Kanonloppet Karlskoga 1964
Gelleråsbanan 1964-08-08 - 1964-08-09

Resultatlistor


Formula 2 47-71
  Startlista
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2
  Final

Standardvagnar Grupp 2
  Startlista
  Race



Antal tävlande: 64

Racerapport

Kanonloppet-64 var en EM-tävling där de 33 000 åskådarna fick se världseliten tävla i Formel 2 och Standardvagn. KMK ansåg att det blev för dyrt att köra F1 ett fjärde år och man ville satsa på något annat. Tyvärr kördes ett F2-lopp på Enna-Pergusa i Italien samtidigt som tävlingen i Karlskoga, men det var ändå i Karlskoga vi fick se de stora stjärnorna. KMK tillät även äldre Formula Juniorbilar få vara med i racet. Jim Clark och Jack Brabham var i en klass för sig. De vann var sitt kvalheat. I finalen stod Clark i pole och han hade Joakim Bonnier bredvid sig. Clark tog starten och Brabham, som stod i andra ledet, körde snabbt om Bonnier och hängde på Clark. Dessa båda proffs drog upp ett tempo som ingen klarade av att följa. Clark ledde i 14 varv, men på det 15:e lyckades Brabham bromsa sig förbi. Clark orkade inte svara. Brabham vann med knappt två sekunder före Clark. Joakim Bonnier gjorde också en stark insats och slutade trea. EM-loppet för standardvagnar kördes i en timme. Alan Mann och hans proffsiga team blev för starka för svenskarna. Sir John Whitmore tog starten i detta mäktiga startfält med 38 bilar! Bosse Ljungfeldt övertog dock ledningen på det tredje varvet. Ljungfeldt utökade dessutom sin ledning mer och mer till publikens förtjusning. Det vore sensationellt om någon svensk skulle kunna slå de engelska proffsen. Tyvärr varade inte glädjen så länge… Redan på sjunde varvet bröt Ljungfeldt med kopplingshaveri. Whitmore vann före Henry Taylor och Alan Mann. Erik Berger räddade den svenska äran med att komma fyra.

Här kommer en liten bonushistoria från racerföraren och Östgötakorrespondenten Tommy Jagerwall: - När vi står på parkeringen på torget utanför stadshotellet i Karlskoga och som bäst packar ur vårt bagage inträffar något oväntat. I bakgrunden hördes en mullrande V8 i total avsaknad av ljuddämpning. Jag vänder mig om och där kommer en Ford Galaxie och parkerar. Allan Mann kliver ut med en liten trunk. Han lämnar bilen olåst med rutan nervevad. Där fick den stå tills nästa morgon då han åter körde ut till banan och under dagen deltog i tävlingen. Undrar hur det skulle se ut i dag?

Design by Bloms IT