SSK Kinnekulle 1973
Kinnekulle Ring 1973-06-23 - 1973-06-24

Resultatlistor


SSK Klass A
  Startlista
  Race

SSK Klass B
  Startlista
  Race

SSK Klass C
  Startlista
  Race

SSK Klass D
  Startlista
  Race

SSK Klass E
  Startlista
  Race

SSK Klass FA
  Startlista
  Race

SSK Klass FB
  Startlista
  Race



Antal tävlande: 170

Racerapport

SSK-serien deltävling 3 Kinnekulle Ring 23-24 juni

Under värsta (bästa?) värmebölja kördes tredje deltävlingen av SSK-serien i midsommarhelgen. Den var planerad som publiktävling, men eftersom all tillgänglig polispersonal kommenderats till Dalarna fick klubben inte tillstånd, varför tävlingen kördes som vanligt utan publik. Många utnyttjade långhelgen och kom till banan redan under midsommaraftonen, då även besiktning utfördes. Detta underlättade arbetet på lördagen, eftersom man hade att besiktiga 150-talet bilar av ca 170 anmälda. Till dessa kom ett 40-talbilar som kördes av dem som skulle ta förarlicens, men dessa besiktigas inte. Alltså, i runda tal 200 bilar som fick dammet att ryka i depån.
Värmen frestade inte bara på människorna. Många hade problem med att få motorerna att gå rent, men byte av munstycken botade en del. Under lördagens träning visade banan sig från sin hala sida, antagligen p.g.a. den stora ansamlingen av gummi, som genom det fina vädret inte sköljts bort av regn. Detta resulterade i att några F3-or delvis skrotades. Även standardbilarna hade svårt att hålla sig på banan, särskilt i kvarnkurvan.

Klass C inledde

De maxvässade Volvo-bilarna, PV och Amazon, går in i klass C och brukar alltid ligga i täten men fick denna gång finna sig i att bli ordentligt frånåkta av Stig Zackrisson med SAAB V4. Stig visar sig tyvärr nästan bara på Kinnekulle, som är tillräckligt kurvig för att Saaben skall komma till sin rätt. Men där är han å andra sidan våldsamt snabb och kör på tider som är konkurrenskraftiga i klass A.

När starten gick drog Stig bara iväg och ledde efter ett varv med 75 meter. När han skaffat sig en lagom ledning, i mål var den 13 sek., slog han av på takten för att spara motorn, vilket han även gjort under träningen då han snabbt och lätt kört till sig bästa tid. Bakom Stig hände emellertid intressanta saker. Håkan Sandin, ägare av TREND motordelar, körde med sin Volvo Amazon special snabbt upp sig till andraplatsen. Håkans Amazon med bakvagn från Jaguar gick utan tvekan bäst av Hisingsbilarna i kurvorna och blir en trevlig bekantskap för de kommande publiktävlingarna.

Greger Pettersson Comfort Cooper S. går förbi norrmannen Geir Törmoen och börjar attackera Torsten Johansson Volvo Amazon, som senare tvingas bryta. Nu pressas den norske kojaföraren av Jürg Bächi, som sedan förra tävlingen monterat skärmbreddare och sänkt bilen för att få det att gå ännu fortare. Det som från början var tänkt som en till- och från-bil för Jürg börjar mer och mer likna en ren tävlingsbil. Med Jürgs fräcka körsätt går det onekligen fort. Törmoen får ge sig i kurvan före start och mål. 4:e plats i mål alltså för Bächi.

En prestation av det mera mekartekniska slaget stod Leif Carlsson för. Han, slog, som tidigare rapporterats, sönder hela underredet med bakaxel och framvagn vid Anderstorpstävlingen, men hade nu slitit dag och natt för att få bilen i ordning. Naturligtvis måste han sortera ut väghållningen igen, men en 6:e plats blev ändå resultatet.

Farligt damm

Klass D har genom Gino Waldners uppdykande blivit en prövostenför tidigare dominanten Lars Nordahl Sprite. Lasse hade visserligen snabbaste tid, men Gino i Porschen tog starten och sedan hjälpte det inte att Lasse var förbi i början på rakan. Han orkade inte hålla den starka Porschen bakom sig. Efter dessa följde Morgan Petterson BLMC, Björn Jerneborg Lita Renault, Bill Taube BMC Mini och Ulf Ankarschiöld Renault Gordini, som började en snabbmarsch upp till 3:e plats.

Synd att Ulf inte fick kontakt med tätduon, för det gick verkligen fort och snyggt. Efter ca halva tävlingen, som gick över 12 varv, är Morgan Pettersson ytterst nära att snurra i utgången på TV-böjen. Han drar upp ett jättelikt dammoln, som man omöjligen kan se igenom. Någon klarar att köra i blindo genom dammet, men för Björn Jerneborg går det sämre. Han får ett enormt kast på bilen och blir stående, men kan efter 4 varv åter köra iväg.

Jämn formelklass

Klass Formel B har blivit en mycket jämn klass, där dagsformen bestämmer segraren. Weine C Holmberg Bee Wee Fvee gör en bra start från andra ledet, men ledningen övertas snabbt av Thomas Gunnarsson Merlyn 1300cc, efter honom följer Ronny Hansson Mk V Fvee och Stig-Arne Eriksson Slymper Mk 111 Fvee. Thomas drar ifrån men saktar plötsligt in för att senare bryta. Det utspelas nu en jättefight mellan Weine och Ronny, som varar ända in i mål. Det blir Ronny som i kurvan före start och mål till sist kämpar sig förbi och vinner med 3/10 sek.

Glädjande nog kunde även klass A-B visa upp ett helt startfält på ca 20 bilar, vissa dock utom tävlan p.g.a. att de saknade vågsedel. Tore Helle har i flera år bökat med en risig motor till sin Elva, men till i år har han satsat på en Porschemotor på 250 hk. Detta bör göra den bilen konkurrenskraftig, sedan den utsorterats. Nu var det fel på växellådan och Tore kunde bara använda 3:ans och 5:ans växel, men körde trots det till sig en 3:e plats i klass A. Vidare fanns i denna klass en Opel Rally Kadett med Rovers (egentligen Buicks) 3,5 liters V8, men ekipaget brottades med diverse problem och kom tyvärr inte till start.
Det gjorde däremot Olof Wijk i sin nymålade Astra, med vilken han, trots att motorn inte gick rent, hade pole position. Bredvid sig hade han Bo Ridström Ford Capri. I andra ledet stod Sten Hillgard Porsche och Björn Ågren SAAB Special. 3:e ledet innehöll Sten Hultin Ford Escort och Mike Gärdin Lotus Elan. Olof Wijk drabbades av problem redan när flaggan föll och täten intogs av Ridström följd av Gärdin, som från 3:e ledet verkligen fick en kanonstart. Efter följde från 4:e ledet startande Lars Owe Johansson Opel Rallye Kadett, Hillgard, Helle, Kent Frodhe Porsche och Charlie Bäckstrand Gimo Lotus.

Sedanväl Olof Wijk kommit iväg från starten körde han upp och förbi alla medtävlare, vilket man också väntar sig av en sådan överlägsen bil. Bosse Ridström hade tur när han snurrade i fullfartsböjen under bron. Det måste gå ruskigt fort där med Caprin, skall vi gissa på bortåt 200 km/tim, men bilen snurrade längs med banan och Bosse kunde åter köra upp sig till andra platsen efter Wijk.

Mike Gärdin attackerades hela tiden av Lars Owe Johansson, som styr sin Kadett på ett effektivt sätt. 3/10 sek. skiljde dem åt i mål medan Porscharna denna gång fick stryka på foten i klass B.

Lotus Europa

Alf Andersson brukar vinna över värste konkurrenten Erling Carlsson på Kinnekulle Ring, hemmabana som det är för Skaraborgaren. Nu hade man emellertid samma träningstid och det var bäddat för hård körning. När starten gick drog de iväg absolut sida vid sida, men antagligen hade Alf sysslat med tjyv och rackarspel på träningen för han visade sig vara klart snabbast av de två.
Men. . . i säker ledning snurrar han efter kvarnkurvan och passeras av Erling. Nu försöker han återigen få ledningen och lyckas faktiskt jaga in några sekunder, men det räcker inte, utan i mål är avståndet klara 10 sek. Jerry Davis Fiat 500 Abarth kom på den kurviga banan väl till sin rätt och en 4:e plats blev belöningen, före bl.a. Porsche och en Lotus Elan.

Formel A hade att som enda klass köra 16 varv. Det gick samtidigt stortävlingar i Tyskland varför storfräsarna inte var med. Uffe Karlsson Team Polarvagnen hade följaktligen en lätt uppgift framför sig där han stod med snabbaste träningstid bredvid Leif Spalding. Men i racing kan allting hända, och gör det också. Motorn startade inte och Uffe fick skjutas igång sedan alla stuckit iväg.

Men skam den som ger sig och en snygg uppkörning genom fältet gav en 3:e plats efter Spalding och Clas Sigurdsson, som under alla varven pressade varandra att inte släppa på koncentrationen. Ronny Wallin belade 4:e platsen i sin skall vi kalla det SSK-special. Kjell Wallin, segrade i klass A 1971 med Lotus 23B, satsar i år på en Formel Ford, kom 8:a och först av de "svagare" bilarna. Tyvärr är dessa kärror för svaga för Formel A och för starka för Formel B och kommer därmed på mellanhand.

Jan Zander

Design by Bloms IT