Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2014

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Gärde Wesslau Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Gärde Wesslau Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Jarls Bilservice Modsport I & II
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Jarls Bilservice Modsport III
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



262 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 59.347, Torgny Johansson, Formula 2 72-84, Heat 1

Stekhet racing i Skåne

Svenskt Sportvagnsmeeting kördes för 41:a gången och kanske var det den varmaste upplagan någonsin? Ring Knutstorp ligger som en gryta vid Söderåsen och i nedre depån stod luften stilla i värmen.

Sportvagnsserien hade större startfält än någonsin och man tvingades dela både på Roadsport och Modsportheaten för att alla skulle få köra. De historiska racerbilarna var något färre än vanligt, varför man totalt sett inte nådde över 300 startande i år. Det är ändå den största racingtävlingen i Sverige även i år.

Modsport, som i år heter Jarl Bilservice Modsport, fick för första gången dela upp sig i två heat. Modsport I & II körde i det första heatet. Där startade Villy Zielinski i pole. Han tog starten och drog sedan ifrån det övriga fältet och vann med 12 sekunder före Jaan Tolli och Peter Eriksson. Det andra racet blev betydligt mer spännande. Zielinski tog visserligen ledningen igen, men den här gången hängde Tolli med i svängarna. Dock snurrade Tolli och fick börja om. Han bet ihop och kämpade sig upp genom fältet igen. Zielinski fick problem med slirande koppling mot slutet av racet och Tolli kunde ta sig förbi och vinna racet. ”Cobra-Bengt” Johansson kom trea. Mattias Andersson gjorde ett starkt race. Han bröt första racet med bäramsbrott och fick starta sist i andra racet, men han körde upp sig och tog sjunde plats. I Modsport II gjorde som vanligt Bo Johansson en stark insats och pressade Modsport I-bilarna hårt. Framförallt i andra racet var låg han väldigt bra till, innan han snurrade… Han vann första racet före Marcus Stålheim och Ronnie Hofberg. I andra vann Henrik Pihl före Johansson och Torulf Magnusson.

I Modsport III ledde Niklas Mårtensson från start till mål. Han vann före Per Gustavsson och Fredrik Hedberg. Race två inleddes på samma vis som första, men tyvärr tvingades Mårtensson bryta efter fyra varv. Gustavsson övertog ledningen, men han pressades hela tiden av Hedberg. Segermarginalen blev endast 0.3 sekunder till Gustavssons fördel. Thomas Larsson kom trea. En handfull Roadsportförare passade på att köra även i Modsport för att få extra mycket körtid i helgen.

Roadsport, som i år heter Gärde Wesslau Roadsport, var rekordstort. Det första heatet för A och B innehöll 31 bilar! Anders Edlund startade från pole, men han tjuvstartade och fick 30 sekunders tillägg. Patrik Rydh vann första racet före Tommy Falck och Lars Svensson. I andra racet gjorde Edlund inget misstag. Han vann före Rydh och Falck. Henric Månsson gjorde dagens bedrift. Han missade kvalet och fick starta sist, men han körde upp sig ända till fjärde plats i mål i första racet! (Det blev en fjärdeplats även i andra racet…) I Roadsport B vann Martin Gistell första racet före Pär Fredriksson och Anton Svensson. I andra ledde Joachim Osbeck inledningsvis, men först i mål var Gistell före Osbeck och Fredriksson. Känslorna svallade över då Osbeck påvisade skador på sin bil som kom från påkörning bakifrån. Tävlingsledningen valde dock att inte göra någon åtgärd och ingen protest lämnades in från förarna heller.

Roadsport C bjöd som vanligt på underhållning i den högre skolan. Andreas Halbig tog ledning från pole, men han var mycket hårt uppvaktad av Kent Heijel och Erik Blixt. De gick i mål i den ordningen och det skiljde mindre än en sekund mellan de tre. Även längre ned i fältet fick vi se härliga kamper och omkörningar. I andra racet vänder man på de sex första i starten. Nykomlingen Thomas Thorén ledde inledningsvis, men tyvärr fick han bryta efter att han fått problem med styrningen. Det blev samma topptrio som gjorde upp om medaljerna även i andra racet och det blev samma fördelning mellan platserna som i första racet. Rikard Niva hade åkt ända från Luleå, men tyvärr gav motorn i hans Mazda RX7 upp redan under fredagens träning… Han ägnade i stället helgen åt att hjälpa de andra förarna med att skruva. Han fick motta ett specialpris för sina insatser under helgen. Han blev mycket glad och sa att det var det roligaste priset han någonsin hade fått!

I heatet med RS och Clubman fick vi ett härligt tillskott av några nya Radical SR3:or. Simon Hultén vann Radicalmästerskapet 2012, men i kvalet mäktade han ”bara” med en fjärdeplats bakom Erik Stillman, Jonny Thomsen och Thomas Stamreus (alla i RS). I första racet tog Thomsen starten. Han körde sitt livs race och vann före Stillman och Hultén, trots att han kör den äldre Prosportmodellen. I andra racet plockade Hultén fram de gamla mästertakterna. Han vann före Stillman och Thomsen. I Clubman gjorde Petter Berger comeback. Han visade att de gamla mästartakterna sitter i. Han vann det första racet före Magnus Andersson och Stefan Mumm. Stefan hade bättre fart på grejerna i andra racet, som han vann före Andersson och brodern Bjarne Mumm.

Arrangören Malmö Sports Car Club (MSCC) delade ut vandringspriset Alf Näslunds kanna till en medlem som ”lagt ned ett stort och föredömligt arbete på sin sportvagn och genom sin person profilerar klubben.” Priset gick i år till Björn Hedlund, som tidigare varit ordförande i klubben. Han har dessutom renoverat sin Morgan under 20 års tid som nu har blivit en riktig pärla.

Nästa tävling för Sportvagnsmästerskapet är Kanonloppet i Karlskoga i mitten av augusti.

Rekordheta race under Svenskt Sportvagnsmeeting

Racerhistoriska klubben körde årets tredje deltävling vid Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Säsongen inleddes också här på samma bana under Revival. Tillsammans med alla sportvagnar blev det närmare 300 bilar på startlinjen. Den stora snackisen under helgen var det varma vädret. Kvicksilvret kröp upp emot 30 grader och framför allt på fredag och söndag stod vinden stilla. Nedre depån blev som en kokande gryta.

1000cc Cupen mönstrade 25 bilar till start denna gång. Per Skårner vann två lätta segrar med sin nya fina Austin Cooper. Anders Jensen och Reinhold Daubner gjorde honom sällskap på pallen efter första racet och Mikael Mohlin och Daubner gjorde honom sällskap i andra. Den snabba norska damen Anne Grete Dahl gjorde sitt livs race. Hon hade kvalat in som trea och i racen blev det två fjärdeplatser! Det blev ett kärt återseende när Tommy Jagerwall dök upp och bjöd på tårta. Jagerwall fick ju en hjärtinfarkt under Velodromloppet senast, och hade nästan precis blivit utskriven från sjukhuset.

I heatet för standardbilar före 1965 över 1000cc stod Thomas Marklund i pole med sin Ford Falcon Futura. Han tog ledningen före Daniel Frodin i sin nybyggda Morris Cooper S. Frodin låg och stressade den stora Forden med sin lilla Morris så till den grad att Marklund gjorde ett par misstag och hamnade utanför banan. Frodin tackade och övertog ledningen. Marklund orkade inte svara. Frodin vann första racet före Marklund och Ronnie Hermansson. Hermansson körde SSK-serien med stor framgång på nittiotalet, och nu har han gjort comeback i RHK. Chefredaktören Frodin från Teknikens Värld har inte lika lång meritlista bakom sig, men han har på bara något år lärt sig hur en ”hundkoja” skall hanteras! Det blev samma scenario i andra racet; Marklund ledde, men Frodin stressade honom tills luckan kom och då tog han hand om ledningen igen. Frodin kunde inkassera helgens andra seger före Hermansson och Per Skårner.

I heatet för GT-bilar före 1965 började helgen på sämsta sätt för hemmaföraren Per Broberg. En topplocksbult hade gått av och muttern, med en bit av bulten, hade kilat sig fast under kamaxeln och när det blev tvärstopp gick kamdrevet i bitar. Trots att det blev en Lotus Elan mindre var det just Elanerna som domminerade i toppen av resultatlistan. Bengt-Åke Bengtsson vann båda racen före Lars Bondesson. Claes Andersson var den ende som orkade bryta Elandominansen med sin Austin Healey med en tredjeplats. I andra heatet var de fyra första bilarna Elaner! Per-Åke Forsvall och Tord Ekegren hette förarna närmast bakom toppduon...

Sören P Christensen tog pole med en dryg sekund i heatet för nyare standard och GT-bilar 1966-1971, men det hade han ingenting för då han gjorde en grov tjuvstart i första racet! Han ledde från start till mål, men samtidigt visste han nog säkert om att segern inte skulle bli hans... Klaus Bodilsen vann racet före Staffan Borgström och Lennart Bengtsson. I andra racet gjorde Christensen inga misstag. Nu vann han före Bodilsen och Bengtsson.

I klassen för de nyaste standard och GT-bilarna 1972-1985 tog Anders Berger pole. Han hade dock inte en chans när Claes Paulsson släppte lös alla sina vilda Corvettehästar på en gång. Erik Berger startade från sjätte rutan, men han gjorde en kanonstart och var trea in i första sväng. Han fick dock snart släppa ifrån sig tredjeplatsen till Rolf ”Myggan” Nilsson. Racet utvecklade sig som man kunde förvänta sig. Anders Berger jagade Paulsson på de kurviga partierna och Paulsson sträckte ut på rakan och fick några meter varv efter varv. ”Myggan” låg precis bakom och avvaktade. På sista varvet kom ledartrion ikapp Michael Sundin, som höll föredömligt åt sidan uppe i Gunnar Nilsson-kurvan. Paulsson och Berger smet lätt förbi, men ”Myggan” genade lite för mycket över kerbsen och fick en liten flygtur. Han krokade tyvärr ihop med Sundin och tvingades bryta. Erik Berger tog påpassligt hand om tredjeplatsen som han fick till skänks! I andra racet startade ”Myggan” i pole före Paulsson, Anders och Erik Berger. Paulsson tog starten före ”Myggan” och Anders Berger, men Berger tog sig snart förbi och nu satte han ännu större press på Paulsson än i första racet. Det var ännu varmare och det var svårt att få fäste. På åttonde varvet fick Paulsson ett kast ut ur hårnålen och tyvärr rammade han Berger med retursladden och Berger tvingades bryta med havererad framvagn. ”Myggan” passade på att smita förbi och vinna racet före Paulsson och Erik Berger, som alltså tog två pallplatser med mindre än två veckor kvar till hans 89:e födelsedag!

”Gammelbilarna”, eller Förkrigsbilarna var färre än vanligt. Detta brukar annars vara deras paradtävling. Det finns ingen klass som har så stor spridning på årsmodellerna som denna. Janne Hanssons Bugatti är från 1928 och de tre Formula Juniorbilarna kommer från 1960. Trots stor spännvidd i åldrar var det ganska blandat i resultatlistan. Lars-Göran Sjöberg vann första racet med sin Formel Junior före Ingvar Malm, också RJ. Trea kom Roy Palm i en MG från 1934. I det andra racet vann Sjöberg igen, nu före Frank Högman i en Nordisk Special och Per Hågeman i en F3 500cc (Midget).

I Formel Vee var Johan Lund ensam förare med dubbelförgasare och han fick därför en ganska lätt resa mot segern i båda racen. Då var desto mera kamp bakom honom om platserna. Pierre Eklund, Olle Gren och Stefan Persson gick i mål inom en dryg sekund i den ordningen. Andra racet fick en tråkig inledning. Olle Gren rullade bara någon meter och när Paulina Nilsson skulle veja för honom blev hon påkörd och sedan var kedjereaktionen igång. Fyra bilar tvingades bryta medan en lyckades komma igång igen. Eklund tog andraplatsen bakom Lund före Persson. I B-klassen vann Tommy Bencik båda racen. Åke Persson och Nikolaj Leed var närmast bakom honom i första racet medan Anders Bertilsson och Ronny Bogen-Jensen var bakom honom i andra.

I Formel Ford hade Viktor Ljungdahl ordning på grejerna denna gång och då var det ingen som rådde på honom. Han tog två lätta segrar före Henrik Hansson och Sören Iskov Jensen. Henrik hade lånat ut sin gamla Lotus 61 till Max Carlsson som gjorde RHK-debut med den äran. Han var högt uppe i startfältet i båda racen, men fick nöja sig med en åttonde och en fjärdeplats till sist. Tommy Rydén gjorde comeback. Han körde Formel Ford på åttiotalet och nu gjorde han comeback, med samma bil dessutom! En sjätte och en sjundeplats blev facit.

I heatet för nyare formelbilar med slicks tog Sonny Johansson pole med sin F3:a före Torgny Johansson i en F2, Leif Jörgensen Formel Ford 2000 och Dan Johansson i en Formel Opel Lotus. Alltså fyra olika biltyper på de fyra första platserna på griden! Torgny Johansson tog starten före Dan och Sonny Johansson. På andra varvet försökte Lars Clasen bromsa sig förbi Sonny Johansson, men uppdraget misslyckades. Clasen kom med låsta hjul och körde in i Sonnys bakhjul så att han snurrade av banan. Torgny vann racet före sonen Dan och Jörgensen kom trea. Torgnys snabbaste varv var 59.347, vilket var på tusendelen exakt samma som Sonnys poletid vilket i sin tur var helgens snabbaste varv oavsett klass.
När man ställde upp för andra racet kom två förare sent ut från depån. De andra bilarna stod redan uppställda på startplattan och det var på vippen att de överhettade motorerna i värmen. Racet kom igång och Torgny tog ledningen före sonen Dan. Sonny, som blev avpetad i första racet, startade sist. Han var verkligen taggad, för han plockade förare efter förare. Efter drygt halva racet var han uppe på pallplats. Andraplacerade Dan var lite segare att komma om. På sista varvet gick rotorn sönder i fördelaren för Torgny och det var bara att parkera. Sonny ärvde därför förstaplatsen. Han var själaglad att han lyckades vinna från sista startspår. Det var helgens uppkörning! Dan Johansson kom tvåa och Ole Vejlund kom trea.

Sports 2000 kördes tillsammans med Formel Slicksbilarna. Niels Jörgen Jörgensen vann första racet före Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson och Kåre Minnbergh. I det andra racet vann Johansson före Jörgensen och Minnbergh.

Arrangörsklubben Malmö Sports Car Club (MSCC) delade ut Allan Söderströms vandringspris till den snabbaste varvtiden som sattes av en bil som är tillverkad före 1954. Priset gick även i år till Frank Högman i hans Nordisk Specialare från 1947.

Nästa tävling i RHK-Cupen körs på Mantorp Park i slutet av augusti. Det är första gången sedan 2006 som RHK kör på Mantorp.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.