SSK Raceweek Kinnekulle 1984
Kinnekulle Ring 1984-07-28 - 1984-07-29

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Ferodo Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 3
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 4
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Grupp A
  Startlista
  Kval
  Race

Lancia Lady Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Pop Race
  Startlista
  Race

Super Saloon
  Startlista
  Kval
  Race

Volvo Turbo Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Vredestein Cup
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 206

Racerapport

MÄSTAR-MATS!

RaceWeeken på Kinnekulle Ring avslutades under söndagen med mycket fin racing av högsta klass och ett SM-guld delades ut. Det var stockholmaren Mats Lindén i sin Porsche som grejade det i Super Saloon. Formel 3-loppet hade ett fint startfält och var väl ett av de bästa i år och där fem bilar hade en jämn fight loppet igenom.

En värdig avslutning efter fyra dagars tävlande i allt vad svensk banracing har och så även rallycross som folkrace. Under de fyra dagarna har drygt 8 000 personer besökt Kinnekulle Ring, trots regn under lördagstävlingarna.

Söndagens två stora huvudlopp var Super Saloon och Formel 3. Det var Super Saloon-förarna som inledde tävlingarna och där SM-tecknet skulle avgöras mellan Mats Linden och Lennart Persson, Göteborg. För Mats del började inte ankomsten till Ringen i någon positiv anda. För när man kollade Porschen på lördagen visade det sig att en bakre stötdämpare hade gått sönder. Man hann sedan inte få den klar till första träningspasset. Utan Mats fick endast köra det på söndagsförmiddagen. Men ändå slog han till med andra bästa starttid efter Bo Ridström.

Starten tog Mats före Thomas Gunnarsson och Jürg Bächi. Medan både Bo Ridström och Peter Norlander blev stående i första kurvan med trasiga motorer. Mats drog sedan ifrån och skaffade sig en säker ledning. Men så kom Jürg loss från Thomas och tog upp jakten på Mats. Några varv innan mål var Jürg ett tiotal meter efter och chansade för mycket. Snurrade i TV-kurvan och loppet var kört. Mats kunde defilera in i mål som svensk mästare.

Lennart Persson gjorde vad han kunde, vann klassen under 2 liter, men det räckte inte till då Mats vann totalt. - Detta var extra roligt att klå dem på Kinnekulle Ring, sade en jätteglad Mats efteråt. För alla har sagt att vänta tills vi kommer hit, då skall jag inte ha en chans med turbo-Porschen. Och så vann jag trots att jag aldrig tidigare åkt här med Porschen.

- Underbart. Inget snack utan jag är värd detta då jag har vunnit fyra av de fem tävlingarna, menade Mats och sträckte upp armarna mot skyn och tog emot publikens hyllningar. Ett smolk i glädjebägaren tyckte Mats efteråt är, att man inte får åka om SM nästa år i Super Saloon. När delta nu är Sveriges bästa racingklass. På den sidan får man nog hålla med honom. För Super Saloon är racing...

Formel 3-förarna bjöd också på en mycket fin tävling med körningar av högsta skolan. Fem bilar bildade direkt en tätgrupp bestående av Bo Martinsson, Hasse Thaung, Thomas Danielsson, Leif Lindström och Håkan Olausson. Bo kunde hålla Hasse bakom sig i drygt tio varv innan han i Kvarnkurvan fick den lucka som behövdes. Väl i ledning körde Hasse ifrån de övriga och vann.

Bosse var tvåa i mål men ströks senare då hans engelska stall ej tillät någon teknisk kontroll av motorn. Detta trots att Bo själv ville detta. Nu går ärendet vidare och Bo blev av med SM-poängen på "Ringen". Tvåa blev nu Leif Lindström efter all Håkan och Thomas på sista varvet var ihop och snurrade i kampen om tredjeplatsen. Bakom dessa hade Nettan Lindgren gjort en fin uppkörning och skuggade de fem. Eftersom Håkan och Thomas snurrade bort sig blev det Nettan som tog tredjeplatsen och 12 värdefulla SM-poäng. Detta var hon värd då hon åker mycket snyggt och fort.

Racingtävlingarna avslutades sedan med Lady Lancia Cup och där triumferade Lottie Mattsson från start till mål och var ohotad segrarinna. Bakom henne låg hela loppet igenom Ingmarie Ernstsson, Svenljunga och trea var Åsa Johansson på behörigt avstånd. - Jag hade väl lite tur när det gick så bra i starten och fick direkt en stor lucka. Sedan kunde jag köra på 100 procentig säkerhet loppet igenom, sa Lottie som därmed tog sin andra raka seger i striden om SM-tecknet. Och den körskicklighet hon har så är Lottie den stora favoriten, trots att Åsa just nu leder SM-tabellen med två poäng.

Picko upp på prispallen

Lagom till att lördagens racingtävlingar på Kinnekulle Ring skulle börja, föll de första regndropparna över banan och gjorde den hal. Trots detta körde SSK:s standardklass och Grupp A-SM på slicks - som var det första heatet. Sedan körde Formel 4 och Pop-race.

Standardvagnsheatet toppades av fyra Golf GTI-bilar från SM-seriens minsta klass. Och i täten loppet igenom var Ulricehammföraren Anders Dahlgren. De första varven hade han sällskap av Anders Berggren, Norge, men tävlar för Karlskoga MK. Men Anders Berggren behärskade inte underlaget riktigt utan snurrade. Kom på efterkälken och i jakten mot täten snurrade han ytterligare två gånger. Men ändå blev han trea i heatet.

Andraplatsen tog nu "veteranen" Picko Troberg efter ett mycket fint disponerat lopp. Och det syntes verkligen vad rutinen gör när del blir svåra förhållanden. - Det är skojigt att köra när man hänger med så här pass bra, sade en glad Picko efteråt. Detta var min bästa placering i år. Jag har tidigare två tredjeplatser. Hur länge kommer du att hålla på?

- Tills 50, skrattar Picko. Skämt å sido. Jag tar ett år i taget och så länge del är någon som satsar på en så kan jag tävla. Och visst är Picko - som vanligt - en färgklick både på banan och i depån.

I den minsta SSK-klassen, 1, var det endast Jerry Davis med sin Fiat 128 C, som inte blev varvad av täten och följaktligen vann klassen. I den större, klass 2, försvann en av favoriterna redan i första kurvan, Lottie Mattsson med sin Kadett, då hon snurrade och var sist i det 29 man starka fältet. Sven Forslund, Hyllinge, vann nu knappt före klubbkamraten Jaan Tolli efter att gå förbi honom på de sista varven.

FORMEL FYRA

Segern i F4 blev en lätt match för gamle Formel Ford-åkaren Anders Krohn, Upplands Väsby MK. Han hade bästa träningstiden och tog direkt starten och åkte hem en seger med dryga fem sekunders marginal. Bakom honom på första varvet låg Hans Hillebrink, Järfälla, och jagade, men snurrade i den s.k. TV-kurvan och blev efter. Han satte igång en jakt på täten och flaggades i mål som fyra. Loppet hade nog varit betydligt mer spännande om Hillebrink funnits med i täten hela tiden då han var den ende som hade kunnat matcha Anders Krohn denna dag. Tvåa blev nu Bertil Sandström, Hyllinge MS, före Lars-Erik Kullberg, Hässleholms MK.

Banracingdelen avslutades sedan med Pop-racefinal efter att de kört två kvalheat. Och i första ledet stod Lars Johansson, Säffle MC och P-O Davidsson från Kinds MK, Lars tog starten och under hela loppet ledde han med P-O i bakluckan de fyra varven. En och annan rallycrossförare prövade på Pop-racen och Kenneth Hansen fanns bra framme med en "folkracebil" men snurrade på det hala underlaget och slutade nia.

Formel Ford

Formel Ford, som avgjorde sin tredje deltävling i SM under fredagskvällen, blev en dramatisk inledning med en masskrock under bron på andra varvet med ett tiotal bilar inblandade. Loppet flaggades av och banan fick rensas då fyra bilar stod kvar. Samtligabilar utom två, Kenneth Isaacson, Örebro och Thomas Johansson, Karlstad, kunde komma till omstart.

Även den andra starten tog värmlänningen Jan Nilsson och fick med sig svenske mästaren Sven-Åke Hermansson i täten. Jan körde sedan mycket snyggt och kunde under loppet dra ifrån till en säker seger före Sven-Åke. Detta var Jans största triumf och han var mycket glad efteråt. - Detta har jag väntat på i fyra är, sade Jan när Sven-Åke gratulerade till triumfen. Höjde sedan händerna mol skyn och fick applåder av Kinnekulle-publiken.

I och med att Sven-Åke blev tvåa leder han fortfarande SM-tabellen stort och ser ut att gå mot ett nytt SM-tecken. - Vågade inte satsa för fullt då det var mycket halt på banan på vissa partier. Eftersom jag hade en rätt säker andraplats bevakade jag den istället för att chansa och åka av, menade Sven-Åke efteråt. Bakom de två i täten jagades det rätt friskt och flera av tätkillarna snurrade och fick "börja" om. Bland annat Niclas Schönström, Malmö AK, som hade pole position. Men han kom igen starkt och slutade femma. Även Lars Dahlberg, SKRC Ekerö, snurrade och var sist och körde upp sig till en elfteplats.

Volvo Turbo Cup

Norrlänningarna visade åter att de börjar behärska asfalten lika bra som de vana banåkarna i söder. För på krokiga Kinnekulle Ring åkte isspecialisten med fem SM-silver, Göran Lindvall, Överkalix MK, skjortan av sina konkurrenter. Göran, som stod i tredje startrutan, fick en perfekt start och gick direkt upp till ledning och drog sedan ifrån varv efter varv och vann överlägset.

- Det var starten som avgjorde det hela, menar Göran. Kom ifrån alla kubbningar och kan då köra mitt eget lopp, som gick bra idag. Men innan det var dags för final hade Göran det litet motigt. - Första träningspasset gick inte alls bra. Kände inget flyt. Andra gick något bättre och tidskörningen var väl godkänt. Men nu i finalen kändes det perfekt. Och visst såg det väldigt enkelt ut när Göran susade fram moten ny triumf. Allt för enkelt mot konkurrenterna. För bakom honom var det en hel del kubbningar och bland annat så försvann Per-Gunnar Andersson, Falkenberg, under de första varven. Likaså Henry Larsson, Lycksele MK, som var uppe på andra plats och fick gå i depå.

Den ende som denna fredagskväll kunde bryta en norrländsk dubbelseger var Alf Lorén, Falkenberg, som trängde sig in på andraplatsen. Trea blev något oväntat Junseles Kenneth Nolén som bara hade tionde träningstiden och arbetade sakta upp sig till prispallen.

MORGAN BJÖRK

Design by Bloms IT