Ronnie Peterson Historic GP Anderstorp 2008

Anderstorp Raceway 2008-06-06 - 2008-06-06

Resultatlistor


Ferrari Scandinavia Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Gentleman Drivers
  Kval
  Race

Ginetta G20 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Grand Prix Masters
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Nordic Supercar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche Sports Cup Scandinavia
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Kval 2
  Race

Top Hat/Touring70
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

WSM/Prot70
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 198

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Nostalgin flödade i Anderstorp Anderstorp Ronnie Peterson Historic Grand Prix blev ett jubileum i nostalgins tecken. Det är 30 år sedan vår störste racingstjärna så tragiskt förolyckades efter startkraschen på Monza. Det är även 30 år sedan vi senast körde en Formel 1 tävling i Sverige. Det är dessutom 40 år sedan banan i Anderstorp invigdes. Nu fick vi återse de härliga gamla Formel 1-bilarna från sjuttiotalet. Vi fick även höra ljudet i full frihet och vi fick även känna doften av Formel 1. På sjuttiotalet var reglementet ganska fritt och ingenjörerna tog ut svängarna rejält. Det är kul att se så olika lösningar, men att man ändå har kunnat nå ungefär samma resultat. Till och med vädret var som förr med en stekande hetta. Det stora dragplåstret bland förarna var naturligtvis Stefan ”Lill-Lövis” Johansson. Han skulle köra den March 761 som Ronnie vunnit med på Monza 1976. Tyvärr kraschade den bilen i Monaco några veckor innan Anderstorpsracet. Presschefen Sveneric Eriksson fanns på plats: - Jag blev naturligtvis bedrövad, men när nöden är som störst är hjälpen närmast. Peter Williams (ingen relation till Sir Frank) äger en systerbil och han erbjöd sig att låna ut sin bil till Stefan i Anderstorp. Alla kunde dra en lättnadens suck. Peters bil kördes av Ronnie i Monaco 1976 och den har den passande färgen gul och blå. Stefan kom, sågs och segrade. Äntligen fick han sin första seger i Formel 1. – Jag ser det inte på det viset, det här är ju mera på skoj, sa Stefan med ett snett leende. Stefan uppvisningskörde två andra bilar som Ronnie kört framgångsrikt med i sin karriär. Först den berömda F3 Tecno-69:an, som Ronnie blev både Svensk och Europamästare med 1969. Det var med den bilen han vann den minnesvärda duellen i Monaco med Reine Wisell som gjorde att båda hamnade i F1 året efter. Sedan klev han ned i ”The black beauty”, den Lotus 79 som han körde 1978. I depån stod hans gamla mekaniker Åke Strandberg, Rex Heart och Bobby Clarke samt brodern Tommy, dottern Nina och hans majestät Konungen. De andra bilarna som körde tävlingen hade också en gedigen historia. Där fanns den March 711, som Ronnie kom tvåa med i VM 1971. Ni minns den med ”Tebrickan” i nosen. Den McLaren som Denny Hulme vann med i Anderstorp 1973, liksom en Lotus 77 som Gunnar Nilsson hade kört. Det var härligt att åter få höra mullret av F1-motorer på mossen. När får vi höra det igen… Det var även ett jubiléumsrace för att fira att Formel Ford firar 40 år som klass. I Sports 2000 heatet hade man samlat ihop några gamla stjärnförare som körde i par med de ordinarie förarna. Dreamteamet var fjolårsmästaren Nicklas Johansson tillsammans med gamle svenske mästaren Leif Lindström, men de fick bryta med ett oljeläckage. Det blev istället Stanley Dickens i par med Pelle Svensson som vann. Gridgirlsen var också historiska; det var tjejer som körde Mini och Lancia Cup på 70- och 80-talet. Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se