STCC Ring Knutstorp 2009 Newsrace

Ring Knutstorp 2009-09-11 - 2009-09-12

Resultatlistor


Formula Renault 2000
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3
  Heat 4

Ginetta G20 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

JTCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

MC PRO Superbike
  Kval
  Race

Porsche Carrera Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 119

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Årets näst sista STCC-helg avverkas denna helg på skånska Ring Knutstorp med STCC, Pro Superbike, Carrera Cup, Formel Renault (SM och NEZ), JTCC samt Ginetta Cup.

Verksamheten inleddes under onsdagen med tester för Carrera Cup och Pro Superbike samt två race för Formel Renault förm att fortsätta under fredagen och lördagen med ett antal händelserika race med många incidenter.

STCC

Slutfighten om årets titlar inleds denna helg på allvar. Thed Björk, Flash Engineering-BMW, har ett visst grepp i tabelltoppen med sina 81 poäng trots att han inte tagit en enda seger. Med dubbelseger på Våler senast fick Tommy Rustad, Polestar-Volvo, kontakt med toppen och är tvåa med sina 75 poäng. De båda West Coast Racing-förarna jagar därefter med Robin Rudholm på 65 och Richard Göransson med 59.
- Jag kör vidare på mitt vanliga sätt och behöver bara se till att vara med i topp tre medan de bakom mig får chansa och jaga segrar, säger Björk.
- En seger och en topp tre-plats på Knutstorp vore ju perfekt, tycker Rustad.
- Vi åker till Knutstorp för att vinna. Allt annat är otänkbart. Både jag och Robin skall vara i toppen i båda racen och så får ju Björk gärna ha lite oflyt denna helg. Alla andra har haft det i något heat så det bör vara hans tur nu, menar Richard Göransson.

I teammästerskapet toppar Flash Engineering med 129 poäng före West Coast Racing som har 124 och som jagas Volvo Olsberg Green Racing som är en poäng bakom.
- Vi skall åka hem från Knutstorp som ledare. Inget annat gäller, kommenterar Dick Jönsson Wighrot hos West Coast Racing med bestämd röst.
Inget anmärkningsvärt inträffade under fredagens roll out.
- Vi är här för att köra max och satsa för fullt, sa Dick Jönsson Wigroth hos West Coast Racing.
- Våra motorer funkar bra nu så vi behåller min motor i min Volvo C30 även om vi får byta. Jag siktar högt i morgon, berättade Robban Dahlgren.
- I morgon tar jag pole position och sedan vinner jag race ett. Hur det sedan går i det andra heatet vet jag inte för då skall jag knuffa av några konkurrenter till Thed, berättade Janne Flash Nilsson med glimten i ögat.
- Kan ju vara läge för en pallplats nu, tyckte Fredrik Ekblom i Biogas.se.

Richard Göransson triumferade efter en perfekt körning i det inledande racet för STCC och vann klart före mästerskapsledande Thed Björk.
Det var dock Robert Dahlgren som hade ett klart grepp om händelserna i inledningen innan hans växellåda slutade att fungera och tvingade honom i depå.
Jan Flash Nilsson slutade trea före Tommy Rustad, Robin Rudholm, Johan Sturesson, Semcon Cup åkarenViktor Hallrup och Patrik Ohlsson i biogas Sciroccon som därmed tog hand om pole position i race två.
- Jag hade gärna haft en fight med Robert Dahlgren vilket jag tror hade blivit riktigt intressant. Nu blev det en ganska enkel seger och ett rätt tråkigt race, bilen var helt fantastisk och nu går jag för en dubbel, sa Richard Göransson.
Semcon Cup vanns alltså av Viktor Hallrup före Mikael Ohlsson och av Viktor Huggare.
Om det första heatet blev ganska händelselöst blev dagens andra heat på Ring Knutstorp desto mer händelserikt. Den första starten fick avbrytas efter att fältet var alltför oroligt och i den andra starten skedde allt på en gång. Det drabbade tre av fyra BMW-förare som fick sina race förstörda direkt. Värst drabbades segraren av första heatet, Richard Göransson, som fick bryta med trasig hjulupphängning efter att blivit påkörd från alla håll.
- Jag vet inte riktigt vad som hände. Jag försökte bara hålla mig undan men någon vände Robin precis framför mig och jag hade ingenstans att ta vägen. Jag visste att vi kunde ha gjort ett riktigt bra race men det gick inte vår väg. Vi har bara ett sådant år i år, suckade Göransson.

Lika snabbt avslutades Jan Nilssons race som också drogs in i samma röra som Richard Göransson.
- Det var en riktigt kaotisk start och jag vet inte vad som hände. Jag såg en Volvo som tryckte av en BMW rätt in i sidan på mig och så var det slut, konstaterade "Flash".
Det tredje BMW offret var Robin Rudholm som gjorde en riktigt bra start och kom igenom första kurvan med ett bra utgångsläge. Han blev därefter vänd av Tommy Rustad och fick bilen ordentligt skadad. Rudholm kunde fortsätta men med en svårkörd bil där ratten stod ordentligt snett.
- Allt var upplagt för ett bra race och seger idag men istället fick jag en ordentlig kyss. Min bil var hopplös att köra efter det och jag fightades med Semcon-bilar. Det hade varit en seger idag som racet utvecklade sig, tyckte Rudholm.

I racet tog Patrik Ohlsson hand om ledningen före Hallrup men de fick snart ge sig för Johan Stureson som var het. Bakifrå n jagade Thed Björk och speciellt Robert Dahlgren som for genom startfältet som en furie efter att ha startat sist. Dhlgren kom upp bakom Björk mot slutet av racet och dessa båda passerade Stureson.
Björk hade greppet med tre varv kvar när Dahlgren gjorde en toksatsning i stratkurvan och stötte ihop med Björk så att båda åkte av. Dahlgren bröt medan Björk kunde linka sig i mål dock utan poäng.
- En regelrätt avrättning, sa en ilsken Björk.
- Jag ville bara vinna och det fanns plats att attackera, sa Dahlgren
Stureson var åter i ledning och kunde vinna heatet före Patrik Ohlsson som tog Tema Biogas.se första pallplats medan Tomas Engström tog hand om tredje platsen före Roger Eriksson och Fredrik Ekblom som gjorde en mycket stark uppkörning från sin startposition bak i kön.
- Det satt bra, sa Stureson.
- Det här är bland det roligaste jag har gjort. Det ska väl erkännas att jag har haft turen på min sida den här helgen, men hela teamet har kämpat på och gjort ett fantastiskt jobb, sa en lycklig Patrik Olsson efter prisutdelningen.
- Vi har haft många motgångar men i dag var det min tur att slippa bli indragen i strul, berättade Engström.

Mattias Andersson var också med i kriget om topplatser men en sammanstötning med Hallrup gjorde att han tappade platser men kunde ta sig till en sjätte plats i mål vilket gav MA GP/IPS segern i teammästerskapet.
Tommy Rustad kämpade till sig två poäng genom att bli sjua medan sista SM-poängen gick till Semcon Cup åkaren Micke Ohlsson som också vann den klassen före Johan Kristoffersson och Dick Sahlén.
Resultatet av första racet avgjordes inte förrän sent i kväll då domarjuryn behandlat allt.
Efter fem timmars överläggning lämnade tävlingsledningen sina beslut vid 19.30-tiden på lördagkvällen. Man hade då bedömt två incidenter under det andra racet på Ring Knutstorp och de inblandade var toppteamen Flash Engineering och Polestar Racing.
Volvoförarna i Polestar Racing får vardera straff efter dessa två händelser. Tommy Rustad för incidenten i starten. Han får 30 sekunders tidstillägg i den totala resultatlistan vilket innebär att han tappar två poäng och flyttas från sjunde till 14:e plats.
Robert Dahlgren bedöms skyldig i incidenten med Thed Björk på sista varvet. Han får tio poängs avdrag i den totala poängtabellen och sitt andra gula kort för säsongen. De två gula korten innebär att han flyttas ner tio startpositioner efter kvalet och inför det första racet i finaldeltävlingen på Mantorp Park 26 september.

I mästerskapet leder nu Björk med 89 poång före Rustad 80 medan Göransson och Rudholm båda har 69 poäng när det återstår 20 poäng att köra om.
Teammästerskapet toppas av Flash engineering på 143 poäng före West Coast racing som har 138.
Trots att Hallrup tvingades bryta det andra racet på Knutstorp så har han säkrat segern i Semcon Cup där han ha ointagliga 117 poäng följd av Sahlén med 95 och Kristoffersson som har 91 poäng.

Pro Superbike
Pro Superbike går mot en synnerligen spännande upplösning. Hondaföraren Alexander Lundh tog en fin seger på norska Våler samtidigt som tabelledande Filip Backlund, Suzuki, blev fyra vilket innebar att Backlunds ledning krympte till sju poäng inför de två avslutande racen där det är 50 poäng att tävla om.
Fjolårsmästaren Freddy Papunen håller tredje platsen med sin Kawasaki men han har hela 31 poäng upp till Lundh på andra platsen och det vill till Backlund och/eller Lundh misslyckas i något av de återstående heaten för att han skall få kontakt.
Tre poäng bakom Papunen lurar sedan Hondaföraren Andreas Mårtensson.

Under torsdagen på Ring Knutstorp kördes det tre testpass för Pro Superbike där de snabbaste tiderna kom i det tredje och sista passet då Papunen var snabbast med tiden 58,822 följd av Mårtensson +0,104, Lundh +0,228 och Backlund +0,394.
- Jag har bra fart i maskinen och det kändes riktigt bra i dag, tyckte Papunen.
- Det känns som om det skulle kunna bli min helg nu, sa Mårtensson.
- Det finns mer att hämta. Jag har aldrig varit snabb på testerna, sa en illmarig Lundh.
- Jag tror det kan bli årets tuffaste race på lördag och det kan då hända en hel del så det gäller att vara med i toppen och ta sig i mål på en topp tre-plats för min del. Det är dumt att chansa för mycket, kommenterar Backlund som är den av topp fyra-gänget som ger allt i alla situationer.

Nu är det inte enbart dessa fyra herrar som tänker att vara med i toppen utan det finns minst lika många till som aspirerar på seger på lördag. En av dessa är norske Norvald Haaland som också var med under torsdagstestet där han körde utan transponder varför hans varvtider inte blev noterade.
- Jag hade helt enkelt glömt att ladda transpondern. I dag har jag bara testat en del olika inställningar på min Yamaha utan att bry mig om tider. Det är ju i morgondagens kval och under lördagens race som det skall gå fort och gärna lite fortare än det gjorde på Våler senast där jag blev tvåa bakom Lundh, anser en taggad Haaland.

Under fredagen kördes kvalet till lördagens race med Freddy Papunen som snabbaste förare.
- Det var ett ganska bra varv även om jag blev lite störd. Kul i vart fall att ha noterat den snabbaste varvtiden för en hoj på Knutstorp, tyckte Papunen.
Efter Papunen kom de båda teamkompisarna i Cresto Guide Honda med Alexander Lundh som tvåa 0,250 bakom Papunen medan Andreas Mårtensson var trea 0,325 bakom.
- Jag fick aldrig ett fritt varv men det viktigaste är att vara i första ledet, berättade Lundh.
- Jag satte en bra tid och var säker på första startledet så jag lät bli att göra ett sista stint med kvaldäck. Allt känns bra inför morgondagen, tyckte Mårtensson.
Tabelledande Filip Backlund kvalade in på en fjärde plats distanserad med 0,519 av Papunen.
- Jag är frustrerad just nu för jag fick det inte alls att stämma. Allt kändes bra under morgonpassets fria träning men nu fick jag inte rätt känsla och det värsta är att jag vet inte vad det beror på. Vi får fundera i kväll och sedan sova på saken, sa en bekymrad Backlund.

Lördagens Pro Superbikerace blev en affär med de båda Team Cresto Guide Honda-förarna Andreas Mårtensson och Alexander Lundh samt mästerskapsledande Suzukiåkaren Filip Backlund samt fjolårsmästaren Freddy Papunen på en Kawasaki.
När starten gick för racet var Filip Backlund först ut ur första kurvan följd av Papnunen, Mårtensson och Mikael Nilsson medan Alexander Lundh tappade en del på dessa i starten.
Backlund drog upp ett hårt tempo från början där bara Papunen och Mårtensson kunde hänga på.
Efter några varv började Mårtensson att öka tempot ytterligare och kunde lätt passera först Papunen och sedan Backlund för att ta ledningen.
Papunen pressade Backlund och smet också upp på andra platsen innan det kom ut gulflaggor och safety carskyltar runt hela banan efter en krasch av Tomas Johansson men någon safety car dök aldrig upp. En del av förarna fortsatte att hålla ett högt tempo, däribland Mårtensson i ledningen medan Papunen och Backlund först slog av för att sedan åter öka. Bakom hade Alexander Lundh hunnit med att passera Mikael Nilsson innan gulflaggningen började och han knappade snabbt in avståndet till Backlund och Lundh.
Tomas Johanssons Honda plackades snabbt bort av funktionärerna och Tompa själv ställde sig bakom skyddsräcket för att följa racets upplösning när tävlingsledningen gav Mårtensson grön flagga och markerade omstart.
När Papunen närmade sig huvudposteringen slog han ut armarna i en undran om vad som var på gång och då tog Backlund chansen att ladda för fullt och passerade Papunen till en andra plats.
Lundh kom också snabbt ikapp Papunen och tog sig enkelt förbi för att sätta in en formidabel jakt på Backlund som han nådde på slutvarvet och också passerade för att bli tvåa bakom sin teamkamrat Mårtensson medan Backlund tog hand om den sista pallplatsen före Papunen och Mikael Nilsson.
- Jag trivs verkligen på Knutstorp och det har kännts bra hela helgen så det var skönt att också kunna vinna, sa en belåten Mårtensson.
- Nu blir det en spännande final om två veckor på Mantorp. Jag har bara fem poäng upp till tabelledande Backlund så om jag vinner och Mårensson blir tvåa så är det jag som är ny mästare, analyserade Lundh.
- Jag kör alltid bra på Mantorp så där har de andra ingen chans, kontrade Backlund.

I privatförarcupen försvann de båda frontfigurerna David Andersson och Petter Jansson på ett tidigt skede efter en krasch där de också drog med sig Henrik Stenberg.
Thomas Johansson hade ett bra grepp om ledningen för privatförarklassen när han kraschade vilket fick till följd att Tobias Larsson kunde ta hem den klassegern före Robert Gull och Lukas Ockelfelt.

Formel Renault SM och North European Zone, NEZ.
Formel Renault mönstar 14 bilar denna helg när de skall genomföra säsongens svettigaste helg med ett antal testpass följda av två kval samt hela fyra race, som ingår både i SM och i NEZ.
Under torsdagen kördes det första kvalet med mästerskapsledaren i båda serierna, Felix Rosenqvist - Team BS Motorsport, som snabbaste förare följd av sin teamkamrat Daniel Roos som tvåa vilket han också är i båda serierna sammandrag.
I det inledande heatet tog också Rosenqvist starten före Roos och dessa båda drog i från till en klar dubbelseger efter 25 varv.
Kevin Klevros, som till denna helg skiftat team till Motorpark Academy, kvalade trea och blev också trea i mål efter en stabil insats.

Tom Blomqvist gjorde en bra start och var snabbt uppe och attackerade Jimmy Eriksson om fjärde platsen. Blomqvist var också om i kurvan efter start och målrakan men bromsade lite för sent och gled ut lite utanför banan så att Eriksson kunde kontra men fick också lite närkontakt med Blomqvist varpå de båda fick släppa förbi Philip Forsman som tog hand om fjärdeplatsen. Bakom Forsman smög Christian Kronegård med till en femte plats i mål före Blomqvist och Eriksson.
Det andra heatet för dagen blev en upprepning av heat ett när det gäller de tre första varför åter Rosenqvist vann före Roos och Klevros slutade trea igen.
Klevros var dock hårt uppvaktad av Blomqvist som denna gång enkelt kunde passera Eriksson. Blomqvist skuggade länge Klevros men fick aldrig någon lucka för att attackera utan flaggades av som fyra före Eriksson och Forsman.

Inför fredagen och lördagens race kördes ett nytt kval där Daniel Roos var snabbast följd av Felix Rosenqvist och Tom Blomqvist.
- Teamet har gjort några justeringar på min bil så i dag kändes det betydligt bättre, sa Roos inför racet där han var snabbast i starten och tog en ledning som han höll in i mål före Rosenqvist.
- Det var bara att gasa och styra så det blev en enkel seger, sa Roos.
- Daniel var mycket snabb i dag och jag hade ingen chans. Jag är nöjd med andraplatsen och fina poäng inför morgondagens finalrace i både SM och NEZ. Tar jag mig bara i mål på en vettig placering så har jag vunnit båda mästerskapen, kommenterade Rosenqvist.
Tom Blomqvist uppvaktade Rosenqvist hårt men kom aldrig förbi utan flaggades av som trea.
- De två där framme är snabba men vi har hittat en del som vi skall justera till inför lördagens race där jag hoppas kunna sätta punkt för årets serie med en seger. I vart fall måste jag vara före Klevros för att bli trea i NEZ, sa Blomqvist.

Daniel Roos gjorde en perfekt start även i lördagens race där han ledde från start till mål före sin teamkompis Felix Rosenqvist.
- Det gick ju bra, var Roos korta kommentar.
- Jag hade inte en chans i dag igen. Daniel var mycket snabbare. Dock är jag oerhört glad över att vinna båda SM och NEZ, sa den nykorade dubble mästaren Felix Rosenqvist.
Bakom dessa bjöds publiken på tät racing mellan fyra bilar där Jimmy Eriksson tog hand om tredje platsen knappt före Philip Forsman, Tom Blomqvist och Christian Kronegård.

Carrera Cup
Förarna i Carrera Cup körde två testpass under torsdagen och det var de förväntade förarna i topp. Tony Rickardsson toppade det andra passet som var mycket jämnt liksom det första. Jocke Mangs, Cralle Lindholm, Fredrik Larsson, Martin Öhlin och Stefan Söderberg såg alla mycket starka ut.
Fredagens race för Carrera Cup utvecklades till en duell mellan Jocke Mangs och Fredrik Larsson där Mangs kopplade greppet i starten och jagades av Larsson under alla de 24 varven.
- Det var ett kul race och en skön seger. Fredrik var nära mig hela tiden och jag fick köra lite deffensivt men kände att jag hade kontroll, sa en belåten Mangs.
- Jocke var snabb och stängde effektivt men jag hade absolut kört likadant om jag legat först. Nu får jag ta honom i morgon i stället, sa Larsson.

För mästerskapsledande Cralle Lindholm blev fredagen en katastrof sedan han först fick en närkontakt med Martin Öhlin i starten för att därefter snurra i startkurvan och tvingas in i depå.
- Inga kommentarer. Jag är bara förbannad, sa en uppretad Cralle.
Öhlin gjorde ett starkt race och tog hand om tredjeplatsen före sin temchef Tony Rickardsson.
- Tony kom nära mig ett tag så jag fick ta i lite extra, sa Öhlin.
- Jag får väl inte klaga. Missade lite i starten annars flöt det på, tyckte Tony.

I och med att Cralle tappade så gick Mangs upp i ledning med 291 poäng följd av Rickardsson med 271 och Cralle som har 269.
Bakom dessa jagar Larsson med sina 239 poäng som kan kraftigt ökas om han får ett positivt besked från juridiska kommittén som behandlar ärendet om Larsson diskvalifikation från två heat då teknikerna inte ville godkänna hans diff.

Det andra racet för helgen blev likt det första med Jocke Mangs som tog starten och ledde från start till mål efter att ha tvingats köra defensivt för att inte släppa förbi en vilt jagande Fredrik Larsson som låg klistrad bakom under alla varven.
- Ett tufft race som jag är glad över att vinna, sa Mangs.
- Han är duktig, berömde Larsson.
Tony Rickardsson blev trea efter ett bra race före Jonas Gelzinis och Cralle Lindholm.

JTCC
Richard Trange vann fredagens JTCC-race med sin SEAT Leon före Citroën C2-föraren Linus Ohlsson och Tranges temkompis Rickard Javanainen.
- En helkass start men sedan fick jag ordning på racandet, sa Trange.
- Är nöjd och belåten med dagens resultat, sa Linus.

Kevin Engman flaggades av som fyra och tog viktiga poäng i det täta mästerskapet där Joakim Forsell leder på 58 poäng före Engman med 57, Niclas Olsson med 55 och Andreas Ahlberg som har 51 poäng - precis som Linus Ohlsson.

Richard Trange tog hem segern även i lördagsracet klart före Kevin Engman och Linus Ohlsson i ett odramatiskt race för dessa tre.

Ginetta Cup
När Ola Nilsson fick problem i starten med att få in treans växel så kunde Tobias Brink ta hand om ledningen före sin bror Ted och dessa båda höll undan in i mål. Ola Nilsson kom dock starkt igen i racet och var tätt bakom Ted men kom aldrig förbi utan fick finna sig en tredje plats.
Ola Nilsson var tillbaks med vinnartakter i lördagens heat där han vann enkelt före Ted Brink och Tobias Brink som säkrade titeln i Junior-RM.

Av L-G Nilsson