Classic & Sportscar Meeting Vålerbanen 2010

Corsa Italiana
  Heat 2

Corsa Italiana 1 & 2
  Kval
  Heat 1

Corsa Italiana 3-4-5
  Kval
  Heat 1

Formel Ford/Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 3 & 4
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche Club Norge Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS före 1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Subaru Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



183 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 59.427, Per Christian Wiencke, Norsk GT3, Heat 2

Regn på Vålerbanen

Årets fjärde och näst sista deltävling för den Historiska Racingcupen kördes på norska Vålerbanen. Över 200 bilar kom till start, varav ungefär hälften körde historisk racing. Allra störst var standardbilsklassen för bilar mellan 1966-1971 med 28 bilar på startlinjen. Där satte Tommy Brorsson pole. Han fick tufft motstånd av Jani Mäkilä från Finland. Brorsson lyckades vinna, men segermarginalen var bara 1.8 sekunder. Hemmaföraren Lars Kristian Ekorrness kom trea. Den store Saab-entusiasten Lennart Nilsson kom till start med en för honom lite ovanlig bil, en Fiat 128. Han hamnade en bit ned i resultatlistan, men han var ändå nöjd för att vara första racet med den nya bilen. Andra racet vanns även det av Brorsson. Nu fick han lite lugnare, för fighten var istället om andraplatsen där Ekorrness vann före Mäkilä med bara 0.2 sekunder!

Rolf "Myggan" Nilsson kom äntligen till start med sin Ford Escort Mk1 i klassen Standard Ny 1972-1981. Bilen gick väldigt fort på de inledande testerna, men kval och race kördes i regn och "Myggan" hade inte däck som var bra nog varför placeringen blev mycket blygsam. Som vanligt var det Anders Dahlgren som klev fram i regnet. Både han och hans Scirocco älskar regn. Han tog pole och ledde första racet från start till mål. Anders Berger hängde på, men han hade ingen möjlighet att ta sig förbi. - Jag såg absolut ingenting annat än Dahlgrens bakljus i regnet, sa Anders Berger. Holm Jacob Matheson kom trea och Erik Berger fyra. Andra racet kördes i torrt och då hade Dahlgren inte så mycket att säga till om längre. Anders Berger vann utan problem, men bakom honom var det kamp mellan Matheson, Erik Berger och Mads Gjerdrum. Tyvärr lossnade en tändkabel för Erik Berger och han tappade fart. Matheson blev tvåa och Gjerdrum trea.

1000cc var färre än vanligt, bara tio st kom till start. Tommy Jagerwall var överlägsen i regnet och han vann med över halvminuten före Dan Henningsson och Krister Wigren. I andra racet blev det dock jämnare. Jagerwall vann igen, men endast med knappt en sekund före Wigren. Henningsson kom trea.

Roger Adamsson tog en ny dubbelseger i klassen GT/GTS och han leder därmed fortfarande RHK-Cupen totalt.

Nu återstår endast finalen i Falkenberg den sista helgen i september.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.