Racing NM Vålerbanen 2015

Vålerbanen 2015-06-26 - 2015-06-28

Resultatlistor


Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT 3, 4 & 5
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Porsche Club Norge Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Våler Open
  Kval
  Race

Antal tävlande: 54

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Positiva vibbar efter långlopp på Vålerbanen

Racing NM körde årets tredje deltävling på Vålerbanen. Helgen blev väldigt lyckad, inte minst då vi hade strålande sommarväder hela helgen! Alla NM-klasser var inte med, varför det fanns utrymme att testa något nytt. Nyheten denna gång var ett tretimmarslopp kallat Våler Open. Alla team var tvugna att göra minst två depåstopp för att tanka och byta förare.

Sju team kände suget att prova. Per Öyvind Seeberg tog pole med sin Porsche 996 före Ole William Naersnes i en likadan bil. Nu har startuppställningen inte så stor betydelse i ett långlopp där strategin och taktiken spelar mycket större roll. Det diskuterades däckstryck och depåstrategier, men för de flesta var detta med långlopp något nytt som alla såg fram emot med glädje. Naersnes tog ledningen direkt. Seeberg hängde med i hans tempo och alla körde lite avvaktande till att börja med. Seeberg var förste man som gjorde depåstopp, redan efter 30 minuter. – Mina däck blev på tok för varma, så vi behövde lätta på trycket för att de skulle hålla hela distansen, sa Seeberg som även passade på att lämna över ratten till Birger Gundersen. De flesta andra teamen väntade till en timme innan de kom in för sina första stopp. Naersnes lämnade över ratten till Håvard Kollen. Kollen körde imponerande jämt och snabbt och han höll undan för Gundersen. Kollen lämnade sedan över styrningen till Steffen-Andre Feet som körde bilen i mål som segrare efter 163 varv efter tre timmar. Seeberg/Gundersen kom tvåa med 159 varv. Per Stöldal/Kjetil Bolneset kom trea totalt med 155 varv och de vann klass 2. Erik Dobloug/Arne Berg vann klass 1.

Alla förarna var mycket nöjda och alla ville gärna se fler lopp av denna typ nästa säsong, eller gärna nästa helg, var det någon som sa. Något som var anmärkningsvärt var att ingen bil bröt, ingen behövde ens bogsering, varför safetycar inte behövde köra en enda meter under hela tävlingen! Det är mycket ovanligt för ett långlopp. Helgens flit-pris gick till Thomas Hårajuvet och Thomas Marsall. De skruvade hela fredagen och hela lördagen och hann byta ett par växellådor + innehåll i dessa. De fick betalt för allt slit, för de kom till start och tog sig i mål, om än på sista plats. De var lika glada ändå. De fick ju köra racet som det var planerat!

Rent kör- och publikmässigt var utan tvekan heaten med Formula Basic de absolut bästa i helgen, som så många gånger förut. I första racet fick vi se en kamp mellan mästerskapsledaren Alf Marius Loe Sandberg, årets stjärnskott Oliver Andersen och Dennis Moen, som gjorde comeback. Dessa tre växlade i täten och publiken stod på tå. Tyvärr hamnade Oliver i sandlådan och Alf Marius fick problem med motorn. Moen kunde därför vinna ganska enkelt till sist, före fjolårsmästaren Theodor Olsen, som gjorde tillfällig comeback i en lånad bil. Lars Solheim kom trea. I andra racet var det samma fight igen med många omkörningar. Dock råkade Oliver hamna utanför banan ännu en gång. Alf Marius gjorde själ för sitt efternamn, då han tog en sväng genom en sandfålla. Han fyllde sidepodsen med en massa sand, som han sedan spred ut över banan i ett par varv efteråt! Moen gick segrande ur matchen ännu en gång, nu före Thea och Theodor Olsen.

I Seven Racing försökte Jörn Martin Aalerud ge Henrik Krogstad en match, men han fick se sig slagen i båda racen av unge Krogstad. Eric Breivik tog båda tredjeplatserna.

Björn Tvedt tog ledningen från pole och han vann första racet i GT3 ganska enkelt före Ole William Naersnes och Anders von Essen. Med den omvända startordningen slet Tvedt med att komma upp genom fältet och fick nöja sig med en fjärdeplats i andra racet, som vanns av Eivind Nernes före Arild Riise och Naersnes. I det tredje racet återställde Tvedt ordningen genom att vinna före Naersnes och Riise.

Per Stöldal hade en fullkomlig helg då han vann alla tre heaten i GT4. Aksel Erik Busch kom tvåa i första racet och Kåre Andreas Veim kom trea. Veim tog andra platsen i både race två och tre före Svein Robert.
I GT5 var det tätt och jämnt mellan Remi Brenden Ödegård och Trond Brekke där Ödegård vann de första två racen och Brekke det tredje. Ådne Kollen tog två tredjeplatser och debutanten Pål Norbotten tog en tredjeplats.

I GT1 tog Joakim Ottersen en trippelseger, men han pressades hårt av Håvard Lien. – Det var länge sedan jag hade så kul på racerbanan. Jag måste säga att det känns bättre att komma tvåa efter en härlig fight, än att defilera i mål som ohotad etta, sa Lien som verkligen tog i under helgen. Det gjorde att han snurrade ett par gånger och han fick tekniska problem mot slutet.
Frode Alhaug tog en trippelseger i GT2.

I början av racen var det dock Steffen Andre Feet som inledde bäst. – Jag har en tung bil och mina däck behöver ett par varv på sig för att få upp värmen, så jag var aldrig orolig över utgången, sa Alhaug. Dagfinn Larsen kom trea i första, medan de båda andra tredjeplatserna togs av Kurt Stöltun.

Porscheklubben var också inbjuden att köra. Erik Olsen visade att gammal är äldst, i alla fall när det gäller bilen! Han vann båda racen med sin fina gamla 911 före Harald Rostrup i en Cayman. Dessa körde i var sin klass. Det riktiga getingboet var resten av fältet som alla körde i 944-klassen. Arne Petter Meinch Börresen vann klassen i båda heaten före Dan Göran Lunde och Thomas Vidhöy och han kom även trea totalt i båda.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se