Porsche Carrera Cup 2010

Robin Rudholm vann 2010.

Porsche Carrera Cup blev en tvekamp detta år. Två förare med helt olika taktik och körstil gjorde upp och om man skall vara elak så kan man säga att poängsystemet sänkte den ene… Fredrik Larsson inledde året med att vinna i utklassningsstil på Jyllandsringen. Det var en tydlig signal till alla andra förare att om de skulle vara med och slåss om segrarna, ja då får ni ta i! Larsson vann 10 race under säsongen, men tyvärr bröt han ett race. I Göteborg gick en drivaxel sönder på uppvärmningsvarvet.
Robin Rudholm tog tre segrar, men det viktigaste av allt var hela sju andraplatser och inget brutet race (Rudholm var aldrig sämre än fyra i något race!) Rudholm körde smart och tog inte i mer än han behövde för att vinna mästerskapet. Han drog nytta av systemet helt enkelt.
Edward Sandström gjorde ett par inhopp och lyckades ta en seger. I Karlskoga vann Jocke Mangs första racet, men när han blev diskad för tjuvstart i andra fick han nog och lämnade Carrera Cup. Martin Öhlin lyckades också vinna ett race och han kommer att kliva upp till STCC nästa år.
Fredrik Larsson är en av de största talanger vi har haft i modern tid. Han är alltid sevärd, han är konstant aggressiv och vill vinna till varje pris. Sådana förare växer inte på träd. Därför kom beskedet att han lägger av med racing på elitnivå som en chock. (Dock ändrade han sig sedan och körde vidare i STCC, Porsche och Swedish GT i många år till.)
Carrera Cup har körts i sju säsonger nu och många äldre bilar har blivit stående. Därför öppnades i år en ny klass, just för lite äldre bilar. Dessa kördes i SSK-serien och klassen heter Porsche GT3 Challenge. Några förare passade på att få extra körträning och körde därför i båda serierna.
Några förare passade på att dubbla och köra i båda serierna. Året började lite trevande, men sedan fylldes det på med fler och fler förare efter hand. Vid premiären var det stor dominans av Flash-teamet där Roar Lindland vann dubbelt. Vid andra tävlingshelgen, på Kinnekulle, klev Niclas Olsson in i klassen. Niclas är välkänd i SSK, då han vann Volvo Original Cup och blev SSK-mästare 2007. Han vann direkt båda racen. På Raceweek anslöt Mikael Bender och han tog en dubbelseger. I Falkenberg delade Lindland och Olsson på segrarna och sedan avslutade Olsson med att ta en dubbelseger i finalen och han blev därmed den förste mästaren i klassen före “Snickar-Matte” Karlsson från TV-serien Bygglov och Mikael Bender.
Porscharna körde även ett långlopp över en timme vid tre tillfällen i år. I första racet ledde Prins Carl Philip Bernadotte, men en förarglig snurrning i racets slutskede gjorde att den rutinerade långloppsåkaren Magnus Öhman tog segern. Vid Raceweek kördes andra tävlingen. Där ledde Niclas Olsson länge, men han körde för hårt och däcken tog slut. Han fick krypa i mål och det gjorde att Prinsen hann i fatt honom och han tog sitt livs första seger! Det tredje och sista racet kördes i Falkenberg. Niclas Olsson hade chansen att vinna, men Flashteamet toppade med tre bilar i racet. Precis innan start kom en häftig regnskur. Alla förare utom två satte på regndäck. Olsson var den ene som chansade på slicks. Tyvärr visade sig detta vara fel den här gången. Han tappade mer och mer fart och efter ca halva racet kanade han av banan och voltade bilen. Mästerskapet vanns därför av Prins Carl Philip.

Ni kan köpa fotocollage från varje säsong från Racefoto. Se detaljer här: http://www.racefoto.se/produkter/fotocollage