Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2013

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Äldre
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



285 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 01:00.078, Torgny Johansson, Formula 2 72-84, Heat 1

Rekordhelgen i Skåne – Svenskt Sportvagnsmeeting 40 år

Knutstorp

Svenskt Sportvagnsmeeting arrangerades av MSCC för 40:e gången och vilken fest det blev! Över 320 bilar deltog i racetävlingen, ytterligare ett par hundra i sportvagnsrallyt samt flera tusen åskådare varav ett stort flertal anlände med egen sportbil! Lägg därtill ett strålande väder och mycket härlig racing. Frågan är om det någonsin har arrangerats en större racingtävling i Sverige? Dessutom lyckades man hålla tidsschemat, otroligt starkt med tanke på att det var 14 heat som skulle köra kval och två race.

Sportvagnsklasserna har alltid varit kärnan i Svenskt Sportvagnsmeeting, även om de historiska racerbilarna under åren har blivit fler till antalet. I år fick vi se riktigt stora sportvagnsheat, vilket var mycket glädjande. Söndagens finaler inleddes dock med andan i halsen för arrangörerna, då en bil började läcka olja redan på uppvärmningsvarvet och man fick börja dagen med sanering innan man ens påbörjat racen! Under tiden stod bilarna och blev överhettade på startplattan. Villy Zielinski startade från pole i Modsportheatet, men han fick snart se sig passerad av Peter Eriksson. Eriksson höll undan och vann, men han hade Zielinski och Jaan Tolli hack i häl racet igenom. Dock tilldömdes både Zielinski och Tolli tjuvstart så andraplatsen togs av Anders Edlund och trea blev Kenneth Nilsson. Edlund vann dessutom Modsport II och Karl-Arne Källström vann Modsport III. I det andra heatet fick vi se samma trio i täten och denna gång blev det Zielinski som vann före Eriksson och Tolli. Lars Macklin vann Modsport II och Källström vann Modsport III.

Hemmaföraren Hans Egonsson sopade mattan med konkurrenterna i Roadsport A. Han var snabbast i kvalet och han vann båda racen. Tommy Falck kom tvåa i första racet och trea i andra. Lars Macklin kom trea i första och Anders Edlund kom tvåa i andra. I Roadsport B fick vi se samma prispall i båda racen; Peter Sandén vann före Martin Gistell och Joachim Osbeck.

Roadsport C var en av de största klasserna i helgen med 28 startande. Rikard Niva hade åkt 170 mil från Luleå, enkel väg, och den snabbe norrlänningen tog pole. I starten var det dock Bjarne Hedegaard Christiansen som var snabbast iväg. Niva dök på innern efter korta rakan, men Hedegaard försökte för sent att stänga luckan och det slutade med att båda snurrade av. Kent Heijel tog över ledningen och han vann före Magnus Ohlsson och Hedegaard, som gjorde en duktig uppkörning. Den alltid så sevärde Andreas Halbig missade tidsträningen och startade sist. Han lyckades med 21 omkörningar och slutade sjua! Han fortsatte sin uppkörning med att ta sig ända upp till seger i race två, precis som han gjorde på Kinnekulle Ring för några veckor sedan. Marcus Fabricius slutade tvåa före Ohlsson.

I RS var Daniel Röjsel överlägset snabbast. Han tog hem båda segrarna lekande lätt. Emelie Liljeström kom tvåa i första racet och Stefan Mumm kom trea, och han vann därmed Clubmanklassen. I andra racet kom Mumm tvåa och Åke Bornebusch kom trea i en Radical PR6, som han körde utom tävlan.

Gästklass denna tävling var Seven Racing där det mestadels är norska och danska förare, men en svensk tjej som heter Jeanette Malm och Bengt Metz. Oskar André Sandberg tog pole och han vann båda racen före Jörn Martin Aalerud och Steffen Hansen.

MSCC delade ut två vandringspris; Alf Näslunds kanna gick till Magnus ”Morty” Mårtensson för föredömligt arbete inom klubben och av sin sportvagn. Allan Söderströms vandringspris gick till Frank Högman. Det priset går alltid till snabbaste bil som är byggd före 1954.

Lördagskvällen avslutades med en gemensam middag där ca 1000 personer samlades i festtältet!

Nästa tävling för Sportvagnsmästerskapet körs i Anderstorp i mitten av augusti och då är det även EM för GT-bilar.

Historisk tävling för historiska tävlingsbilar

Knutstorp

Svenskt Sportvagnsmeeting har blivit en institution inom svensk motorsport. I år firade man 40-årsjublileum och det var en rekordhelg utan dess like. Över 320 bilar kom till start och vi fick se både historiska racerbilar och sportvagnar. Dessutom kördes det traditionella sportvagnsrallyt och publiken anlände i tusental, varav många kom med sina egna sportvagnar.

Av tradition brukar just denna tävling locka fram flest GT-bilar före 1965-års modell, så även i år. 24 st kom till start. Johan Solman har tagit många segrar med sin Jaguar E-type, och han inledde helgen med att ta pole. För ovanlighetens skull fick han vika ned sig denna gång då hemmaföraren Kennet Persson vann dubbelt med sin Ford GT 40. Solman tog båda andraplatserna. Thomas Henrysson kom trea i första racet och Jan Kling kom trea i andra.

På Ring Knutstorp brukar vi även få se en handfull riktigt gamla klenoder, de äldsta kommer ända från 1920-talet! Spridningen i heatet är dock enormt stor då de nyaste bilarna i denna klass kommer från 1950-talet. De kör därför med ett handicapsystem där de långsammaste bilarna får lite försprång till de snabbare. Glenn Andersson i en Midget var snabbast på tidsträningen och han fick därför starta från depån över ett varv efter Roland Haraldsson, som gick ut först med sin Riley Brooklands från 1929. När första racet var över stod Australiensaren Chappie Bird som segrare med sin MG K3 från 1934. Andersson kom tvåa och Ingvar Malm kom trea. Både Andersson och Malms bilar är så nya som från 1958. I det andra racet vann Andersson före Malm och Bird. Frank Högman deltog med en Ford V8, en så kallad Nordisk Special. Han fick mottaga Allan Söderströms vandringspris som går till snabbaste bil som är byggd före 1954.

Hela helgen arrangerades med stor bravur och man lyckades till och med hålla tidsschemat, trots att det kördes hela 28 heat under helgen! Enda riktiga arrangörsmissen denna helg kom i första Formel Veeheatet. Det blev två krascher på första varvet på två olika ställen på banan och dessa båda bärgningar tog allt för lång tid. Förarna fick köra större delen av tävlingen bakom safetycar. Med facit i hand borde heatet ha rödflaggats och startats om. Johan Lund rullade över mållinjen som segrare före Rolf ”Myggan” Nilsson och Pierre Eklund. I andra racet fick de gasa desto mer, men det blev ändå samma trio på pallen.

I Formel Ford hade Viktor Ljungdahl skruvat åt alla skruvar denna gång och då var det ingen som kunde stoppa honom. Han vann båda heaten enkelt före Fredrik Fogelberg och Niklas Jonsson.

Classic Formula kördes som vanligt tillsammans med Sports 2000. Torgny Johansson satte pole med sin F2 med tiden en minut och sju tusendelar, vilket var den snabbaste tiden under hela helgen. - Jag missade mitt mål med åtta tusendelar, det hade varit kul att komma under minuten, sa Johansson efteråt. I racet fick han hård konkurrens av John Frederiksen i en Formel Opel Lotus. Frederiksen dök på innern i Liton, men då hade Johansson redan börjat på sin kurva och kollisionen var ett faktum. Frederiksen tvingades bryta på plats. Dan Johansson passade på att smita förbi och vinna före Torgny och Bo Bröndum. I andra heatet var det på nytt hård kamp mellan Torgny Johansson och Frederiksen, med Dan strax bakom. Det slutade med seger för Frederiksen före Dan och Torgny.

I Sports 2000 vann Niels Jörgen Jörgensen första heatet före Lars ”Vegas” Johansson och Thomas Forslund. I andra heatet vann Johansson före Forslund och Jonas Andersson.

1000cc Cupen samlade ett imponerande stort startfält. 30 bilar på startlinjen! Lars Davidsson var omutlig denna helg. Han vann båda heaten före Mikael Mohlin och Tommy Jagerwall.

I Standardheatet före 1965 tog Daniel Frodin pole, men den som gjorde den mest imponerande insatsen i helgen var utan tvekan Lars Esselius. Han missade tidsträningen och fick således starta sist i första heatet. Detta hindrade ändå inte honom från att vinna racet före Frodin och Thomas Thelin. I andra heatet kom han för sent till start och fick starta från depån, men även denna gång körde han förbi hela startfältet och vann före Per Skårner och Thomas Marklund!

Pekka Nyström var snabbast i kvalet för Nyare Standardbilar 1966-1971 och han vann första racet före Sören P Christensen och Staffan Borgström. I andra heatet vann Christensen före Nyström och Borgström.

I Nyaste standardbilsheatet 1972-1981 tog Anders Berger pole. Efter en bra start tog han kommandot i första racet som han även vann före Claes Paulsson och Mikael Österberg. I andra racet kom Paulsson och Östberg iväg bäst och Berger hade ingen chans att hänga med. Paulsson ledde från start till mål, men Östberg närmade sig mer och mer. I mål skiljde det endast 0.1 sekunder till Paulssons fördel!

Redan helgen efter SSM kördes STCC i Falkenberg då Västkustloppet firade 60-årsjubileum. Då kördes Standard Ny som gästklass. Inför tävlingen sades det att det skulle bli fullt startfält, dvs 29 bilar, men när det kom till kritan var det 24 bilar som kom till start. Detta var imponerande nog, för det var den största klassen under helgen. Som vanligt gladdes publiken mycket åt alla gamla skönheter. Anders Berger tog pole, men han hade inget att sätta emot när Mikael Östberg släppte lös alla 600 hästar ned för rakan mot första kurvan. Scenariot var som så många gånger förr. Anders hängde som en igel i kofångaren på Östberg i de kurviga partierna och Östberg sträckte ut en lucka på rakorna. Östberg vann första racet med 0.5 sekunder före Berger. Rune Rödset kom trea. - Efter första racet vimlade det av besökare i depån. Det kändes som om alla ville komma och se våra gamla bilar på nära håll, sa Erik Berger. I andra racet fick Östberg mest kämpa för att hålla Claes Paulsson bakom sig. Dessa lång tätt tillsammans hela racet, med Berger hack i häl. Det blev denna ordning i mål.

Nu blir det uppehåll några veckor innan nästa tävling som körs på Kinnekulle Ring i slutet av augusti.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.