SLC Kinnekulle 2003

Denna tävlingen är vi helt klara med.

HTCC
  Kval
  Race

SLC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Race

Volvo S40 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



84 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 54.963, Diners Club Racing Team, SLC4, Heat 1

Snabba race och bucklig plåt på Kinnekulle Ring

Kinnekulle

Den kurviga och krävande Kinnekulle Ring stod på dagordningen när SLC körde sin andra racehelg för året. Banan hade ny asfalt sedan SLC senast körde så det var snabba tider att vänta. Volvo S40 Challenge var först ut. Jag imponerades av deras lugn och mognad på Gelleråsen senast, men nu var tydligen den tävlingen glömd. Knappt hann startflaggan lyftas innan Marcus Olsén och Caroline Jansson satt i räcket. Efter omstart hann fältet inte längre än under bron innan Viktor Andersson hamnade på taket. Resten av racet var mycket lugnt i jämförelse. Robert Andersson ledde länge men Sebastian Malm tog sig förbi och vann före Robert och Mikael Granberg.

HTCC kördes med bubblorna. Jenna Brorsson tog ledningen, men hon hade backspeglarna fulla av Kinnekulleexperten Bengt Holmgren. Börje Hansson tog i men var sig inte lik denna gång. Vid en varvning så gav Jenna en riktig bröstvärmare till Pähr Svensson som gjorde en 360 graders snurr innan han kom igång igen. Bengt passade på att dra nytta av händelsen och körde mot totalseger.

Resultat:

Toyo Beetle Cup: 1) Bengt Holmgren, 2) Börje Hansson, 3) Magnus Tonér
HTCC TC 14: 1) Anders Hylén, 2) Per-Magnus Lidebjer
HTCC TC 13: 1) Jenna Brorsson, 2) Pähr Svensson,
HTCC TC 12: 1) Hans Söderholm, 2) Lars-Göran Itskowitz, 3) Håkan Lidebjer

Starten av tretimmarsracet togs av Diners Saab 9-3. Sedan var det några Porschar och ett gäng BMW. Det verkade vara indelat efter bilmärken till en början. Diners drog upp ett tempo som Kowalski Porscharna och Glorias Motorsport inte kunde matcha. Det gick förhållandevis lång tid innan första pace-situationen kom i racet. Då var det Waeco Racing som tappat drivningen på sin Porsche. Efter alla hade slagits om platserna i depån så ledde Glorias Motorsport men Diners var snart uppe i ledningen igen. Morin Racing rasade sin bakaxel efter två timmar. Hubbe Bergh meddelade att ”man kunde kasta in hatten i växellådan på #73”! När 12 minuter återstod så ledde Diners med åtta sekunder före Kowalski. Peter Wallenberg körde för Diners och Douglas Carr körde för Kowalski. Douglas tog in en sekund per varv, men några varvningar ställde till det och i mål så var Diners först med Kowalski 1.02 sekunder efter!

I klass 1 så höll Filemon bilen på rätt köl och vann före Team Klugscheisser som endast körde sitt andra race med sin Renault Megane. Men det är klart att med Oscar Svedlund och Ted & Susanne Kottulinsky bakom ratten så gick det väl an. MH Motorsport vann komfortabelt med nio varv ned till X3M Racing Partner. Det var S60 föraren Jimmy Johansson och HTCC föraren Bengt Bengtzon som körde. I klass 2 så ledde Morin när bakaxeln gav upp. Det var istället kamp mellan Ravila, IPM och Nygård som slutade i den ordningen.

Resultat:

Klass 1: 1) Filemon Racing, 2) Team Klugscheisser, 3) Flatout Racing
Klass 2: 1) Ravila Motorsport, 2) IPM Racing, 3) Nygård BMT Motorsport
Klass 3: 1) MH Motorsport, 2) X3M Racing Partner, 3) Rickard Rally Racing
Klass 4: 1) Diners Club Racing Team, 2) Kowalski Hubert Bergh Motorsport, 3) Glorias Motorsport

SLC GT & V8 Challenge kördes över 22 varv. För att öka spänningen så kom det några droppar regn när bilarna stod på lineup. De hade dock tur för det blev inget mera än så. Per-Erik Axehult tog starten från Pole och sedan kunde ingen hänga på. Mårten Samuelsson försökte, men han fick aldrig kontakt. Det var dock betydligt hårdare om tredjeplatsen. Mikael Jansson med sin isracing-BMW lyckades hålla en frustrerad Risto Järvinen med sin Super Touring-Alfa Romeo bakom sig alla de 22 varven. Mikaels bil har ett extremt mjukt chassie, men ordentligt med pulver i turbomotorn och så är han en sjuhelsikes förare också. Weglins Saab fick tyvärr parkera med oljeläckage. I V8 klassen så ledde Jorma Uppa, men när han skulle köra om Lars Malmros i kvarnböjen så hamnade de båda i gruset. Segern gick som så många gånger förr till Robert Kihlblom.

Resultat:

Klass GT260: 1) Per-Erik Axehult, 2) Risto Järvinen, 3) Peter Grägg
Klass GT800: 1) Mårten Samuelsson, 2) Mikael Jansson, 3) Johan Nilsson
Klass V8 Challenge: 1) Robert Kihlblom, 2) Thomas Swensson, 3) Jorma Uppa

De kvarvarande S40 bilarna fick köra ett race till. Alla lyckades ta sig runt första varvet helskinnade, men det var en del lackering som bytte ägare under bron. Sebastian Malm ledde före Robert Andersson som hela tiden pressade. Sebastian hade chansat med andra bakdäck till andra racet, men det var en chansning som var helt felaktigt. Bilen gick på tvären i varje kurva och till sist kunde Robert ta sig förbi och vinna före Sebastian och Mikael Granberg.

Åtta snabba och hårda timmar på Kinnekulle Ring

Kinnekulle

33 förväntansfulla bilar rullade ut för starten av årets andra åttatimmarsrace. Kowalski #2 ryckte i starten och byggde genast upp en lucka till de andra. Min spontana känsla var att racet startades i mycket högre tempo än tretimmarsloppet dagen innan. Det var Fredrik Sundberg som stod för den spektakulära första stinten i Kowalski #2 Porschen. Diners Club Racing startade sist men efter 25 minuter var de uppe på tredje plats bakom de båda Kowalski Porscharna. Morin och Ravila hade en härlig fight om ledningen i klass två.

Rådmansbil Racing drabbades av vattenläckage och förorsakade den första pacesituationen. Matex drabbades av drivaxelbrott strax efter. En stackars hare hade förvirrat sig in på banområdet och han visste inte vart han skulle ta vägen. Classic Beetle fick teknisk flagg för oljeläckage. Det var spektakulärt med en stor rökpuff under bron varje varv. De misstänkte en sprucken kolv efter påkörningen i förra racet.

Team Swede Motor hade premiär för sin nya SAAB, men de fick dras med barnsjukdomar och mycket mekande under helgen. De har förstärkt förarsidan i år med ”Peggen” och JAS-piloten och Roadracingföraren Peter Lindén. Glorias Motorsport fick bakvagnsproblem på sin Porsche, Stötdämparexperten hade tändningsproblem, NH Racing hade oljeläckage, Yellow Racing rasade växellådan, Morin tappade ett hjul, Klugscheisser hade en blinkande oljelampa och Filemon tappade ut olja när oljefiltret lossnade. Kinnekulle är en hård och oförlåtande bana, men den är ack så rolig att köra på. Gränsen mellan glädje och sorg är aldrig så skarp som här.

Filemon skruvade fast oljefiltret och gav sig ut igen, men de kom in redan på nästa varv, motorn hade redan tagit för mycket skada. De fick ge upp sin ledning i klass 1 med bara en timme kvar av racet. Morin hade mycket mekande efter två tappade hjul, avåkningar och lösa karossdelar. De körde slutet av racet utan bakbromsar och en spännande framvagn med drygt 10 mm toe-in. De låg ett varv efter TRM, men tog faktiskt in tid! TRM tappade också ett hjul och det var färdigåkt.

Till sist blev det dubbelt Kowalski som paråkte över mållinjen. En överlycklig Niklas Jogér i NJ-Racing körde in på tredjeplats i klass 4. De hade chansat med att köra med mönstrade däck istället för slicks för att slippa byta däck under racet. Detta hjälpe inte då de fick byta däck i alla fall, men tredjeplatsen var ett bra facit i alla fall. Ravila gick segrande ur den täta klass 2 med ett varv till godo på Nygård BMT Motorsport. Årets nykomlingar Klugscheisser vann klass 1 med hela åtta varv dessutom! MH Motorsport försvarade tretimmarssegern.

Resultat:

Klass 1: 1) Team Klugscheisser, 2) Rutger Racing, 3) Team PCR
Klass 2: 1) Ravila Motorsport, 2) Nygård BMT Motorsport, 3) Morin Racing
Klass 3: 1) MH Motorsport, 2) Team Smeden, 3) X3M Racing Partner
Klass 4: 1) Kowalski Hubert Bergh Motorsport#1, 2) Kowalski Hubert Bergh Motorsport#2, 3) NJ Racing

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.