STCC Kanonloppet Karlskoga 2004
Gelleråsbanan 2004-08-14 - 2004-08-15

Resultatlistor


Ferrari Scandinavia Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford Zetec
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

MC Veidec Trophy 600
  Kval
  Race

Porsche Carrera Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo S60 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 107

Racerapport

Richard Göransson hade chanson att avgöra STCC-mästerskapet redan under Kanonloppet i Karlskoga, men Robert Dahlgren knep det sista halmstrået och förlängde spänningen till finale på Mantorp. Dahlgren tog starten från pole. Dahlgren ledde från start till mål, men han hade Göransson tätt bakom sig hela racet igenom. Bakom Göransson låg Rustad lika tätt. Det skiljde endast 0.78 sekunder mellan de tre över mållinjen. Göransson var taggad inför andra racet. Han var dock lite för taggad för han tjuvstartade. Efter två varv fick han reda på beslutet. Efter racet var han så arg att han parkerade framför domartornet och gick in och protesterade, men det hade han inget för… Rustad vann det andra racet före Dahlgren och Thed Björk medan Göransson hamnade utanför poängplats. (Göransson vann mästerskapet i finalen sedan).
I Porsche Carrera Cup tog Fredrik Ros starten från pole. Robin Rudholm lade sig i rygg och på tredje varvet lade Rudholm in stöten. Rudholm såg ut att gå mot en lätt seger, men så fick han problem med bromsarna. – Pedalen blev stum och det tog ojämnt i ABS-systemet, sa Rudholm. Ros hämtade hem försprånget och började attackera, men Rudholm lyckades hålla undan och han vann före Ros och Tomas Nyström. Ros tog ledningen även i det andra racet. Han lyckades få en lucka till övriga fältet. Ros såg ut som en solklar vinnare, men på sista varvet gick en drivaxel sönder! Rudholm vann därför även det andra racet, hans femte vinst på raken! Nyström kom tvåa och Magnus Wallinder trea. Ingen kunde stoppa Daniel Haglöfs framfart i Volvo S60 Challenge. Han vann båda racen före Peter Hallén och Lasse Sundman. I andra racet ledde Claes Hoffsten, tills ett hjul trillade av! Vid den tekniska efterkontrollen upptäcktes dock att Haglöf hade en regelvidrig krängningshämmare. Det visade sig dock att det var fler i startfältet som hade exakt samma krängningshämmare. I samförstånd mellan tävlingsledning och förarföreningen kom man fram till att hellre fria än fälla.

I Formel Ford tog årsdebutanten Christopher Frohm ledningen från pole. Reine Bergström försökte följa, men han orkade inte följa i Frohms tempo. Frohm vann före Bergström och Markus Niemelä. Bergström ledde länge andra racet, men fick till sist ge sig mot unge Frohm. Juho Annala kom trea. Detta var Bergströms bästa helg i Formel Ford någonsin. Frohm, som debuterade i början av säsongen växte succesivt under säsongen och nu hängde inte finnarna med längre. Frohm hade svårt i början av säsongen då finnarna stängde honom, men till sist lärde han sig hur de bar sig åt och sedan körde han ifrån dem! Resultatet i Karlskoga innebar att Markus Niemelä blev svensk mästare före Annala och Frohm. För Niemelä var detta bara ett delmål, han siktade på att även vinna finska mästerskapet och Nordiska, men där fick han ge sig mot Annala till sist.

I Radical vann David Björk planenligt det första racet före Jörgen Petersson och Rikard Bengtsson. Björk hade chansen att avgöra mästerskapet i andra racet, men där räckte han bara till tredjeplats, och mästerskapet vann han först i finalen sedan. Rikard Bengtsson tog sin första seger i klassen, trots problem med växlarna i slutet av racet. Anders Gustavsson slutade tvåa. René Rasmussen vann Ferrari Scandinavia Challenge före Kari Mäkinen och Roger Björk. I andra racet var det Mäkinen som vann före Rasmussen och Björk.
I Veidec Trophy hade Jimmy Lindström en jobbig säsong bakom sig. På Knutstorp gick han med huvudet före in i ett räcke. När ambulanspersonalen anlände var han kliniskt död, men de lyckades få liv i honom. Han hade slagit sönder käken och många tänder var borta. Roadracingförare är dock av ett helt annat virke än vanligt folk. Redan två veckor efter denna händelse körde Lindström i Mo i Rana och lyckades bli tvåa! På Kanonloppet tog Lindström starten och ledde i ett varv, sedan fick han ett kast, men han lyckades behålla ledningen i fem varv innan Stefan Folkesson pressade sig förbi. Lindström gav sig inte utan hängde med i rygg på Folkesson ända till mållinjen. Folkesson vann före Lindström och Kai Börre Andersen.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT