Falkenberg Classic Final 2011

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Äldre
  Kval
  Heat 1

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Modsport & Roadsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



156 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 45.604, Torgny Johansson, Formula 2 72-84, Heat 2

RHK-finalen i Falkenberg

Den historiska racingcupen (RHK) körde sin final i Falkenberg för sjunde året i rad. Närmare 200 bilar stod på startlinjen i vad som är Sveriges största racingserie. Vi fick se många fina fighter i dagarna två.

Den moderna formelbilsracingen må vara nästan död i Sverige, men i den historiska racingcupen vimlar det av formelbilar fördelade på fyra olika heat. I klassen för de nyaste och snabbaste bilarna hittar vi gamla F3:or, F2:or, Formel Opel Lotus och Formel Ford 2000. Sonny Johansson var tillbaka med sin fina Reynard/Alfa Romeo F3 och tog pole. I första racet vann Torgny Johansson i en F2 före John Fredriksen i en Opel Lotus och Lars Clasen i en Formel Ford 2000. Polemannen Johansson tvingades bryta. Det blev samma ordning även i det andra racet.

I Formel Vee var det 20 bilar till start. Magnus Ek fick äntligen sin bil att gå och då tog han pole och han vann första racet före Christer Ericsson och Johan Lund. Lagom tills andra racet skulle starta öppnade sig himlens portar och ett fruktansvärt regnväder drog in över banan. Större delen av racet fick köras bakom säkerhetsbilen där till sist Lund stod som segrare före Axel Madsen och Magnus Ek.

Henrik Hansson har dominerat Formel Fordklassen i många år, men i år har han fått hårt motstånd av en ung utmanare som heter Viktor Ljungdahl. I Våler senast tog Ljungdal sin första seger. Nu i finalen stod Hansson i pole i båda racen, men efter hårda fighter var det Ljungdal som gick segrande ur båda racen.

I heatet för de allra äldsta formelbilarna fick vi se några riktigt gamla klenoder som kördes av Mads & Per Gjerdrum, Ingvar Malm och Per-Olof Håkanson.

I Sports 2000 tog Niklas Johansson pole före Joakim Bergman. Bergman tog starten, men Johansson tog sig förbi. I mål skiljde det 3.5 sekunder. Dagfinn Larsen kom trea. I starten av andra racet blev det en bromsduell där Bergman såg ut att kunna ta hand om ledningen, men det blev ändå Johansson som kopplade greppet och han gick mot en ny seger före Bergman och Ulf von Hauswolff.

Vi fick två mästare i år. Henrik Hansson Formel Ford och Lars Davidsson 1000cc Cupen fick båda 78 poäng av 80 möjliga. Hansson har varit med i många år och han har kört Formel Ford hela tiden, även om han har bytt bilar några gånger genom åren. Davidsson är nybörjare och tog licens så sent som i fjol, men han köpte en bra bil, som har vunnit många race i RHK förut. - Jag har alltid varit intresserad och eftersom jag kommer från Växjö följde jag ju Stefan "Lill-Lövis" när han körde, men det är först nu som jag kom mig för att börja själv, sa Davidsson.

Davidsson vann båda finalheaten i 1000cc Cupen där Reinhold Daubner och Tommy Jagerwall turades om de andra pallplatserna. - Jag är mycket imponerad över Davidssons framfart. Min bästa varvtid i år var en tiondel bättre än i fjol när jag vann, så jag kan inte skylla på att min bil går för dåligt heller, sa Jagerwall.

I det stora standardvagnsheatet för bilar före 1965 var det rena uppvisningen av Lars Esselius. Han startade sist i första racet, men vann ändå! Andra racet startade han från pole och då kunde naturligtvis ingen stoppa honom från att ta ännu en seger...

I GT-klassen vann Anders Schildt dubbelt före Lars Bondesson.

I heatet för nyare standardbilar 1966-1971 startade Jürg Bächi från pole. Han ledde racet före Tommy Brorsson ända till sista varvet. I backen uppför Nyhemskurvan satte Brorsson in stöten, men de krokade ihop och båda tvingades bryta loppet som i stället vanns av Lennart Bengtsson före Rikard Hasselblad. I andra racet vann Brorsson före Bengtsson.

I heatet för standardbilar 1972-1981 var Rolf "Myggan" Nilsson i storform. Han vann första heatet lätt före Tomas Hall och Erik Berger medan Anders Berger bröt redan på andra varvet med tändningsproblem. Anders fick starta sist i andra racet, men körde i ett ursinnigt tempo och efter drygt halva racet var han i kapp "Myggan" som inte hade något att sätta emot. Erik Berger och Tomas Hall hade en hård fight om tredjeplatsen. Hall satte allt på ett kort och bromsade väldigt sent för att ta sig förbi på näst sista varvet, men det var för sent och han snurrade.

Roadsport och Modsport var inbjudningsklasser denna gång. Det blev inte så många bilar som kom så klasserna slogs ihop till ett gemensamt heat där Joakim Granfors lekte hem två enkla segrar.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Final för Sportvagnsmästerskapet

Falkenberg

Det blev en rekordstor racehelg i Falkenberg när både Sportvagnsserien och den Racing Historiska Cupen körde sina finaler tillsammans. Närmare 250 bilar kom till start, vilket är rekord för tävlingen. Den besöktes dessutom av ca 3000 åskådare!

Roadsport A & B var först ut på banan. Lars Macklin stod i pole, men han missade en växel i chikanen och tappade flera placeringar. Henrik Månsson tog kommandot och han jagades närmast av Kent ”Nisse” Hellqvist. Månsson lyckades hålla undan och vinna med sekunden före Hellqvist. Macklin körde upp sig till en slutlig tredjeplats. I andra racet var Tommy Falck snabbast iväg före Hellqvist, men Macklin fick snart upp ångan och han körde upp sig till ledning och han vann racet före Månsson och Falck. Hellqvist fick nöja sig med att han satte nytt banrekord. Macklin blev årets mästare i Roadsport A.

I Roadsport B vann Joachim Osbeck första racet före max Lindblom och Martin Gistell. Det blev nästan samma prispall i andra racet. Osbeck vann igen före Gistell och Lindblom, som blev årets mästare.

I Roadsport C dominerar Mazda Miata. Andreas Halbig vann det första racet från pole utan att överanstränga sig. Tobias Nyström kom tvåa och Ronnie Hofberg kom trea. I andra heatet vänder man på de sex första. Nu blev det mera kamp om placeringarna! Nyström gjorde en klockren start och tog ledningen direkt. Han lyckades bygga upp en lucka medan de andra kämpade om platserna bakom honom. Halbig fick slita länge för att ta sig om bilarna framför honom och han nådde inte längre än till tredje plats. Hofberg blev tvåa, men Halbig blev äntligen mästare i år! Han har ju varit så nära de två senaste åren, men snubblat på mållinjen båda gångerna. Nu blev det tredje gången gillt.

RS & Clubman var snabbaste heatet och de körde som vanligt tillsammans. Thomas Stamreus (RS) stod i pole före Stefan Mumm (Clubman). Stamreus var klart snabbast på banan och han lämnade en lucka till övriga fältet som bara blev större och större. Peter Olsson (RS) startade först på 10:e plats, men han jobbade sig stadigt upp genom fältet. Vi fick se en efterlängtad comeback i Peter Johansson (RS). Tyvärr fick han ingen tid på kvalet varför han startade sist. Han var sevärd för han var väldigt snabb i racet och plockade placering efter placering. Frågan var hur långt det skulle räcka? Vi fick aldrig svar på den frågan för motorn sade upp sig i ett stort rökmoln… Hoppas vi får se mer av Johansson nästa år. Stamreus höll undan och vann före Olsson som tagit sig ända upp till andra plats. Mumm körde i mål som trea och vinnare av Clubmanklassen. Hans Johansson blev fjärde man i mål och trea i RS. Tvåa i Clubman var Bjarne Mumm och trea kom Magnus Andersson. Det var jämt i tabellen mellan Stamreus och Olsson och det absolut sista loppet för säsongen skulle avgöra. Tyvärr avgjordes mästerskapet i samma sekund som den röda lampan släcktes… Olsson drog av en drivaxel i startögonblicket och så var hans chanser till mästerskapet borta… Stamreus körde dock som om han vore jagad av en bisvärm. Han bjöd publiken på snabb körning och han vann överlägset. Stefan Mumm var näste man över mållinjen och därmed vinnare av både Clubmanklassen och även mästerskapet. Bjarne Mumm var ånyo tvåa i Clubman och Johnny Thomsen kom trea. Hans Johansson kom tvåa i RS.

Joakim Granfors har varit en sevärdhet i flera år i Modsport. Han inledde säsongen strålande med ett flertal segrar, men tekniska bekymmer sinkade honom senast och Jaan Tolli var inte alls långt efter honom i tabellen inför finalen. Även här avgjordes dock mästerskapet på ett snöpligt sätt… Tolli värmde däcken lite vårdslöst och tappade kontrollen över bilen som for in i ett räcke. Bakhjulsupphängningen brast och det var bara att parkera för Tolli… Granfors kunde vinna enkelt före Tomas Hall och Kenneth Nilsson. I det andra racet blev segermarginalen mycket större för Granfors, som därmed försvarade sin mästartitel. Hall kom tvåa igen och Michael Karpers kom trea.

I Modsport II ledde Bo Johansson tills gasen hängde sig så han for ut i sandfållan. Kent Johansson kom till start med en helt nybyggd BMW Z4 och fick vinna direkt! Äntligen höll det för Leif Andersson och hans fina Toyota Celica och dessutom fick han kliva upp på pallen som tvåa. Arne Parnheden bröt loppet, men klassades som trea.

I andra racet fick Andersson tyvärr bryta redan på startplattan sedan bakaxeln gått sönder. Bo Johanssons bil höll hela vägen till seger och Kent Johansson slutade på andra plats. Parnheden hade problem med elektroniken i sin Porsche och kom inte till start i andra racet. Han kunde dock sitta med kavaj på läktaren och konstatera att han ändå blev årets mästare.

I Modsport III var Henrik Pihl redan klar mästare, men han körde ändå finalen med den äran. Han vann första racet före Marie Carlsson och Robert Gustavsson. I andra racet var det Carlsson som var först över mållinjen före Pihl och Peter Simons.

Det har varit en bra säsong för Sportvagnsmästerskapet som sett antalet förare öka en hel del i år. De har en livaktig förening som jobbar bra för att bana väg för nya förare även i framtiden.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.