Racing NM Rudskogen 2010

Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Historisk Racing Norge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 3 & 4
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Shortcar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard Production
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Subaru Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



126 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 59.254, Haavard Lien, Norsk GT1, Heat 1

Härlig GT-Racing på Rudskogen

Vid helgens tävlingar på Rudskogen var det full fart på banan hela helgen. Alla norska klasser fanns på plats och vi fick se 150 bilar sammanlagt. Årets verkliga utropstecken är klassen GT. Det är en sammanslagning mellan de gamla klasserna Roadsport och Special Saloon. I år har klassen växt sig så stor att man har fått dela upp den i två heat. 38 bilar kom till start på Rudskogen! GT klass 3 och 4 körde första racet, som bara är 7 varv långt. Christer Gislerud satte en överlägsen tid i kvalet som var 1.2 sekunder bättre än tvåan! Han gjorde processen kort även i racet som han vann enkelt med 11 sekunder före Geir Öxseth och Per Christian Wiencke. Pappa Steffen Gislerud vann klass 4 före Lars Faale och Björn Kjetil Fröyland. Sju varv på en så kort bana som Rudskogen ger inte så mycket tid att hitta på någonting, men annat blev det i långloppet över 30 varv. Christer Gislerud drog som väntat iväg från de övriga, men plötsligt tappade han fart och fick parkera bredvid banan. Nu var det plötsligt kamp om segern. Henry Rorgemoen tog över ledningen, men han pressades hela tiden av Wiencke. Alla förare måste göra ett obligatoriskt depåstopp mellan varv 5-25. En efter en gick i depå medan Rorgemoen och Wiencke fortsatte sin kamp på banan. Varven gick och till sist var det bara de som inte hade gjort sitt stopp. Kanske var de så uppe i sin kamp att de hade glömt att stanna? När sju varv återstod gick Wiencke i depån. Han hade oturen att hamna mitt i trafik när han körde ut ur depån. Rorgemoen gick in varvet efter. Speakern höll publiken uppdaterad om var Wiencke befann sig medan Rorgemoen satt i depån. Wiencke passerade depån samtidigt som Rorgemoen kom ut. Wiencke hade tappat någon sekund, men var snart ikapp Rorgemoen igen. De fortsatte sin kamp ända in i mål med Rorgemoen som vinnare 0.495 sekunder före Wienke. Are Ourom kom trea. Det var en överlycklig Rorgemoen på pallen som tog sin första GT seger någonsin. I klass 4 vann Steffen Gislerud över Faale och Fröyland igen.

Frågan var om klass 1 och 2 kunde överglänsa spänningen i sina race? På kvalet satte Sveinung Tinnes-Mork pole, 83 hundradelar före Haavard Lien. Roger Hermansen var bästa GT2-bil i tredje startrutan. Lien var snabbast iväg i starten med sin brutalt starka Corvette. Hermansen fick en liten knuff och han for av banan efter första kurvan. Han kunde inte ta sig loss för egen maskin och tyvärr fick han ingen hjälp av funktionärerna heller! Lien ledde racet före Tinnes-Mork och Per Henrik Skjolden. Skjolden var på hugget och lyckades bromsa sig förbi Tinnes-Mork efter startrakan, men han återtog sin andraplats innan racet var över. Lien vann före Tinnes-Mork och Skjolden. Henrik Madsen vann GT 2 före Frode Alhaug och Björnar Aas. I långloppet tog Lien starten före Skjolden, Tinnes-Mork och Pål Richard Eidsvold. Hermansen, som tvingades bryta första racet, startade sist. Lien drog upp en klar ledning, men vid något tillfälle var han utanför banan och tappade tid och även ledningen. När depåstoppen var avklarade ledde Tinnes-Mork före Lien och Eidsvold. På 18:e varvet inträffade det en situation som diskuterades länge efter målgången. Undertecknad uppfattade det som att Tinnes-Mork gick på gasen för hårt i kurvan ut på långrakan. Han tvingades släppa gasen för att häva sladden. Lien låg tätt bakom och tvingades bromsa och då blev han påkörd av Eidsvold. Lien å sin sida menade på att Tinnes-Mork hade bromsat, men inget gick att bevisa och inget straff delades ut. Tinnes-Mork fick en lucka i ledningen. Eidsvold tvingades bryta och Lien tappade många placeringar. Tinnes-Mork kom ifatt Frode Alhaug, men kom aldrig förbi. De körde väldigt jämna tider, men förarna bakom började närma sig mer och mer. Hermansen hade tagit sig ända upp till andraplats totalt, men han hotades snart av Joakim Ottesen och en vilt spurtande Lien. I loppets sista skälvande minuter tog sig Lien upp på andra plats, men han lyckades inte jaga ikapp Tinnes-Mork. Ottesen slutade trea. Hermansen blev fyra totalt och han vann klass 2 före Aas och Alhaug.

Det var spänning som hette duga i båda GT-racen. Speakern menade på att GT-klassen är det bästa som har hänt norsk racing på många år!

Nu återstår två race på Våler innan säsongen är slut för GT-förarna.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.