Velodromloppet GP Karlskoga 2013

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Äldre
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971 över 1301cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



194 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 01:04.959, Torgny Johansson, Formula 2 72-84, Heat 2

Historiskt Grand Prix - Velodromloppet i Karlskoga

Velodromloppet för historiska racerbilar kördes för 16:e året i rad och den Racinghistoriska klubben passade på att fylla 35 år. 210 historiska racingbilar stod på startlinjen, vilket är nytt svenskt rekord! Publiken strömmade till och hela konceptet med Motorsportveckan i Karlskoga var mycket lyckat.

Formel Ford började köras 1967 och klassen kördes under många år med SM-status. År 2000 var sista året klassen ingick i STCC. Några år senare dök klassen upp i historisk racing och idag kan man tävla med Formel Fordar från 1967-1990 (indelat i fyra olika årsperioder). Micke Juhlin tog pole vid helgens tävling före Viktor Ljungdahl och bröderna Oscar och John Thim. Dessa fyra herrar kämpade friskt om tätpositionerna inledningsvis i loppet. Mot slutet av loppet blev det riktigt halt, eftersom Ljungdahl tappat oljepluggen och lade ut olja runt nästan hela banan. Oscar Thim sladdade av vägen på en oljefläck och tempot sjönk betydligt i fältet. Oljan räckte precis så att Ljungdahl tog sig i mål som vinnare före Juhlin och John Thim. - Jag märkte ju hur halt det var och jag undrade vilken idiot det var som lade ut oljan på banan. Jag hade ingen aning om att det var jag själv som orsakade halkan, sa Ljungdahl.

Andra racet blev än mer spännande med många positionsbyten. Ljungdahl ledde inledningsvis och sedan hade Oscar Thim greppet om racet ett tag, men i samband med en varvning tog Juhlin över ledningen som han höll ända in i mål före Fredrik Fogelberg och Alf Blomgren.

Det var lite tunt med Classiska F3:or, varför de även denna gång fick köra ihop med Sports 2000. Torgny Johansson vann enkelt med sin March F2 i båda heaten före Roger Johansson F3 och Dan Johansson Formel Opel Lotus.

I Sports 2000 vann Thomas Forslund båda racen före Lars-Vegas Johansson och Ulf Lindberg.

I heatet för de allra äldsta bilarna fick vi se några trevliga Nordiska Specialare. Det var entusiasten Frank Högman som jobbat hårt för att få med så många som möjligt. Förutom dem som kördes på banan fick vi se ytterligare några i depån. De hängde dock inte med Formel Juniorbilarna där Lars-Göran Sjöberg vann före Ingvar Malm och Per Hågeman i första racet. Men i andra racet fick vi se en Nordisk Specialare som trea bakom Sjöberg och Malm i Eirik Böle. Den kanske mest klassiska av alla Nordiska Specialare har smeknamnet Snövit. den vann premiärracet i Karlskoga 1950 och i helgen rattades den av Magnus Ahlqvist. Han slutade på sjunde plats i första racet, men i andra pressade henne lite för hårt så hon kokade.

I GT/GTS var som vanligt Johan Solman överlägset bäst med sin Jaguar E-type. Vi fick se två fina Ford GT 40 bakom honom på pallen med förarna Kenneth Persson och Janne Kling. I andra racet fick tyvärr båda Fordarna problem så Solman fick i stället sällskap av Jan-Hroar Björklund och Nils Fredrik Nyblaeus på pallen.

I Formel Vee var det en hård kamp mellan Rolf "Myggan" Nilsson och Olle Green. Green förlorade ju så snöpligt på Anderstorp senast, men nu höll det hela vägen och han tog sin första seger 0,3 sekunder före "Myggan". Pierre Eklund kom trea. I det andra racet blev det i stället en kamp mellan "Myggan" och Johan Lund i en ny Hansen tvåförgasare. "Myggan" vann med 0,2 sekunder före Lund och Eklund som ånyo kom trea.

Yngve Gustavsson kom till start med en ny "koja" i 1000cc Cupen och han tog pole direkt! Han ledde i inledningen av loppet, men han fick ge sig till sist. Lars Davidsson vann före Mikael Mohlin och Gustavsson. I andra racet ryckte Davidsson åt sig en ledning före Mohlin, som hade en hård kamp med Tommy Jagervall, som helgen till ära firade 50 år som racerförare. Det blev lite kontakt mellan dem och Jagerwall fick varningsflagg. Jagerwall missuppfattade situationen och gick i depå och därmed förlorade han många placeringar innan han kom igång igen. Han var milt sagt irriterad efter målgång. Mohlin tog andraplatsen och Staffan Runius kom trea.

I heatet för äldre standardbilar modell större vann Tomas Gustavsson båda racen utan problem. Stig Blomqvist lyckades med nöd och näppe försvara sig mot några ettriga "kojor", men kraften i hans Ford Galxie tog ut sin rätt och han kom tvåa i båda racen. Per Skårner kom trea i första och Daniel Frodin kom trea i andra racet. Han var då inne på sin tredje motor för helgen!

Heatet för standardbilar mellan 1966-1971 var så stort att man fick dela upp det i två heat. Över och under 1300 cc. Det var 28 bilar med större motorer och 15 i den mindre gruppen. I det större heatet stod Olav Rygge i pole, men han misslyckades totalt i starten och föll långt ned i fältet. Bo Paulson vann före Sören P Christensen och Jens Jeppesen. Paulson vann även det andra racet, men nu fick Rygge sin revansch för han blev tvåa. Christensen kom trea.

I den lilla gruppen tog Sami Salo från Finland pole och han vann båda racen före Mikael Mattsson och Kai Reunanen. Det var sammanlagt åtta finska bilar i Karlskoga. I år har man skapat ett försök till en landskamp mellan Sverige och Finland. Tävlingen i Karlskoga i helgen var den svenska deltävlingen och den finska körs på Ahvenistobanan i Hämeenlinna i augusti. Vi såg rekordmånga norska bilar i årets tävling, 40 st. Även en handfull danskar hade tagit sig den långa resan norrut.

I heatet för de nyaste standardvagnarna tog Anders Berger pole före Micke Östberg. Anders hade dock bekymmer då tvåans växel hoppade ut hela tiden. Han beslutade sig dock för att chansa på att köra med lådan och han fick därför sitta och hålla i spaken. Östberg var snabbast iväg, men Berger gav honom en match. Claes Paulsson smög sig upp bakom dem och till sist bromsade han sig förbi Berger, det var bara det att det skedde samtidigt som det var gulflagg. Paulsson gick aldrig in och tog sitt straff, varför han diskades efter racet. Detta innebar att den ständigt unge Erik Berger fick kliva upp på tredjeplatsen. I andra racet tog Ander Berger starten, men lyckan blev kortvarig. Österberg övertog ledningen efter ett varv och efter åtta varv fick Anders bryta med trasig växellåda. Samma öde drabbade pappa Erik. Paulsson fick starta sist efter fadäsen i första racet. Han körde upp sig och gick i mål på andra plats. De sista varven pressade han Östberg, men han hittade ingen lucka att ta sig förbi. Rune Rödset slutade trea.

Nästa deltävling körs redan om tre veckor på Ring Knutstorp och då tillkommer ytterligare 100 st sportvagnar!

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.