Porsche Carrera Cup 2012

Johan Kristoffersson vann 2012.

Porsche Carrera Cup blev också en bricka i spelet i “Racingkriget” 2012. Janne “Flash” Nilsson hade haft hand om klassen sedan 2006, med Thomas Johansson som skötte det praktiska arbetet. Alla trodde att Porsche-klassen skulle flytta med till TTA, men Porsche Sverige sa nej, klassen skulle köras med STCC! Då försökte “Flash” att ta Challengeserien till TTA, men Porsche Sverige sa nej igen, den skulle köras med SSK-serien.

Nu är ju inte “Flashen” den som ger sig i första taget. Han skapade helt enkelt en ny klass som han kallade GT Cup, som var öppen för dem som kör Porsche. Kreativ som han är såg han till att få solglasögonföretaget Carrera att bli huvudsponsor och vips hette klassen Carrera GT Cup. För den oinvigde var det naturligtvis svårt att skilja Carrera Cup från Carrera GT Cup. Intresset från förarna vägde över att köra TTA varför förarna som ändå valde att köra med STCC fick olika subventioner för att det skulle bli ett större startfält. Ett fåtal förare passade dessutom på att köra i båda serierna.

Porsche Sverige gjorde ett slag för ungdomarna då man handplockade tre förare som fick speciell uppbackning. Dessa förare var Philip Forsman, Oscar Palm och Mattias Stålknapp. Klassen drevs i år av Kristoffersson Motorsport (KMS) och Johan Kristoffersson fortsatte att köra i klassen vid sidan av satsningen i STCC. Johan Kristoffersson blommade verkligen ut som förare detta år och han hade inga problem med att köra dubbla mästerskap. Han visade att han har både den fysik och mentala styrka som krävs.

Kristoffersson inledde säsongen med att ta en övertygande seger före Palm och Forsman på Mantorp och vi fick se samma palltrio även på Knutstorp (man körde bara ett heat/tävlingshelg). På Sturup vann Kristoffersson igen, nu före Forsman och Palm. När de återvände till Mantorp var det Forsman som tog segern före Kristoffersson och Palm. När STCC för första gången körde på flygfältet i Östersund återinförde man att köra två race/racehelg. För resultatet blev det ingen större skillnad; Kristoffersson vann dubbelt före Forsman och Palm i ena och före Forsman och Timmy Hansen (son till Kenneth, mångfaldige Europamästaren i Rallycross) som gjorde ett inhopp och kom trea i andra racet.

På Knutstorp blev det en ny dubbelseger till Kristoffersson medan Forsman och Palm delade på resten av pallplatserna. Kristoffersson hade alltså gått igenom säsongen som en segermaskin och bara missat en fullpoängare, men då kom han tvåa. Trots detta var han inte garanterad att vinna då finalen stod för dörren. Poängsystemet är mycket märkligt i Carrera Cup, för en seger ger inte så mycket mer poäng än placeringarna närmast bakom och bryter man en tävling tappar man enormt.

Kristoffersson själv föll offer för detta system i fjol då han såg ut att gå mot en säker seger, men en tjuvstart i finalen raserade alltsammans. Året innan var det Fredrik Larsson som vann de flesta race, men ett brutet lopp förstörde hans säsong. Det som inte fick hända Kristoffersson i finalen, hände naturligtvis… Han fick fel på växellådan och lyckades endast att ta sig i mål på nionde plats! Segern togs av Forsman före Stålknapp och Palm och plötsligt låg Forsman bäst till för att vinna serien. Forsman startade dessutom i pole i sista racet och Kristoffersson först på åttonde plats.

Om Forsman vann finalen och Kristoffersson slutade fyra skulle seriesegern gå till Forsman, trots att han “bara” vunnit två race under året. Forsman tog starten, men Kristoffersson jobbade sig snabbt upp genom startfältet och han var snart uppe på tredjeplats. Forsman bromsade på sig och tappade några placeringar och strax efteråt tog Kristoffersson över ledningen och kunde sedan bara defilera till mål som mästare. Stålknapp kom tvåa och Forsman kom trea. I serien kom Forsman på andra plats och Palm kom trea.

Ni kan köpa fotocollage från varje säsong från Racefoto. Se detaljer här: http://www.racefoto.se/produkter/fotocollage