RHK Kinnekulle 2012

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS före 1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



100 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 52.908, Torgny Johansson, Formula 2 72-84, Heat 2

RHK tillbaka på Kinnekulle RingKinnekulleDen Racinghistoriska Cupen gjorde comeback på Kinnekulle Ring efter fem års frånvaro. Det är en utmanande bana som sätter förarna på prov, här ges ingen vila då det svänger hela tiden. Trots att många förare lovordat Kinnekulle och bara längtat till att få köra där igen kom endast drygt 100 förare till tävlingen !??!Stockholms Sportvagnsklubb arrangerade tävlingen åt RHK. Fredagen kördes i strålande solsken, men lördagens kval och race blev under mera växlande förhållanden med inslag av regn. Detta i kombination med oljeläckage och saneringsmedel om vartannat gjorde att förarnas skicklighet verkligen sattes på prov. Söndagen avslutades med strålande solsken.1000cc Cupen var återigen största klassen med 21 bilar till start. Mikael Mohlin var snabbast i kvalet före Lars Davidsson och Tommy Jagerwall. Efter en trevande inledning på första racet tog Jagerwall hand om taktpinnen. Han höjde tempot och ingen kunde svara. Han seglade ifrån övriga fältet och vann med 10 sekunders marginal ned till Davidsson och Mohlin. - Kul att få visa att gammal är äldst och att jag inte har glömt hur man kör på så halkigt underlag, sa Jagerwall.I söndagens race var det fyra förare som höjde sig över mängden. Jagerwall, Davidsson, Mohlin och Kari Lehto. Denna kvartett kubbades om ledningen i några varv tills man kom ikapp några varvade förare. Davidsson ledde just då och när han hade passerat en varvad bil blev det safetycar. Resten av fältet fastnade bakom den varvade bilen som lämnade lucka fram till Davidsson. När fältet släpptes igen var avståndet för stort fram till Davidsson som enkelt vann loppet. Bakom honom var det hård fight som slutade med att Mohlin kom tvåa före Jagerwall och Lehto. - Jag fick en obehaglig upplevelse när det var tre varv kvar. Då brände det till på smalbenen. Det var värmepaketet som gått sönder och kokhett vatten sprutade på mina ben, sa Jagerwall som ändå lyckades ta sin bil i mål.Daniel Frodin fick sitt definitiva genombrott inom den historiska racing då han vann det äldre standardvagnsheatet båda dagarna. I GT-klassen delade Johan Solman och Joakim Glaés på segrarna. I heatet för nyare standardvagnar mellan 1966-1971 delade Lennart Bengtsson och Sören P Christensen på segrarna och i den nyaste klassen för bilar mellan 1972-1981 delade Rolf "Myggan" Nilsson och Anders Berger på segrarna.Största formelbilsklassen var Formel Vee. Lite otippat var det Kent Böe som tog pole före Axel Madsen och Christer Ericsson. I första racet var det hårt om pallplatserna, men Johan Lund segrade till sist med 0.5 sekunder före Ericsson och Olle Green. I det andra racet var det inget snack. Lund vann med 12 sekunder före Ericsson och Green. Det var lite manfall i det andra racet.I Formel Ford var det en kamp mellan tre Katrineholmsbor. Anders Flodegård vann båda racen mot bröderna John och Oscar Thim.De nyare formelbilarna med slicks körde tillsammans med Sports 2000. Roger och Torgny Johansson delade på segrarna i Formelbilsklassen medan Dagfinn Larssen tog en dubbelseger i Sports 2000.Nu återstår finalen på Falkenberg den 7-8 september.Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.