Racing NM-Final Vålerbanen 2016

Vålerbanen 2016-09-17 - 2016-09-18

Resultatlistor
Vi arbetar nu med denna tävlingen.

Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT 3, 4 & 5
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk Historisk Racing Klasse 10 H,I & J
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk Historisk Racing Klasse 8 & 9 (E,F & G)
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche Club Norge Racing/R-Däck
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche Club Norge Racing/Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Shortcar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 137

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Årets Racing NM avgjort på Vålerbanen

150 förare gjorde upp om årets racingmästerskap på Vålerbanen. Det var spänning in i det sista eftersom alla klasser utom en var öppna inför finalen.
Bilarna som brummade mest var dem i GT 1 & 2. Där blev det också en intensiv och spännande kamp ända till sista metern! Joakim Ottersen ledde GT1 inför finalen före Rune Ydstebö, som egentligen satsat på den danska serien i år och han körde därför inte premiären på Våler i våras. Ottersen inledde bäst med att ta pole i kvalet. I första race var det dock Ydstebö som vann före teamkompisen Christian Nilsen med Ottersen som trea. Alla gick i mål inom en sekund. Ottersen fick revansch när han vann andra racet före Ydstebö och Nilsen. I det tredje och sista racet vann Ydstebö före Nilsen och Ottersen. Detta innebar att Ydstebö och Ottersen hamnade på samma slutpoäng. De hade dessutom lika många segrar, lika många andraplatser och lika många tredjeplatser. Mästerskapet avgjordes av att Ydstebö vann årets sista race och fick därmed NM-guldet före Ottersen och Nilsen.

I GT2 var det inte så mycket dramatik på banan, men väl veckorna innan racet… Steffen Andre Feet ledde mästerskapet efter de inledande tävlingarna, men han hade problem med bilen och han stod utan bil inför finalen. Han fick låna en bil av Naersnes och i finalen vann han de två inledande racen och var därmed klar mästare i GT2. Thomas Solberg kom tvåa och Frode Alhaug vann sista finalen och kom trea.

Årets rookie i norsk racing måste väl ändå vara Per Andre Stöle. Han kom från ingenstans och vann GT3 redan i sitt debutår! I årets sex sista tävlingar tog han fyra segrar och vann mästerskapet före Per Öyvind Seeberg och Ole William Naersnes.

I GT4 tog Kyrre Östby Nielsen två segrar under finalhelgen och med det slutade han trea i mästerskapet. Per Stöldal vann ett race och vann GT4 i år igen, trots att han missade en tävlingshelg på grund av benbrott tidigare i år. Alf Marius Loe Sandberg kom tvåa i GT4 och han var den ende som tog poäng under samtliga tävlingshelger i år.

Det var tajtare i toppen av GT5. Tron Lindalen vann två löp under finalen och det gav honom andraplatsen i mästerskapet. Remi Brenden Ödegård vann det återstående löpet och även mästerskapet. Thomas Hårajuvet ledde mästerskapet inför finalen, men han fick inte till det utan slutade trea i GT5.

Formula Basic bjuder alltid på spännande race. I det första finalracet vann Oliver Andersen med endast en tiondels sekund före Edward Sander Woldseth med Lars Solheim hack i häl. Formula Basic har ett speciellt upplägg, för årets sista tävling avgör ensamt vem som skall vinna NM. Andersen stod pall för pressen och vann även årets sista tävling före Solheim och Espen Tomten Östli. Andersen vann därmed både Norgescupen och NM.

I Seven Racing hade Daniel Gustav Raastad vunnit alla race utom ett inför finalen. I första racet vann Eric Breivik före Dennis Moen, Steffen Berge och Raastad. Fjärdeplatsen räckte för att Rastad skulle säkra mästerskapet. Raastad avstod därför från att köra sista racet, som vanns av Moen före Breivik och Thea Olsen.

Intresset för historisk racing växer både i Norge och i resten av Europa. I år delades mästerskapet upp i tre historiska tidsperioder, även om tävlingarna kördes i två heat. De två äldsta klasserna körde tillsammans och i första finalen vann Kristian Pandur före Atle Ramberg och Jon Asakskogen. Andra racet vanns av Pandur före Ramberg och Jon Tore Grimsrud. I mästerksapet vann Jon Asakskogen före Arne Teig och Erik Dobloug i den äldsta klassen (klass 8). I Klass 9 vann Atle Ramberg före Jan Akre och Odd Andreas Ingebrigtsen.
I heatet för de nyaste och snabbaste historiska bilarna (klass 10) vann Rune Rödset det första racet före Mathias Havdal och Mads Gjerdrum. Rödset vann även andra racet, nu före Gjerdrum och Ola Svendsen. I mästerskapet vann Tor Magne Tjemsland före Mathias Havdal och Marius Thormodsen.

Sist, men absolut inte minst i NM var Shortcar. Där var det klart redan innan finalen att Sivert S Johansen var mästare, men förarna bjöd på spännande race i alla fall! Mästaren inledde med att vinna första racet före Bernt Harald Jensen och Steinar Solibakke Klev. I andra racet vann Thor Gunnar Hagen före Klev och Martin Barry-Berg. I mästerskapet vann Johansen före Klev och Tony Sormbroen. I den mindre klassen för 600cc kallad Bandit tog Stian Frydenlund en dubbelseger och han vann cupen före Erik Nilsen och Rune Hansen.

Porsche Cup var med som gästklass denna gång och de körde i två olika heat, för bilar med slicks eller R-däck. I slicksheatet vann Per Christian Wiencke det första racet före Hallgeir Lie och Frode Kvernröd. I det andra vann Per Öyvind Seeberg före Kvernröd och Lie.
I R-däcksklassen vann Espen Andersen första racet före Harald Rostrup och Knut Jönholt. I det andra vann Andersen före Erik Olsen och Rostrup.

Ett antal lagerkransar delades ut till NM-vinnarna och Steffen Andre Feet tog hem titeln TAG Heuer GT Masters före Per Stöldal och Thomas Hårajuvet.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se