades hålla undan med en halv billängd.

I Classic hade Hasse Grönlund pole (pole för hela heaet förresten!), men i racet fick han se sig slagen av Staffan Olars. Claes Hanström kom trea.

I Fyndbörsen Cup hoppades Kjell Holgersson på torrt före. Han trodde det skulle vara omöjligt att vinna annars. Han fick som han ville och i första racet ledde han komfortabelt när motorn plötsligt började misstända. Det blev så illa ett par kurvor före mål att han tappade all fart. Fredrik Ring som snabbt kom ikapp i sista kurvan blev så förvånad över Kjells låga hastighet, att han inte vågade köra om. Segern gick därför till en minst lika förvånad Kjell med Martin Hedin på tredje plats. – När jag såg att Kjell körde så sakta trodde jag att det var gulflagg eller något, sa Fredrik Ring efteråt, om varför han inte körde om.

I andra racet bildade samma tre förare tättrion. Holgersson vann återigen, nu före Hedin och Ring. Felix Körling kom fyra. – Jag blev vänd av Nina Dahlin i första racet, men nu var det kul att få komma så högt upp i listan. Jag skall tydligen bara ha ett bra resultat i varannan tävling i år, sa Körling.

Christoffer Graff körde brodern Alxeanders JTCC-Fiesta och kom femma i båda racen. – Vi var här för att testa och utvärdera bilen som haft ett mystiskt motorproblem en längre tid. Motorn går bra i tre-fyra varv sedan tappar den orken. Jag kan bara konstatera samma sak som Alexander och till veckan skall vi köra motorn i bänk för att felsöka ordentligt, sa Christoffer Graff.

Teknikens Värld var på plats med en Mazda Miata som kördes av Joakim Winkler. Han hade vunnit styrningen via en utlottning i tidningen. Detta var hans tävlingsdebut. Det blev inga framskjutna placeringar, men Teknikens värld var nöjd och Joakim Winkler var nöjd. Han fick blodad tand så var inte förvånade om han dyker upp igen.

Beetle Cup körde ihop med Fyndbörsen och här var Bengt Holmgren den store dominanten trots problem med bromsarna i första racet. Claes Lindblom var lika säker tvåa i båda samt Marcus Söderqvist, som trea i båda racen.

Volvo S60 Challenge är bara en spillra av sitt forna jag. De senaste två tävlingarna har det bara varit tre deltagare. Nu i Falkenberg var de i alla fall fem. Johnny Saikali gjorde comeback samt en kille från Holland, som hette Dennis Hafkamp i en ex Saikali/Brink bil. – Jag har kört och vunnit en Holländsk serie för bara Volvo 360 bilar. Jag ville ha något snabbare och då gärna en Volvo. Jag hittade Saikalis bil på blocket.se. Jag flög upp till Stockholm och kollade på bilen. Vi kom snart överens varvid jag flög hem, tog bil med släp och körde Amsterdam-Stockholm och hem igen, en resa på 300 mil. I Holland kör jag en blandklass, typ Super Saloon, men då med slicks. Detta var första gången jag körde bilen med mönstrade däck och det kändes väldigt halkigt, sa Hafkamp.

Jonas Nilsson har kommit igång ordentligt och tog pole inför första racet. I starten missbedömde Tobias Brink bromspunkten fullständigt varför han nästan flög över sandfållan. Han blev därför tvingad att vänta in Jonas Nilson och brodern Ted för att slippa straff. Tobias och Ted gjorde en taktisk teamkörning för att finta undan Jonas Nilsson. Det var nästan en kopia av vad Eddie Irvine och Michael Schumacher gjorde i Suzukas GP 1999. Det blev en del stångande och Jonas tvingades bryta med brusten hjulupphängning. Jonas var rasande och lämnade in en protest, som dock avslogs. Tobias vann racet före Ted och Johnny Saikali. I andra racet fick Jonas starta sist eftersom han bröt. Det var dock väldigt tätt in i chikanen och Tobias fick en knuff av Holländaren Hafkamp. Tobias lyckades få en lucka till Ted och Jonas, som hade en hård batalj. Jonas var förbi i chikanen men blev tvingad att gena över sanden, varför han fick ge upp sin placering för att slippa straff. Han tappade lite, men jagade ikapp igen och försökte ideligen att hitta en lucka de sista varven igen. Tobias vann före Ted och Jonas och nu står det klart att mästerskapet kommer att hamna i Brinkfamiljen efter finalen i Sturup. Tobias har bäst utgångsläge, men även Ted har chansen att vinna.

Fotnot: Finalen för S60 skulle köras tillsammans med STCC i Sturup, men STCC tyckte att det var för få bilar, varför klassen ströks. Det innebar att Tobias Brink vann mästerskapet före Ted och Jonas Nilsson. Tävlingen i Falkenberg var den sista för klassen någonsin...

Snabbanalys av läget inför SSK-finalen i Karlskoga:

Med reservation av att vi kanske har räknat fel i all hast att göra en snabbanalys, så har jag följande att säga när vi har räknat bort en tävlingshelg inför finalen:

Renault Junior Cup: Rickard Javanainen leder då med en poäng före Johan Eriksson sedan följer Algot Öberg, Marcus Palner och Erik Gelotte. Javanainen och Gelotte fick räknat bort sin premiärhelg medan de övriga tre hade Falkenberg som sämsta tävling.

Volvo Original Cup: Marcus Larsson leder med 12 poäng före Thomas Guttormsen sedan följer Erik Jonsson, Karl Jensen och Fredric Magnusson. Larsson, Jonsson och Jensen räknar bort Raceweek, Guttormsen Falkenberg samt Magnusson premiären. Magnusson har förlorat mest på systemet med att räkna bort en hel tävlingshelg, då han har blandat bra och dåliga resultat varje helg. I Volvo 240 Cup leder Dennis Berglind före Martin Johansson och Frank A Dahl.

Fyndbörsen Cup: Kjell Holgersson leder med endast en poäng före Fredrik Ring och fyra före Martin Hedin. Holgersson och Ring räknar bort Race 2, trots att de tog var sin seger där. Hedins sämsta tävling var årets första.

Qwinsta Trophy: Anders Svensson har ett hälsosamt, men inte ointagligt försprång på 12 poäng före Ingvar Nilsson. Reine Bergström ligger 13 poäng efter. Svensson och Nilssson räknar bort Falkenberg och Reine hade en dubbelnolla från Raceweek.

SSS Classic: Staffan Olars är nästan klar mästare. Han leder med 15 poäng före Enar Viktorsson med Hasse Grönlund och Ulf Andersson som delad trea. Samtliga fyra plockar bort premiärtävlingen.

Yokohama Cup: De senaste två åren har det varit en invasion av norrmän till finalen, men det blir troligen inte så i år. De kör nämligen sin final på Vålerbanan samtidigt som vår final i Karlskoga. I klass 1 leder Eric Persson tillsammans med Lars Brandström, båda på sex poäng. I klass 2 leder Christer Gislerud på 13 poäng före Martin Sventén på nio och Espen Lövstad sex. Om det kommer för få bilar så räcker det inte ens med en seger för Sventén för att vinna… I klass 3 är Håkan Johansson ensam liksom Ingela Holgersson i SSK Standard.

I kampen om totalsegern och tillika årets SSK-mästare ser det ut som om vi för första gången skall få en segrare från Renault Junior Cup. Rickard Javanainen har 86 poäng inför finalen. I Volvo Original Cup har Marcus Larsson 77…

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT