SSK Kinnekulle 1979
Kinnekulle Ring 1979-05-12 - 1979-05-13

Resultatlistor


Bilexpressen Heta Linjen Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Race

Formel Ford/Formel Vee
  Kval

Formel Vee
  Startlista
  Race

Sports 2000
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

Vredestein Cup
  Startlista
  Kval
  B-Final
  A-Final



Antal tävlande: 137

Racerapport

13/5-1979 SSK Kinnekulle Ring

Det var en härlig känsla, sa en genomsvettig men även genomlycklig Ingvar Carlsson efter sitt segerlopp i Sports 2000. Andraplatsen togs av Anders Olofsson som loppet igenom låg som klistrad vid Ingvars bakskärm. Men inte gavs skuggan av en chans att ta sig förbi.

- Det var första gången på två fulla säsonger som jag fått stryk av en svensk, sa Anders. - Jag trivs verkligen här på Ringen och kände på mig att det skulle gå bra, även om jag inte vågat räkna med seger, sa Ingvar. - Jag körde avsiktligt försiktigt, sa trean Håkan Alriksson. Låg och avvaktade för att hitta en lucka mellan de där två. Men den kom förstås aldrig.

En snygg prestation svarade Stanley Dickens för. Brände två ventiler under träningspasset på söndagsförmiddagen. Men fick låna Mennen-kompisen Leffe Lindströms bil till kvalheatet. Startade sist i 22-bilsfältet och körde upp till 8:e plats. I finalen höll han sedan en säker fjärdeplats in i mål.

Det internationella inslaget bestod av fem verkligt rutinerade förare. Men som inte kom riktigt till sin rätt på erkänt svåråkta Kinnekulle. - Nej, vi är ju mer vana med snabbare och framförallt längre banor, sa Rob Slotemaeker. Den här banan var verkligen kul att åka på, men oj vad svår att lära med sina "aviga" kurvor.
- När vi kom hit kände vi bara till två förare, Anders Olofsson och Bosse "Emma", sa bäste holländaren, Hub Vermuelen. Men nu är vi verkligen imponerade av bredden på svensk racing, både i den här klassen och bland standardvagnsförarna.

Kurt "Osten" Olsson var mannen som brände mest pengar under helgen. Hyrde en bil av holländarna för att pröva på en racersportvagn. Körde verkligen bra och låg på en fin sjundeplats när bara 250 meter av loppet återstod. Då hände det! "Osten" kom ut i en grussträng som en annan lagt vid bankanten, fick ett tvärt kast och dongade in i avbärarräcket! - Vågar inte tänka på vad det kostar att reparera, sa "Osten" uppgivet.

Mini Lady, eller "Bilexpressen Heta Linjen Cup", som är det officiella namnet på tjejklassen i år, bjöd på ett väldigt spännande race. Ovisst från första träningspass till målgång i loppet. Lisbeth Holmberg hade trassel med ett bromsrör under träningen och Ulla Fjellströms kylare sprutade vatten genom en sprucken frostskruv och trasig kylarslang så att tankarna gick till fontänerna i Versailles... Men till loppet var allt fixat.

Snabbast iväg var Lisbeth men Ulla hade fint häng. Och på tredje varvet gick hon förbi, mitt i Kvarnkurvan. Kunde sedan hålla Lisbeth bakom sig, trots hårda attacker. Trea Ulla-Britt Vigh som var så lycklig att hon grät en liten skvätt ...
I Vredestein Cup körde Björn Persson till sig segern med sin vassa Porsche efter start i andra led. Hade säkert blivit betydligt svårare om inte Bruno Mårtensson, i sin sju år gamla Comfort-Amazon, åkt så fruktansvärt brett och kasat så dant i kurvorna. - Har ingen krängningshämmare bak, förklarade Bruno. Så visst gick det brett. Men vänta bara tills nästa gång . . .En andraplats blev det i alla fall, före Åke Gunnarssons rostskyddade Manta.

Manta-seger blev det även i Castrol Cup. Givetvis genom Jürg Bächi som nu kommit loss ordentligt. Har ju dragits med en mängd otur tidigare år, men nu börjar det gå lika fort som hans snygga bilar är värda. Notabelt är att det är en vanlig gjutjärnsmotor under det snygga skalet i Jürgs bil.

Mantorpssegraren Kent Heijel försökte hänga på men var tvungen att släppa och koncentrera sig på sin andraplats, före Bengt Ohrberg. Bengt rasade växellådan under lördagsträningen. Men sände bud hem till Malmö efter en ny. - Jag har gett mig själva f-n på att jag ska stå på pallen här, sa Bengt. Och klarade det med bravur! Hoppas att oturen har vänt sig för den sympatiske skåningen.

Formelklasserna Formel Vee och Formel Ford var tunna i annars ypperliga startfält. Bara fyra FF och elva FVee. Den sistnämnda klassen är förklarligt, då det är sista året den finns kvar. Men Formel Ford! Av 18 anmälda kom endast fyra till start. Flertalet som uteblev brydde sig inte ens om att lämna återbud. Har "tomhylsorna" blivit så stöddiga sen man fick sitt mångomtjatade SM? Triumferade gjorde nu norske Björn Langrekken före karlskogaförarna Yngve Sällqvist och Anders Tenor.

I F Vee gick segern till likaledes norske Jan Reitan före Thomas Waara, Karlskoga och Christer Nyholm, Upplands-Väsby.

Stigson

Design by Bloms IT