Velodromloppet Karlskoga 2009
Gelleråsbanan 2009-06-13 - 2009-06-14

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Äldre
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Ginetta G20 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS -1965 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS -1965 över 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 200

Racerapport

230 bilar kom till start i Velodromloppet

Karlskoga

Årets andra deltävling i den Historiska RacingCupen kördes på Gelleråsbanan i Karlskoga. Det var den 12:e upplagan av Velodromloppet i modern tid. Helgen inleddes med fria träningar under hela fredagen. Dessa kördes nästan uteslutande i hällregn. Lördag och söndag höll det upp, i alla fall under racen. Lördagen inleddes med gästklassen Ginetta G20 Cup. Ola Nilsson segrade i båda loppen. Först ut av de historiska klasserna var det nykomponerade heatet Standard och GT före 1965 upp till 1300cc. I första racet vann norrmannen Birger Knutsen i stor stil före Frank Edvinsson och Christer Nilsson. En bil sköt en frostplugg och förvandlade hårnålen till rena hundkojeparkeringen! En efter en kanade av i kylvattenpölen. I andra racet var det en härlig fight mellan Knutsen och Nilsson. Nilssons Ginetta sjöng underbart på långrakan när han försökte accelerera ifrån Knutsen. Han lyckades med detta till sist. Pelle Svensson kom trea.

I Formel Ford kom Henrik Hansson till start i Lars-Erik Åkerströms Hawke. Han var snabbast i kvalet och vann första heatet före Pelle Svensson och Henry Andersson. Pelle hade det svettigt, han körde dessutom kojan i heatet innan. I andra racet blev segermarginalen ännu större för Hansson, sedan Pelle Svensson tilldömts 30 sekunder tillägg för tjuvstart (han gick i mål som tvåa). Bakom honom var det kamp om platserna. Pentti Hildingsson blev tvåa före Björn Otterberg och Fredrik Fogelberg.

Rolf ”Myggan” Nilsson var som vanligt storfavorit i GT/GTS-klassen. Han tog pole och vann första racet, men han hade Roger Adamsson hängande i hasorna hela tiden. Anders Schildt kom trea. I andra racet var Adamsson mera på hugget. Han var först in i första kurvan och ledde racet inledningsvis. ”Myggan” kontrade snart och övertog ledningen. På det sjunde varvet sprängde Vidar Östbråthen sin motor i depåsvängen. Innan flaggvakterna hade hunnit hänga ut varningsflaggan hade redan både ”Myggan” och Dag-Henning Nielsen kanat av i oljepölen på banan. Båda träffade Östbråthens bil och det blev omfattande skador på alla tre bilarna. Heatet avbröts omedelbart. De tre förarna klarade sig som tur var utan skador. Heatet startades aldrig om utan ställningen från varv sex gällde som slutresultat. Det innebar att ”Myggan” vann före Adamsson och Schildt igen.

I heatet för de allra äldsta bilarna tillämpade man samma startförfarande som på den tiden det begav sig, det vill säga att bilarna släpptes i etapper. Tanken med detta gamla handikappsystem var att bilarna skulle nå målet ungefär samtidigt. De äldsta bilarna fick en minut på sig att bygga upp en lucka till ”Midgetbilarna”, dvs femtiotalets F3 med 500cc. Systemet fungerade, för alla bilar gick i mål inom en halv minut. Per Hågeman vann före Peter Kumlin. Båda kör de betydligt nyare ”Midget”. Magnus Neergaard var bäst av förkrigsbilarna. Han vann klassen före Roland Haraldsson och Johnny Karlsson. I andra racet vann Hågeman med endast en sekund före Kumlin. Av förkrigsbilarna vann Glenn Billqvist före Karlsson och Neergaard.

Klassen för nyare Standardbilar var stor redan i fjol. I år är den ännu större så nu har man delat den. Den ena gruppen är indelad i tidsperioden 1966-1971 och den andra 1972-1981. De nyaste körde först. Här tog Göran Boström pole, men Tomas Hall var snabbast iväg i starten. Boström kunde snart återta sin ledning och sedan hade Hall fullt upp med far och son Berger. Anders lyckades ta sig förbi och tog upp jakten på Boström. Han var klart snabbast på banan och avståndet krympte mer och mer. Precis när han var i fatt var det dags för målgång. Boströms segermarginal blev 0.7 sekunder. Hall tvingades tyvärr bryta på näst sista varvet. Erik Berger blev därför trea. Det blev dramatiskt redan innan starten i andra racet. Bilarna stod uppställda och var bara sekunder från att släppas iväg då Patrik Jacobsson plötsligt signalerade att något var galet. Servopumpen läckte olja på avgasröret. Karlskogas funktionärer var snabbt på plats med brandsläckare. Hela fältet fick köra ytterligare ett formationsvarv medan man bogserade bort Jacobsson och sanerade banan. Mikael Östberg gjorde en kanonstart och han lyckades ta ledningen redan in i första kurvan. Han hade Boström i ryggen hela racet igenom, men han lyckades hålla undan och vinna. I tvåliterklassen ledde Anders Berger ned till första kurvan, men han fick ett kast och Hall gick förbi. Han gjorde ytterligare ett misstag och släppte på så vis pappa Erik förbi sig också. Erik jagade ikapp Hall och rundade honom på yttern i Ejesvängen. Något senare tvingades åter Hall parkera. Erik körde i mål före Anders.

De nyare formelbilarna blir bara fler och fler. Gamla F3:or är i majoritet. Bruno Hvid Nielsen stod i pole och han tog ledningen i racet tills han snurrade i depåsvängen. Ole Vejlund övertog ledningen och vann racet. Roger Johansson har köpt Joakim Broströms vinnarbil från i fjol. Han kvalade som femma i sin debut, men i starten fick han inte till det. Han fick motorstopp och fick sedan jaga från sista plats. Att han är snabb visste vi redan när han körde i Formel Vee. Här visade han detta direkt med att kämpa sig ända upp till andraplats. Ytterligare en klassdebutant kom på pallen; Leif Thim hette trean. I andra racet vann Nielsen före Johansson och Thim.

1000cc-Cupen bara växer och växer. En av nykomlingarna i år är veteranen Tommy Jagerwall, som bytt till en mindre motor i sin koja. Han kvalade in som tvåa bakom Anders Jensen, men på formationsvarvet dog plötsligt bilen och han kom aldrig till start. Det visade sedan vara en glappkontakt i huvudströmbrytaren. Racet dominerades av en trio Saabförare. Jensen vann före Krister Wigren och Lennart Nilsson. I andra racet startade Jagerwall sist. Vilket race han bjöd på! Han sick-sackade sig fram genom fältet och vann övertygande över Jensen och Nilsson. Kurvan mellan Trösen och Esset var ingen Saab-kurva denna dag, eller kanske var det just det den var? Tre Saabar fick hur som helst parkera där under loppets gång…

I Sports 2000-klassen stod regerande mästaren Joakim Bergman i pole. Han kunde kontrollera hela racet från sin ledarplats, men bakom honom hade Lars ”Vegas” Johansson fullt upp med unge Johan Lindbrandt. Det slutade med att båda hamnade utanför banan innan det var färdigt. Dagfinn Larsen missade i starten, men kom igen och körde upp sig till andra plats. Ulf von Hauswolff kom trea. I andra racet ledde Bergman åter från start till mål. Nu försökte Jan Hellberg hänga på, men han orkade inte riktigt, men andra plats blev det i alla fall. Larsen kom trea.

I klassen för de äldre nyare standardbilarna (!!!), de från 1966-1971 hade Hans-Peter Havdal tagit pole. I racet var Tommy Brorsson snabbast iväg och han kunde vinna racet före Havdal och Rikard Hasselblad. I andra racet var det Havdal som var starkast. Han vann före Brorsson och Hasselblad.

I Formel Vee var fjolårsmästaren Thomas Marklund bäst. Han vann båda racen utan problem. I första racet körde Axel Madsen in som tvåa och Christer Ericsson trea. I andra racet var rollerna de omvända bakom Marklund. Det var några år sedan Madsen var en frekvent gäst på prispallen. Kul att se att han har fått fart på sina grejer igen. Det var ett par riktigt sevärda dueller en bit ned i fältet. Tävlingen rundades av med ett par sportvagnsheat.

Förutom alla race var det 100 bilar med i Velodromrallyt. Vi fick se några gamla motorcyklar på banan samt Magnus Ahlqvist i Ronnie Petersons March 721X, Pekka Nyström i en CanAm samt mycket mycket mer. RHK´s vandringspris gick i år till Magnus Neergaard.

Nästa tävling är Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp första helgen i juli.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Sportvagnar på Velodromloppet

Karlskoga

Det 12:e Velodromloppet i modern tid kördes i helgen på Gelleråsbanan i Karlskoga. Totalt deltog 230 bilar, men flertalet körde i den Historiska RacingCupen. Sportvagnsklasserna Roadsport och Clubman deltog (med ett par RS-bilar). Modsport tvingades tyvärr utgå då det var för få deltagare.

Ett tjugotal Roadsportbilar bjöd publiken på fin underhållning. Rutinerade Christer Almqvist har fått oväntat hårt motstånd i år. Han satte den snabbaste tiden i kvalet. I starten försökte han bromsa väldigt sent för att behålla sin ledning, men det blev för sent och han tvingades ta escaperoaden i Trösen. Debutanten Niklas Libell tog något överraskande hand om ledningen, men han pressades av Joakim Granfors. Almqvist jobbade sig upp genom fältet och lade sig i tätstriden. Libell hakade i hans huvlås och fick punktering. Detta gav Granfors en lucka och han kunde vinna racet. Granfors började året med att köra Modsport, men när klassen blev inställd hoppade han över till Roadsport istället. Almqvist kom tvåa, slagen med 15 sekunder. Anders Mårtensson kom trea. I Roadsport B ville inte Anders Eriksson vara sämre än sin flickvän Malin, som vann på Kinnekulle senast. Han förvaltade uppgiften och vann före Max Lindblom och Heikki Särg. I Roadsport C har nykomlingen Andreas Halbig redan haft flera fina dueller med fjolårsmästaren Niklas Falk, så även denna gång, men segern gick till Fredrik Westin före Falk och Halbig.

I andra racet var det samma trio i topp, men den här gången tog Granfors hand om racet redan från början. Han ledde från start till mål. Nykomlingen Libell tog andraplatsen före rutinerade Almqvist. I B lyckades Eriksson och Lindblom bli etta och tvåa igen. I C vann återigen Westin, nu före Halbig och Falk.

I Clubmanheatet tog Emil Löveryd pole, men han kom aldrig till start… Flemming Bendixen avslutade kvalet med att tappa hela nospartiet på sin bil, men han var med till start efter lite tejpande. Stefan Mumm kunde rycka ifrån övriga fältet och vinna övertygande före Bendixen och Svein Langholm som debuterade med sin helt nybyggda Bodin MK12. I RS klassen vann Sode Pedersen före Bjarne Mumm.

I andra racet snurrade Langholm i andra kurvan och blev hängande på kerbsen. Snopet fick han stå vid sidan och se racet. Bjarne Mumm tog ledningen före brodern Stefan, men i mål var det omvänd ordning. Bjarne var ensam RS-förare i andra racet. Stefan vann före Bendixen och Mikael Aagaard. Frågan är hur vanligt det är att två bröder vinner var sin klass i samma heat?

Nästa deltävling för Sportvagnarna är Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Det brukar vara ett eldorado för sportvagnsälskarna. Många förare kör bara just den tävlingen varje år. För dem är det sommarens höjdpunkt.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT