Sports Car Meeting Kinnekulle 1983
Kinnekulle Ring 1983-05-28 - 1983-05-29

Resultatlistor


Klass A
  Startlista
  Kval
  Race

Klass B
  Startlista
  Kval
  Race

Klass C
  Startlista
  Kval
  Race

Klass H
  Startlista

Klass H kat E
  Kval
  Race

Klass H kat F
  Kval
  Race

Lagom-Racing
  Startlista
  Heat 1
  Heat 2

RS
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 87

Racerapport

Årets första sportvagnsmeeting

Sista helgen i maj hölls årets första sportvagnsmeeting på Kinnekulle Ring i Stockholms Sportvagnsklubbs regi. I meetinget ingick den första deltävlingen i det sportvagnsmästerskap på bana som SSK, Sportvagnklubben Göteborg samt MGCC Malmö arrangerar under sommaren.

Trots det dåliga vädret samlade meetinget totalt ca 200 sportvagnar av varierande ålder, av vilka ca 60 st deltog i bantävlingen. Söndagens tävlingar inleddes med två heat s k "Lagom-Racing", där man får delta med registrerade sportvagnar och med debutantlicens. Detta behöver dock inte innebära att det bara är vanliga MGB som deltar, utan det ena heatet vanns t ex överlägset av norrmannen Henry Harrfeldt i en inregistrerad Ford GT40 - en bil som bl a vunnit Le Mans!

I klassen RS - för racersportvagnar hade debutanten Anders Pettersson snabbaste träningstid i sin upptrimmade Lola Sports 2000. Starten tog dock den betydligt mer rutinerade Ted Aspudd i en "regementsenlig" Sports 2000 och den ledningen behöll han i mål. Anders fick också efter halva loppet släppa förbi Egil Hovden, som därmed blev tvåa.
I den minst trimmade klassen - C, stod Benny Praetorius på pole position i sin röda Fiat Dino, och han kunde köra hem en komfortabel seger. Fjolårsvinnaren Nils-Olof Jonsson hade trubbel på träningen och fick därför starta sist i sin MGB, men han körde upp sig genom fältet till en tredjeplats i mål. Det var också nära att han tog sig förbi Anders Lotsengård i Fiat x 1/9, men Anders lyckades hålla undan på andra plats.

I klass B försvann favoriten Anders Falk ut från banan på första varvet då hans Lotus Europa stött ihop med Ola Johanssons MGB. Båda kom upp på banan igen men incidenten resulterade i att Ola blev utesluten av tävlingsledningen. Anders körde upp sig genom fältet och tog sig förbi alla utom Hartmut Stammlers Alfa Romeo som blev först i mål. Trea blev en annan Alfa Romeo med Bo Jonson bakom ratten.

I den snabbaste sportvagnsklassen -A, var Börje Skinnar suverän i en Porsche 911 som han också använder till vardags. En annan Porscheförare, Bengt Bengtsson tog andraplatsen, medan Robert Andersson körde försiktigt i blötan med sin urstarka AC Cobra och belade tredjeplatsen.

Den största klassen av alla var glädjande nog klass H - för historiska sportvagnar och racerbilar. Denna klass som Racerhistoriska Klubben har fått ordentlig snurr på består av en salig blandning bilar, - allt från gamla 30-talssportvagnar till sportvagnsprototyper från 60-talet.

Nu delar man in bilarna i ett antal ålderskategorier för att det ska bli någorlunda rättvist. I klassen för bilar upp till 1959-års modell segrade Kenneth Andrén i sin snygga Triumph TR3 från 1957, tätt följd av Mats Israelsson i MGA. Favoriten Tommy Brorsson fick motortrubbel på sin Lotus Eleven och blev bara femma.

Snabbaste formelbil var Gunnar Rösler i en Elva Formel Junior på tredje plats och snabbaste tjej var Christina Widenborg i Alfa Romeo Giulietta Sprint på fjärde plats. I klassen för prototyper upp till 1969-års modell var Jan-Olov Bergkvist ensam i sin Lotus 23 och vann följaktligen.

Hårdare konkurrens var det dock i klassen för sportvagnar upp till 1963-års modell, där Lars Widenborg och Walter Rosenlechner hade en hård strid om andraplatsen i två vita Porsche 356. Först i spåret var dock Niels Blegvad som kunde köra relativt ohotad i täten med sin originella Daimler SP 250.

Kommande helg körs andra deltävlingen i sportvagnsmästerskapet på Falkenbergs motorbana, och då hoppas arrangören SVKG på bättre sportvagnsväder än det regnhala Kinnekulle.

OLLE ODSELL

Design by Bloms IT