Anderstorp Historic & Sportscar Festival 2011

Formel Ford/Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Ginetta G20 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS före 1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Swedish GT
  Kval
  Race

Trofeo Abarth Scandinavia
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



158 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 01:08.137, Tommy Jagerwall, 1000cc Period F, Heat 2

Historisk Racing i Anderstorp

Den Racerhistoriska Klubben körde igång årets säsong på Anderstorps GP-bana. 120 bilar kom till start och vi fick se många härliga klenoder. Vädret var som vanligt nyckfullt i Anderstorp med korta skurar som gjorde däcksvalet svårt.

Helgens största heat var Formel Ford 1600cc tillsammans med Formel Vee. De hade inga problem med däcksvalet, de kör alltid på mönstrade däck. Helgens största nyhet var bilen med startnummer 1. Hans Nordén från Halmstad kom till start i den Royale RP 24 som Bo Martinsson kom tvåa med i EM 1977. Han vann även Wengpokalen samt att han blev tvåa i riksmästerskapet för Formel Ford. Nordén har restaurerat bilen så som den såg ut 1977. Det visade sig att Martinsson hade kvar originaldekalerna, till Nordéns stora glädje.

I kvalet var Henrik Hansson snabbast och han vann första heatet före Niklas Jonsson och Per Gustafson. Hansson vann även andra racet, nu före Alf Blomgren och Henry Andersson. Blomgren hade en tuff helg som började med en krock på banan. Han fick åka till sin verkstad och tillverka nya delar som han hann montera i tid för att köra racen. Det var fler som skruvade febrilt i depån, men de flesta kunde ställa upp i racen till sist.

I Formel Vee-gänget var Johan Lund snabbast i kvalet. Han vann första racet före Per-Åke Beijersten, Stefan Persson, som kör en Kaimann i år och Patrik Åström. I andra racet blev det struligt värre! Fem Formel Vee-förare hade en intensiv kamp om ledningen och på sista varvet kom heatets totalledare, Henrik Hansson, ikapp tätkvartetten. Han såg deras fight och beslöt att ge dem ett varv till genom att avstå att varva dem. Han låg precis bakom dem när de gick in på upploppet. Tyvärr hade funktionären med målflaggan fått felaktig information och flaggade därför av loppet för Formel Vee-kvartetten, trots att de låg före Hansson i Formel Forden. Ett par av förarna såg att det stod ett varv kvar på tavlan medan de andra slog av på takten, eftersom de redan hade fått målflagg. Efter en del turer fram och tillbaka kom man överens om att gå efter flaggningen och detta innebar att Axel Madsen vann före Johan Lund, Lars Ohlsson, Per-Åke Beijersten och Patrik Åström. Skillnaden förarna emellan var 0.25 sekunder...

I heatet för de nyaste och snabbaste formelbilarna tog nykomlingen Anders Hedensjö pole med sin Ralt F3 från 1978. Hedensjö har kört Ginetta de senaste åren och tydligen har det varit en bra skola. Det var blött i första racet, men nästan alla startade på slicks. Tyvärr blev det blötare och blötare under racet, men de flesta kunde ta sig i mål i alla fall. Det visade sig att danskarna var bättre på regn än svenskarna för alla tre på pallen kom från Danmark! Lars Clasen vann före Palle Ringström och Ole Vejlund. Andra racet var torrt och nu kunde svenskarna revanschera sig. Roger Johansson vann före Hedensjö och Clasen.

De små charmiga bilarna under 1000cc blir allt fler. Klassen har en väldigt fin sammanhållning och jobbar hårt för att klassen skall växa och bli större. 22 bilar kom till start i helgen. Klassen har funnits i 10 år och från början var det mest tvåtaktssaabar, men i dag är det en stor mångfald av bilar. Tommy Jagerwall har varit mannen att slå de senaste två åren och eftersom han kör en "hundkoja" har det dragit med sig att allt fler väljer det märket, något som Jagerwall själv inte har något problem med - En del kanske tror att det bara är att skaffa en "hundkoja" så vinner man utan problem, men vi får väl se, sa Jagerwall med ett brett leende.

Jagerwall inledde med att ta pole, dock endast med 0.3 sekunder före Lars Davidsson. I första racet drog Jagerwall direkt upp ett tempo som ingen orkade att hålla. Luckan ned till övriga fältet bara växte och växte. Anders Jensen trivdes som fisken i vattnet på den regnhala banan och han gjorde en "360", alltså snurrade ett helt varv, men trots detta tog han andraplatsen före Lennart Nilsson.


Andra racet kördes på torr bana och Jagerwall satsade ännu hårdare. Han vann med 25 sekunder före Jensen. Nykomlingarna Bruno Helgesson och Lars Davidsson kom trea och fyra. Davidsson var särskilt imponerande, då han hade startat sist...

Klasserna för standard och GT före 1965 var få till antalet och de körde i samma heat. Johan Solman tog en solklar pole med sin Jaguar, han var 4.7 sekunder före tvåan! Han vann båda racen i stor stil före Lars-Göran Andersson och Anders Lotsengård. Av standardbilarna vann Frank Edwinsson före Håkan Lidebjer och Dan Johansson i första och i andra vann Edwinsson före Johansson och Bengt Bengtzon.

I klassen för de nyaste standardbilarna inkluderas från i år även Grupp A. Tidsspannet löper från 1966-1985. Vi fick se två Grupp A-bilar i premiären, Anders Dahlgren i en Mercedes och Tony Mårtensson i en Volvo 240 turbo. De vann var sitt race, men höll till mitt i fältet som anfördes av Rune Tobiasson med sin mäktiga gamla BMW 3.5 CSL. Tobiasson vann båda racen före Rolf "Myggan" Nilsson i en Ford Escort och Jürg Bächi i en Opel Commodore.

Tävlingsdagen avrundades av Sports 2000 där Niklas Johansson var snabbast i kvalet och han vann båda racen. Joakim Bergman kom tvåa och Dagfinn Larsen kom trea i första racet. I andra racet tog dansken Michael Ringström andraplatsen före Bergman.

Nästa tävling är Velodromloppet i Karlskoga som alltid körs helgen före midsommar. Då räknar RHK med över 200 bilar på startlinjen!

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.