Kinnekulle Historic Meeting 2015

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Legends Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



124 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 48.305, Torgny Johansson, Formula 2 72-84, Heat 1

Gammal möter ung i Historisk Racing

Drygt 100 bilar mötte upp vid årets premiär för Historisk Racing på Kinnekulle Ring. Stockholms Sportvagnsklubb stod som arrangör. De mest spännande fighterna fick vi se i formelbilsheaten för Formel Ford och Formel Vee.

Formel Vee fyller 50 år i år. På Kinnekulle fick vi se unge Melwin Nilsson göra sin racingdebut. Han fyllde 15 år samma dag. Egentligen är det 18-årsgräns för att köra historisk racing, men Melwin har fått dispens för att köra.
Pierre Eklund tog pole före Stefan och Melwin Nilsson. Pappa Stefan var mycket förvånad. – Vi har övat ett par gånger på våren och det har väl sett ok ut och vi siktade på en plats mitt i fältet för Melwin och så smäller han till med en sådan kanontid på kvalet!

Detta var bara början. I första racet blev det en incident vid en varvning när det plötsligt blev för många bilar på samma plats samtidigt. Ett par bilar tvingades bryta. Melwin höll huvudet kallt och vann sitt premiärrace på sin 15-årsdag före Pierre Eklund och Johan Lund.

Andra racet blev en mycket spännande fight mellan Stefan, Melwin och Pierre. Stefan ledde första halvan av racet, men sedan började både Pierre och Melwin utmana. Efter några positionsbyten gick Melwin återigen segrande ur matchen före Pierre och Stefan.

Melwin visade upp en mycket mogen och fin körning, trots sin unga ålder. Kan det vara generna? Vi frågade hans morfar som heter Rolf ”Myggan” Nilsson. – Jag tror att han har ärft det från mormor i så fall, sa ”Myggan” med ett skratt.

Formel Ford-heatet fylldes på med de Formel Vee-bilar som har dubbelförgasare, för de fick inte plats i det ordinarie Formel Vee-heatet. John Thim tog pole före Oscar Thim och Viktor Ljungdahl. Dessa tre bjöd på en härlig fight hela första racet igenom. Viktor gick segrande ur striden före Oscar och John.

Vi fick se samma scenario även i race två, men då blandade sig även Henrik Hansson in i striden. Det blev ett rafflande race där först Oscar fick gashäng i Kvarnkurvan och försvann och sedan åkte Henrik av efter Mohlinknäppen. John Thim vann före Viktor Ljungdahl och Roy Richvoldsen, som hade startat sist.
Det var riktig racingpropaganda som formelklasserna bjöd på!

I Formula Slicksheatet var Torgny Johansson, som väntat, totalt överlägsen med sin F2:a. Han älskar att köra på Kinnekulle Ring och det var ljuvligt att höra sången från motorn! Sonen Dan hade bra fart på sin Formel Opel Lotus och han kom tvåa i båda racen. Roger Johansson kom trea i båda med sin F3:a.

Sports 2000 kördes tillsammans med Formula Slicks. Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson vann första racet före Kåre Minnbergh och Thomas Forslund. I andra racet vann Johan Eliasson före Johansson och Forslund.

I 1000cc Cupen var Mikael Mohlin omutlig. Han startade från pole och vann första heatet med nästan sju sekunder före nykomlingen Hans Beckert och veteranen Reinhold Daubner. I andra racet startade Mohlin i andra startledet, men efter en kanonstart tog han ledningen redan under bron. I andra fick han mera motstånd av Daubner, som var endast halvsekunden efter i mål. Bruno Helgesson kom trea.

I heatet för standardbilar över 1000cc var det nästan bara ”Hundkojor” som körde. Daniel Frodin vann båda racen i stor stil. Per Skårner och Ronnie Hermansson var närmast bakom i första och Hermansson och Rolf Busch kom på pallen i andra.

I GT/GTS-heatet tog Jan Kling dubbelseger, men i första racet var han tätt uppvaktad av Bengt-Åke Bengtsson. Bengtsson kom tvåa även i andra racet, men var då ordentligt distanserad. Jan Hellberg och Claes Andersson tog hand om tredjeplatserna.

I det nyare standardbilsheatet tog Anders Berger en förkrossande pole då han var 1.7 sekunder före Rolf ”Myggan” Nilsson, men det delas inte ut några poäng från kvalet! Precis när heat ett skulle startas kom det ett lätt duggregn. Det blev väldigt halt för de slicksförsedda fordonen. ”Myggan” smet före Anders Berger in under bron. En bil snurrade mitt i fältet och resten av bilarna försökte veja eller bromsa. Erik Berger var inte med på kvalet, varför han startade sist. Han hade helt nya slicks, som inte hade hunnit rugga in sig. Han bromsade, men bilen bara kanade rakt in i Nisse Schöns stora Mercedes. Det blev omfattande skador på båda bilarna och det var slutåkt för Berger. Efter bogsering släppte säkerhetsbilen fältet och Anders Berger satte in jakten på ”Myggan”. Båda är rutinerade förare och ”Myggan” fick ta till hela sitt kunnande för att hålla Anders bakom sig. – Mina backspeglar var röda och gula och han var överallt. Jag tror jag tittade mera bakåt än framåt, det var jobbigt, men det gick vägen sa ”Myggan” efter att han hade vunnit över Anders och Thomas Hall. I andra racet var Anders mer på hugget. Han tog ledningen direkt och drog sedan ifrån övriga fältet. Han vann med 14 sekunder före ”Myggan” och Jimmy Dahlgren.

Legends var gästklass. Det är nya bilar som ser ut som gamla! Det är en liten röramsbil av minimodell, som en förväxt gokart med kaross och motorcykelmotor. De har plastkarosser som liknar Chevrolet och Ford från 30-talet. Det kom 21 bilar och de var mycket underhållande att se. Emil Persson och Johan Ahokas turades om att komma etta och tvåa medan Johan Lennartsson kom trea i båda racen.

Nästa race blir sommarens stortävling nummer ett. Velodromloppet Oldtimer Grand Prix kommer att bli något i hästväg, missa inte det.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.