SSK Raceweeek Kinnekulle 2003

Denna tävlingen är vi helt klara med.

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Fyndbörsen Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Kamasa Tools Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Peugeot Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault 5 Junior
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport Norge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Special Saloon
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Classic
  Kval
  Race

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



126 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 50.013, Benjamin Ernryd, Superkart, Heat 2

Massor av godis för öra och öga

Det var massor att titta på när SSK körde sitt årliga racingevenemang - SSK Race Weekend - På Kinnekulle Ring. Nordiskt mästerskap i växande Super Kart, gästspel av flera norska klasser och bra race i de egna klasserna såg till att åskådarna fick massor att titta på - och höra med, för den delen.
Superkart är en udda bilklass som i år formligen exploderat när det gäller intresset. Så att det var 24 från förare från tre länder på startlinjen i årets Nordiska Mästerskapsfinal var inte förvånande. Superkart är små - men det går fortare än det mesta. Eller vad sägs om varvtider runt 50 sekunder och en snittfart på 146 km/h!
Benjamin Ernryd har haft en bra säsong i superkart i år och mycket riktigt slog stockholmaren till i finalen och petade ner segervane veteranen Bobo Westman till andraplatsen. Bronset gick till hallänningen Jonas Fjädjemark. De svenska förarna dominerade totalt i finalen och knep nio av platserna på tio i topp.

SSK:s egna klassen bjöd på racing av bästa märke. Inte minst söndagens finaler - man körde finaler både lördag och söndag - höll högsta klass.
I Fyndbörsen Cup (otrimmade bilar) var det tre förare som fightades om segern - Anders Gustavsson, Norrköping, Anders Kangro, Örebro och Håkan Johansson, Säffle. Norrköpingsföraren öppnade bäst och tog ledningen. Men hårt uppvaktad av Kangro snurrade han - och helt plötsligt fick Håkan Johansson fritt spår medan en varvad Kangro föll till tredjeplatsen efter veteranen Lars Sundman, som fick överta andraplatsen.

I Kamasa-Tools Cup (trimmade bilar) öppnade Enar Viktorsson från Ölebro med att sätta sin bil i räcket i lördagsracet. Men Enar kom igen under söndagen och ledde från start till mål, hårt uppvaktad av Kenneth Ekström från Göteborg.
För dagens snyggaste uppkörning svarade Hällefors-veteranen Ingvar Nil,sson som laddade rejält de sista varven, passerade fler konkurrenter och knep tredjeplatsen, en tusendels sekund (!) före en lätt snopen skånsk racerförare - Jörgen Hansson från Höganäs.

Ett helt annorlunda inslag den här helgen var klassen Rörelsehindrade - ett antal rullstolsbundna förare som tävlar med specialbyggda bilar. Bilarna drivs av motorer på 20-40 hästar och har rörramschassie med specialkarosser. Förarna körde på en bana som delvis gick på grus för att dämpa farten - bilarna är egentligen inte byggda för asfalt.
Men kul hade man - inte minst Ingemar Adolsson, Kungshamn och Kent Svensson, Torsby som vann var sitt race. Tätt var det också - det var bara sekunder mellan bilarna när målflaggen föll.

En klass som ofta bjuder på tuffa fighter är juniorerna i Renault 5-klassen. Och den här helgen var inget undantag. Framför allt handlade det om en trio förare - Alexander Graff, Uppsala, Patrik Olsson, Göta och Daniel Johansson, Kumla - som fightades om pallplatserna i de två racen. Patrik vann första racet före Alexander men Alexandet kom igen och vann det andra före Daniel, som var tre i första racet.

I övrigt handlade det mest om norska racingklasser - med vissa, framgångsrika svenska inslag. Norrmännen bjöd på både sportvagnar och riktiga, rejäla muskelbilar i form av Special saloon samt enhetsklassen Peugeot Cup.
Naturligtvis fanns norsk TV3 på plats för att göra ett sammandrag. Vilket gladde Kungälvs-föraren Mikael Mohlin som vann dubbelt i Special Saloon klass A före Eric Persson, Katrineholm medan Sorseles veteranen Jarl Wermelin bland annat tog en andra och en tredjeplatsen i klass B. Det är många svenska racingförare som föredrar att åka i Norge, som har andra klasser än svensk racing.
Men det var nära att Mikael skulle missa segern i andra racet:
- Jag kollade alldeles för länge i backspegeln, så jag bromsade för sent och for av banan. Men det gick bra, jag kom igång snabbt igen och hann återta ledningen innan mål!

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.