STCC Kanonloppet Karlskoga 2009

Gelleråsbanan 2009-08-14 - 2009-08-15

Resultatlistor


Formula Renault 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

JTCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

MC PRO Superbike
  Kval
  Race

Porsche Carrera Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 113

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Robert Dahlgren var snabbast av alla när STCC körde Kanonloppet i Karlskoga. Dahlgren började med att sätta snabbaste tiden i superpolen. Sett till hela säsongen var Dahlgren snabbast på alla kval utom en… I första racet ledde han ned till Trösenkurvan. Jan ”Flash” Nilsson startade från andra rutan och i Trösen sköt han Dahlgren framför sig tills Dahlgren var av vägen. Nilsson övertog ledningen medan Dahlgren fick börja om längst bak i fältet. Göransson låg bakom Nilsson och bidade sin tid. – Det var ett extremt avvaktande race från min sida. Jag var helt övertygad om att ”Flash” skulle få svartflagg för sin påkörning av Dahlgren, men den kom aldrig. Det var ingen idé att bråka med ”Flashen”. Det är som att skjuta sig själv i foten, sa Göransson. ”Flash” vann racet före Göransson och Robin Rudholm. - Ett av de lättare racen jag har kört, jag vill inte låta alltför kaxig men det fungerade bra. Jag kunde köra mitt race och koncentrera mig på att inte göra några misstag. För en gångs skull ett enormt lätt race, sa ”Flash”.

Heat två blev också rörigt i inledningen efter åtskilliga närkontakter i första kurvan. Robert Dahlgren kom dock undan kalabaliken denna gång och tog en klar seger med sin Volvo före Mattias Andersson som åter bjöd på strong körning. - För min del så förstörde Flash en perfekt helg för mig i första racet. Det var skönt att vi kunde knyta ihop det i det andra, men jag lider med Rustad. OM vi ska lyckas så måste vi vara två, konstaterar Dahlgren. (Rustad bröt första racet med kabelbrand och kom inte till start i andra.)
- Det kändes riktigt bra. Vi har gjort en del justeringar på bilen i sommar och det har visat sig bra. Senaste testet här på banan var bra och vi kom hit med gott självförtroende. Nu är det bara en seger som fattas, men den kommer snart, sa en belåten Mattias Andersson. Sista podieplatsen togs åter av Robin Rudholm före Thed Björk och Göransson. Björk var uppe och fightades om andra platsen men gjorde ett misstag där han kom utanför banan i kurvan innan målrakan och tappade. - En bra helg med bra poäng och utökad ledning känns sporrande inför fortsättningen, tyckte Thed. ”Flash” bestraffades med en drive through efter misstänkt tjuvstart men det var en otillåten sidoförflyttning som gav straffet. Engström fick också en drive through för ojust körning i starten. - Visst var jag på någon bil men det var efter att Flash torpederat mig som jag fick ett kast, sa en irriterad Engström. Patrik Olsson försvarade Biogas teamets färger från pole position men kunde inte hålla stången med en VW Scirocco som vibrerade kraftigt och var näst intill okörbar enligt Olsson, men trots det så tog han teamets bästa placering så här långt genom att sluta sexa före Mörth och ”Flash”. - Det gick väl inte riktigt så bra som sist vi var här men jag är nöjd med två pallplatser. Det var ett väldigt händelserikt race, på något sätt lyckades "Flash" ta sig från åttonde till andraplats innan starten gått vilket helt förstörde min start. Efter det var det slakt och det känns som folkrace hade varit att föredra framför det här. Jag tog i alla fall in några poäng i mästerskapet, nu är det bara att fortsätta ta poäng och köra för att vinna, sa Rudholm. - Totalt sett var det här en ok helg. Vi tog in två poäng i mästerskapet och ligger nu tvåa. Det andra racet var rena kaoset, jag slog i med Thed i starten och fick sen jobba stenhårt för att ta mig upp från fjortonde till femte plats, tyckte Richard Göransson. En besviken Tommy Rustad fick se racet från depån då man inte kunde reparera de kabelbränder som han drabbats av i första heatet.

Jocke Mangs ledde Porsche Carrera Cup, men Fredrik Larsson låg bakom och kände att han var snabbare. Larsson gjorde en otroligt sen inbromsning i Ejes och överraskade Mangs med att dyka på innern. Larsson övertog ledningen och körde ohotad till seger före Mangs och Tony Rickardsson. I andra racet tog Larsson kommandot från start och då kunde ingen hänga med Christer ”Cralle” Lindholm körde mycket defensivt och lyckades hålla andraplatsen före Mangs ända till målet. – Det var placeringskörning i stället för varvtidskörning, men det är så det blir, försvarade sig Lindholm.

Andreas Ebbesson var outstanding i Radical detta år. I Karlskoga tog han ytterligare två segrar och dittills hade han tagit elva segrar på 12 starter! Han var därmed redan klar mästare. Robert Myrsäter tog andraplatsen före Per Staaf Jr. I andra racet kom Markus Nordenström tvåa före Myrsäter.
I Formula Renault 2000 dominerade Felix Rosenqvist totalt med dubbelseger och pole position. Tom Blomqvist kom tvåa i första racet före Christian Kronegård. Daniel Roos bjöd på en fin uppkörning i race två sedan han brutit heat ett. Från sista startrutan körde han i mål på andraplats före Kevin Kleveros.

Joakim Forsell vann första heatet i JTCC före Kevin Engman och Rasmus Mårthen. I andra racet blev det ombytta roller där Mårthen vann före Engman och Forsell.

Filip Backlund startade från ruta två i Pro Superbike, men med en kanonstart punkterade han racet direkt och vann övertygande samt utökade sin sammanlagda ledning. Det var bra fart i Backlunds Suzuki och han matade på genom hela racet med jämna varvtider och kunde ta en enkel seger. - Jag fick en perfekt start och kunde sedan hålla mitt eget tempo utan problem. Så här tänker jag göra på Våler också om två veckor, sa Filip Backlund. Alexander Lundh stod i pole position men fick en miserabel start och fick kämpa mig tillbaks. - Jag hade ingen chans till seger men är inte nöjd med att jag också fick stryk av Freddy Papunen, sa Honda-åkaren Lundh. Regerande mästaren Freddy Papunen kunde snabbt ta sig upp till en andra plats med sin Kawasaki och jagade frenetiskt för att nå Backlund men lyckades inte. - Jag gick ut med för mjukt framdäck och hade svårt med fästet i inledningen och tappade mycket mot Backlund. Efter ett tag blev det bättre och jag kunde plocka in en hel del men nådde inte fram. Mot slutet kom Lundh i kapp men jag lyckades att hålla honom bakom mig och ta en skön andra plats, berättar Papunen.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se
Design by Bloms IT