ERCup Kinnekulle 2008
Kinnekulle Ring 2008-05-11 - 2008-05-11

Resultatlistor


ERCup
  Race



Antal tävlande: 31

Racerapport

ERCup Premiär på Kinnekulle Ring

Årets premiär för långloppsserien ERCup kördes på Kinnekulle Ring med SSK som arrangör.
31 bilar kom till start i det härliga försommarvädret.

Primus Racing (fd Pelaro) har förstärkt teamet på förarsidan med den gamle GT-föraren Tony Johansson. Tony har bl a kört Superkart, Formel Opel Lotus, Porsche, Mercedes och BMW. Han är välmeriterat snabb. Det lönade sig direkt, för han var den ende som var under minuten under kvalet.

Primus Racing tog också starten och med Tony bakom ratten satte han upp ett rasande tempo som de andra hade svårt att följa. När det var dags för Tony att lämna över till Peter Larsen blev det stora problem vid tankningen. Först kom det ingen bensin, för det låg bensin ”i vägen” i avluftningsslangen. När de hade dränerat denna gick det bra att tanka, men när man var klara ville inte o-ringen sluta tätt vid tanklocket. Det rann bensin efter sidan på bilen. Till sist lyckades man lägga rätt den fyrkantiga o-ringen, men då hade man straff att vänta för den spillda bensinen. De tappade 12 varv på dessa problem och var i praktiken ute ur matchen.

Team Power tog över stafettpinnen och de ledde som mest med två varv men växellådan gav upp och de tvingades bryta. GM Racing ledde ett tag, men fick bryta med kokande motor.

Efter drygt halva racet tog Testdrivers Racing över ledningen. Ullared Motorsport och TNT Racing kämpade hårt strax bakom och Primus, som legat på 14:e plats var nu uppe på fjärde. Deras 12 varv som de var efter hade krympt till sex och snart var det Tonys tur att köra igen. WOJS Bojs, med Ola Strömberg i spetsen, låg på femte och var även de med och kämpade om en framskjuten placering.

Tony tog över ratten och nu skulle det bli åka av, men det kom snart av sig. Han rullade in i depån efter bara några varv med kraftiga missljud i motorn. TDR (Testdrivers) tuffade på i ledningen med sin gamla Volvo 140. BMW-teamen Ullared och TNT gasade allt de orkade för att försöka jaga ikapp, men de drabbades istället av punkteringar och utslitna däck. Efter långa depåstopp insåg de att de inte skulle kunna köra ikapp avståndet till TDR. Frågan var vem som skulle ta andraplatsen?

Efter fem timmar ledde TDR med sex varv före Ullared som i sin tur låg ett varv före TNT. Citius låg fyra varv efter på fjärde plats. Ullared och TNT hade tankat klart och hade var sitt förarbyte kvar. För Ullared körde Tomas Karlsson och TNT hade Roger Carlsson. Roger var den snabbare av de två och han plockade mellan 1-2 sekunder per varv. Båda teamen stod som klistrade vid dataskärmen och följde dramatiken. Jörgen Karlsson skulle köra sista stinten för Ullared och Lasse Olsson stod på tur hos TNT. De stod och gav varandra gliringar. Plötsligt kom avgörandet. Ullared Motorsport kom in i depån. Det sprutade gräs och maskrosor åt alla håll. Det rök från nygrillade maskrosor på katalysatorn. Staget till krängningshämmaren hade gått av och punkterat däcket.

Nästan samtidigt gick en kulbult av för WOJS Bojs och safetycar gick ut. Då passade TNT på att göra sitt sista byte. TNT körde sedan lugnt och säkert för att ta sig i mål på andra plats. Ullared hade inget att förlora utan gasade det de kunde och lyckades ta tillbaka ett varv från TNT, men de nådde inte längre än tredje plats, vilket de i vilket fall var mycket nöjda med. TNT gjorde sitt bästa race någonsin och tog sin första andraplats. De vann visserligen serien i fjol, men hade som bäst två tredjeplatser under fjolårssäsongen.

TDR kunde alltså hålla undan och vinna racet med sju varv. – Vi hade chansen att vinna serien i fjol och när Pentascrew fick problem med avgassystemet var vi mästare i några varv innan vår bakaxel gav upp, sa Jerry Nilsson. – Kinnekulle är en mycket rolig, men svår bana att köra på, speciellt som vi aldrig har kört här förut, fortsatte Jerry. – Kinnekulle är väldigt svår även om man har kört här förut, sa Thomas Hegge som körde första timmen under finalen i fjol. – Vi gjorde ett perfekt lopp idag. Vi gjorde fyra stop, samtliga under safetycar. Vi körde ett jämt tempo utan att ta ut det där allra sista. Vi gjorde inga däcksbyten, trots att vi körde på mjuka R-däck, sa Kjell Wahlgren. – Vi vill ge en stor eloge till alla funktionärer som skött sig exemplariskt idag, speciellt med blåflaggor, sa Johan Bergstrand. – Nyckeln till vår framgång är även att vi har två mycket duktiga mekaniker som sköter tankningen perfekt samt att vi har tränat förarbyten. Vår bil kostar mindre än hälften än BMW-bilarna, men våra mekaniker är värda mer, förklarade Johan Bergstrand.

TDR kör en Volvo 140 från 1969, men den ser ut som 1973-års modell, därav startnummer 73. Förarna är eller har varit testförare på Volvos testbana.

Många hade som sagt problem med däcken i värmen. Kinnekulle är en bana som sliter mycket däck och det varma vädret gjorde det inte bättre. WOJS Bojs startade på mjuka R-däck, men övergick till vanliga standarddäck för att det skulle hålla. Det enda teamet som inte verkade ha några däcksproblem var just vinnarteamet, som körde med samma taktik som Alain Prost alltid hade när han blev världsmästare i Formel 1. Han brukade köra så långsamt som möjligt, men ändå tillräckligt fort för att vinna…

SSK delade ut ett specialpris till dagens prestation. Det gick till Snowdragon Racing som körde sin sexcylindriga BMW på fem cylindrar i drygt 4,5 timmar.

Lotteriet med den fria startavgiften till nästa race vanns av Team GAPET.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT