SSK Kinnekulle 2007
Kinnekulle Ring 2007-04-28 - 2007-04-29

Resultatlistor


Formel Ford Zetec
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Fyndbörsen Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Yokohama Scandinavia Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 77

Racerapport

Solig SSK Premiär med 90 bilar på startlinjen

Kinnekulle

SSK-Serien startade årets säsong traditionsenligt på Kinnekulle Ring. Det var som vanligt SSK-väder; det vill säga strålande sol. Med 90 förare på startlinjen känns det i år som vindarna har vänt i SSK. Speciellt kul var det att se fem debutanter i Renault Junior Cup som för dagen var näst största klass med sina 15 bilar på startlinjen. Algot Öberg var snabbast i kvalet före Johan Eriksson och bäste debutanten Rickard Javanainen. Algot och Johan körde R5 i fjol men i år kör de Clio. I första racet tog Algot starten och han följdes närmast av Rickard, Johan och Jesper Ojala. Dessa fyra förare låg som klistrade hela racet igenom. Trots sin ungdomliga iver körde de ett rent race utan att ge varandra en massa bucklor. Det var bästa tänkbara propaganda för racing. Ett par varv före mål satte Rickard in en attack på Algot, men efter en lätt sammanstötning kunde Johan och Jesper istället smita förbi. Johan vann racet men alla fyra förarna gick i mål inom två sekunder. Tittar man på deras varvtider ser man ännu tydligare hur jämnt det var. Johans bästa varvtid var 45 tusendelar före Rickard som i sin tur var 3 tusendelar snabbare än Jesper.

Johan var överlycklig precis som resten av familjen. Han debuterade i fjol i en R5 och i vinter har Johan tillsammans med pappa Kjell byggt en helt ny Clio. –Vi har lagt ned över 1000 timmar på att bygga den här bilen och den blev klar i fredags kl. 9.30. Vi hade inga förväntningar inför tävlingen, bilen hade inte gått en enda meter innan vi kom hit, berättar pappa Kjell som själv har ett förflutet inom racing då han bland annat vann Renault 5 Cup 1978.

I det andra racet var Rickard snabbast iväg före Algot och Johan. Efter några varv kunde Algot ta ledningen och få en liten lucka. Rickard, Johan och Jesper hängde ihop lika jämnt som i första racet. Johan tog sig upp till andra plats, men Rickard kontrade precis före slutet och tog en fin andraplats i sin tävlingspremiär. –Jag var den ende av oss fyra i toppen som lade på nya däck till andra racet och det gav mig det lilla övertaget i början av racet. Jag fick snabbt en lucka på tre sekunder, men sedan körde vi precis lika jämnt som i första, sa Algot efter sin första seger någonsin i racing.

För en 15-åring som vill prova på racing är en Renault 5 det absolut billigaste alternativet i Sverige idag. Man får en begagnad tävlingsbil för 10 000 kr!

SM Formel Ford

Årets första SM-deltävling i Formel Ford Zetec kördes tillsammans med SSK-Serien på Kinnekulle. Johan Karlsson hade pole före Johnny Öberg och Tobias Hedström. In i första kurvan blev det trångt och Johan och Johnny snurrade. Tobias tog kommandot och ledde från start till mål. Tobias fick hela fjolårssäsongen spolierad på grund av ett mystiskt elfel som visade sig vara ett kabelbrott. Nu gick bilen som en klocka och han kunde ta sitt livs första seger. -Jag hade gett upp flera gånger i fjol, men när vi äntligen hittade felet ville jag köra en tävling för att se vad jag duger till och då vann jag. Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Jag hade egentligen bestämt mig för att sälja bilen, men när det går så här bra så…., sa en lycklig Tobias efter segern. Tvåa kom finnen Mika Vähämäki som aldrig kört på Kinnekulle förut. Han tyckte att det var en svår men rolig bana. Johan Karlsson stod för en god kämpainsats då han körde upp sig från sista till tredje plats.

I det andra racet stod Tobias i pole, men lyckan blev kortvarig. Han kom inte iväg i starten och Johan Karlsson, som startade bakom Tobias, hann inte väja utan körde rakt in i Tobias. Efter omstart tog Johnny Öberg kommandot och han släppte aldrig ledningen ifrån sig under hela racet. Han vann före Mika och Tobias Alriksson.

Volvo Original Cup

När Volvo tog handen från Volvo Original Cup i höstas var SSK inte sen att ta hand om klassen. -De har kört med oss i SSK i många år så det var ett naturligt beslut att ta, sa SSK´s ordförande John Graff. För att göra klassen jämnare har man tagit bort ABS-bromsarna på S40-bilarna i år. Volvoklassen var den största av alla den här gången och vi fick se spännande och jämna race. Här var det också flera debutanter. Med fjolårets etta och tvåa borta är det helt nya förutsättningar i år. Marcus Larsson köpte vinnarbilen från i fjol och han började med att sätta pole direkt. I racet var det Thomas Guttormsen som tog starten, men Marcus fintade honom och tog sig förbi och vann. –Jag skall inte gå på en sådan fint en gång till, sa Thomas som lovade vinst i andra racet. Trea kom Erik Jonsson i sin nybyggda 940.

I andra racet tog Marcus kommandot direkt och hur Thomas än försökte fick han inte slagläge någongång. Erik Jonsson fastnade bakom Jan Sundkvist och när han väl kom förbi var han hopplöst långt efter ledarduon.

En sista minuten anmälning kom från Fredrik Magnusson som köpte en S40 i veckan innan racet. Han hade stora problem med fram för allt växellådan och fick inte köra många varv under helgen. I söndagens race startade han sist men lyckads ändå köra upp sig till sjätte plats. Han kommer att bli farlig, bara han får ordning på bilen.

SSK Standard

SSK införde en ny racingklass i år. Klassen heter Standard och det är en bra beskrivning vad som menas. Bilarna får inte modifieras alls, bara förses med normal säkerhetsutrustning samt att all inredning skall plockas bort förutom förarens dörrsida, instrumentbräda och mittkonsol. –Det var egentligen så här Fyndbörsen var tänkt från början, sa Ingela Holgersson som var den förste att bli färdig med en bil till klassen. Ingela gjorde dessutom tävlingsdebut. –Jag är så stolt, det har varit en jätterolig helg, men nu är jag helt slut i kroppen, sa Ingela som nu hoppas på fler motståndare i fortsättningen.

Beetle Cup

Beetle Cup är också en ny SSK-klass för gamla klassiska ”Bubblor”. Klassen skapades av Karl-Peter Pettersson från Växjö 1996. Som bäst har de varit ett tjugotal bilar som har kört, men tyvärr har klassen minskat på senare år. Under årens gång har man kört med bl a SLC och BMW-klubben, men i år har man förlagt sina race till SSK-Serien. Till premiären kom tre bilar. Claes Lindblom vann båda racen före Bosse ”Röfärgarn” Söderqvist och Stina Sjöman. De räknar med att bli 7-8 förare som kör under året.

Fyndbörsen Cup

Tidningen Fyndbörsen fortsätter att sponsra klassen Fyndbörsen Cup. Fyndbörsens store regent Leif Blyberg saknades i premiären. Fjolårstvåan Kjell Holgersson såg sin chans och satte poletiden nästan sekunden snabbare än tvåan Fredrik Ring. I starten snurrade han dock och fick börja om. Det blev istället en härlig kamp mellan Fredrik Ring och Claes Lindblom som kör i Beetle-klassen. Fredrik kunde till sist vinna totalt, men Claes hängde i kofångaren hela racet igenom. Kjell körde upp sig och blev trea i mål men tvåa i klassen. Felix Körling blev trea. Sin vana trogen showade han lite för publiken med en snurrning under racet. I det andra racet tog Kjell kommandot direkt. Fredrik Ring fick en riktig resa över gräsmattan men lyckades ändå behålla sin andraplats. Claes var försiktig och gav honom plats när kan kom farande in på banan igen, en mycket snygg och sportslig manöver. Claes körde i mål som trea men trea i Fyndbörsen blev Martin Hedin.

Yokohama Cup

Var är alla Yokohamaförare? Tyvärr är det glest i leden för värstingklassen Yokohama Cup. Några tappra norrmän dök i alla fall upp jämte ett par svenskar. Den unge norrmannen Christer Gislerud, som inte ens fyllt 18 år, gav de andra en lektion de sent skall glömma. Han vann första racet före Tor Gullberg med hela 35 sekunder! Christer gjorde sig känd som världens yngste supertouringförare när han körde NTCC innan han ens fyllt 16 år. Vad månne det bliva av denne supertalang. Trea i mål var Espen Lövstad med sin urfräcka Mazda RX7:a med det grymma wankelljudet.

Christers lektion tog slut redan på lördagen efter att växellådan gett upp. Tor Gullberg kunde därför vinna andra racet. Tor har köpt en BMW Z3 som gått långlopp innan och detta var första racet med bilen. Han vann före Espen och Lars Brandström.

Qwinsta Trophy

Klassponsorn Johan Kangro från Qwinsta Events har i år skänkt 15 000 kr i prispengar som skall fördelas till de tre första platserna efter årets säsong. Det var en trevlig överraskning för förarna. Ingvar Nilsson inledde bäst med sin bredsladdande Kadett då han vann första racet före Roger Ekman och Anders Svensson. Det var Ingvars första seger någonsin på bana. Anders fick bättre fart på sin Ascona till andra racet som han vann före Roger och Reine Bergström

SSK Classic

Jörgen Adlén satsar på att ta en trippel. Han har vunnit serien de två senaste åren och nu inledde han med två vinster direkt. I det första fick han sällskap på pallen av Staffan Olars och Claes Hanström och i det andra fick Claes kliva ned och ge plats till Hasse Grönlund istället.

Superkart

Thomas Johansson inledde årets säsong med pole. I racet ledde först PeO Ogeborn, men han tappade fart efter halva racet och Thomas kunde vinna före Peo och Dennis Scherman. Anders Littorin och Börje Gustafsson var också med i pallstriden, men fick båda bryta. Thomas hade inte tid att köra det andra racet varför Peo fick en ganska lugn resa mot segern. Anders Littorin gjorde sitt livs race och var bra med redan från start. Han vågade inte riktigt utmana Peo under bron, men hängde sedan med relativt enkelt och tog sitt livs första andraplats. –Jag har varit trea en gång tidigare men det här kändes underbart, sa Anders. Dennis körde in på tredjeplats. Maggan Jansson-Hagman gjorde också sitt livs race och körde in på fjärde plats.

Nu blir det ett långt uppehåll för SSK-Serien som kör sin andra deltävling sista helgen i juni också på Kinnekulle Ring.

Bengt-Åce Gustavsson

Design by Bloms IT