Falkenberg Classic Final 2017

Denna tävlingen är vi helt klara med.

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



204 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 44.838, Torgny Johansson, Formula 2 72-84, Heat 2

Final för den Historiska Racing Cupen under Falkenberg Classic

Närmare 250 förare hade samlats för att köra årets finaler i den Historiska Racingcupen och Sportvagnsmästerskapet under Falkenberg Classic. Banan fyller 50 år i år och detta uppmärksammades vid ett eget event tidigare i sommar. Helgen kantades av mycket växlande väder med allt från monsunregn till solsken.

En handfull bilar körde i det äldsta formelbilsheatet och visade upp sina klenoder i full prakt. Christer Larsson vann första racet med sin Cooper Formula Junior före Ingvar Malm, Focus, och Lars-Göran Sjöberg, Cooper. Bland förkrigsbilarna vann Fredrik Bolander före Magnus Neergaard och Roland Henriksson, alla körde Riley. I andra racet vann Lars-Göran Sjöberg Formula Junior före Larsson och Peter Pettersson. Vi fick se samma trio på pallen bland förkrigsbilarna.

Formel Vee mönstrade 20 bilar till start i klasserna B & C. Johan Lund vann C före Jimmy Carlstedt och Anders Bertilsson (B). I andra racet vann Carlstedt före Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson, som gjorde comeback i klassen och Bertilsson(B). Det kördes två mycket spännande heat med mycket omkörningar och varvningar.

Formel Ford och Formel Vee med dubbelförgasare mönstrade 21 bilar till start och i första racet vann Andreas Martinsson Formel Ford före Henrik Hansson och Roland Svensson. I andra racet gjorde Svensson ett väl optimistiskt omkörningsförsök i slutet av rakan. Han bromsade helt enkelt för sent och vände på Martinsson. Martinsson snurrade ett varv, körde en runda på gräset och började sedan en imponerande klättring i fältet. Under tiden var det stenhård kubbning i toppen mellan Svensson, Hansson, Henry Sandblom och Nicklas Nilsson. Förarna fick dessutom tråckla sig förbi de varvade förarna. Svensson skar mållinjen först, före Sandblom och Martinsson, men tävlingsledningen hade sett Svenssons omkörning och bestraffade honom genom att flytta ned honom två placeringar.

I Formel Vee-klassen med dubbelförgasare vann Hans Hillebrink det första heatet före Roger Johansson och Kent Böe. I andra racet vann Hillebrink igen före Johansson och Reine Bergström.

Det var blött underlag när de snabbaste formelbilarna körde sin första final. Sonny Johansson bemästrade det svåra underlaget bäst och han vann före Torgny Johansson och Joakim Broström. I andra racet var det torrt. Sonny Johansson tog starten igen och det tog många varv innan Torgny Johansson lyckades ta sig förbi. Segermarginalen blev mindre än vanligt för Sonny hängde med bra på andraplatsen. Tomas Otterberg kom trea.
I Sports 2000 vann Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson det första heatet före Hermod Lunde och den tyske föraren Dr Michael Bischoff. I andra racet vann Jan Hellberg före ”Vegas” och Lunde.

1000cc Cupen bjöd som vanligt på spännande och underhållande race. Tobias Ståhlberg jagades intensivt av Torbjörn Andersson, som verkligen har utvecklats som förare i år. Ståhlberg lyckades hålla undan och vinna sin första seger i RHK före Andersson och Reinhold Daubner. Andra racet blev minst lika händelserikt. Christer Olsson blev vänd redan i första kurvan och Karl-Gustaf Rundberg fick stopp, men kom igång igen. Tävlingsledningen hann skicka ut säkerhetsbilen, som bara behövde göra ett varv och sedan släppa fältet igen. Torbjörn Andersson vann racet, men han hade kört om på gulflagg och fick 15 sekunders tidstillägg. Anne Grete Dahl gjorde årets bästa race och var trea i mål, men hon diskades sedan för hennes avgassystem var aningen för lågt. Reinhold Daubner utropades till segrare till sist före Torbjörn Andersson och Ulf Svensson.

I klassen över 1000cc (före 1965) vann Lennart Henjer första racet före Mats Bergelin och Stefan Nilsson. I andra racet gick Bergelin först över mållinjen, men tyvärr blev han diskad vid den tekniska efterkontrollen. Henjer vann även andra racet före Hans Beckert och Magnus Rehbinder.

I GT-klassen vann Anders Schildt båda racen före Bengt-Åke Bengtsson. Claes Andersson och Tommy Bencsik delade på tredje och fjärdeplatserna.
I Standard & GT 1966-1971 blev det som väntat en hård kamp mellan danskar och svenskar. I första racet blev hela pallen dansk med Klaus Bodilsen som segrare före Benny Rasmussen och Sören P Christensen. I andra började Christensen bäst. Han ledde första halvan av racet, men fick sedan ge sig för Bodilsen. Arvid Viktorsson kom trea.

I heatet för de nyaste Standard och GT-bilarna 1972-1990 tog Rolf ”Myggan” Nilsson pole, men det var Anders Berger som tog kommandot i racet. Berger vann före ”Myggan” som hade Bo Warmenius alldeles i hasorna. I andra racet ledde Berger racet klart före ”Myggan”, men tyvärr tvingades båda bryta. ”Myggan” fick problem med växellådan och Berger trampade av gaswiren. Det har verkligen inte varit Bergers säsong i år… Warmenius vann racet före hemmafavoriten Tomas Hall och Magnus Paulsson.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Monsunregn och solsken under Sportvagnsfinalen

Det blev ett extremt växlande väder under Falkenberg Classic när finalerna för Sportvagnsmästerskapet avgjordes. Det var rena monsunregnet när testerna kördes på lördag förmiddag och det fortsatte med skurar under kvalen också. Vi fick tyvärr se tre ordentliga avåkningar i regnet och förarna togs till sjukhus för observation. Båda finalracen kördes på söndagen och då var det torrt och soligt.

I Verktygsboden Modsport kom endast en Modsport I-bil till start och det var Per Gustavsson, som inte ens tyckte att det var roligt att stå på prispallen ensam i de båda racen. – Det är ju pinsamt att stå där själv. Jag hoppas att det kommer fler bilar nästa år, sa Gustavsson. Snabbast i heat ett var Bo Johansson som kör i Modsport II. Han vann första heatet före Pär Fredriksson och Fredrik Ström. I Modsport III vann Nicklas Johansson före Niklas Mårtensson och Fredrik Olsson. Kent Heijel rasade motorn och lade en rejäl sträng med olja längs depåmuren. Det blev mycket saneringsarbete för funktionärerna. Bo Johansson hade ännu bättre fart i andra racet som han vann tydligt före Ström och Leif Andersson. Mårtensson vann Modsport III före Johansson och Olsson. I serien vann Jonas Jansson Modsport I. Fredrik Ström lyckades spurta sig förbi Leif Andersson och vinna Modsport II med endast två poäng. Niklas Johansson vann Modsport III. Johansson blev årets bästa poängplockare i SPVM med 199 poäng. Sju segrar och tre andraplatser blev det under året.

Största klassen var som vanligt Roadsport C med 24 bilar på startlinjen, samtliga med bilmodellen Mazda MX5 ”Miata”. Förarna bjöd som vanligt på tät och spännande racing. Philip Carlson vann första racet med 0.6 sekunder före Erik Blixt och Oskar Jakobsson. I andra racet vänder man på topp sex och detta brukar skapa lite extra spänning. Denna gången tog det dock mindre än ett varv innan topptrion hade hittat längst fram i fältet. Det blev trångt vid varvningarna och detta drog ut startfältet. Carlson hade bättre flyt vid varvningarna och fick en lucka till övriga fältet. Blixt hade dessutom fullt upp med att freda sig mot Jakobsson, som även var förbi vid ett tillfälle. Carlson vann klart före Blixt och Jakobsson. I tabellen slutade Carlson och Blixt på samma poäng och fyra segrar var, men eftersom Carlson vann årets sista race blev han mästare före Blixt och Anders Träff.

Roadsport A & B körde ihop och där var det också strid på kniven om de främsta placeringarna. Anders Edlund vann det första heatet i Roadsport A före Toni Berggren och Magnus Mårtenson. I andra racet var det Berggren som var starkast och han vann före Kent Johansson och Mårtenson. Edlund hängde inte med riktigt, men det behövde han inte heller, för han hans placering räckte ändå till att vinna årets serie.
I B vann Gunnar Östlund det första heatet knappt före Ulf Andersson och Jonas Gräf. I andra racet vann Andersson före Östlund och Max Lindblom. Östlund vann serien knappt före Andersson.

I RS & Clubman vann Tor Magnus Fagermo RS-klassen före Peter Johansson och Tobias Wijk. Efter en hel del omkastningar i toppen vann till sist Wijk det andra racet före Mats Hildingsson och Peter Johansson. Johansson var varit klart snabbast i klassen sett över hela året och han tog sex fullpoängare i tabellen, men han bröt tre lopp och tappade därmed många värdefulla poäng. Anders Dahg var mycket jämnare och tog poäng i samtliga race och kunde därmed avgå som segrare i serien.

I Clubman hade veteranen Stefan Mumm chansen att rycka i tabellen redan i Karlskoga när värste konkurrenten Monika Arvidsson inte kom till start. Men Mumm bröt det ena racet och därmed var det en öppen historia i finalen. Stefan Mumm gjorde vad han kunde genom att vinna första finalracet före brodern Bjarne Mumm och Arvidsson. I andra racet kom Stefan Mumm efter och fick jaga medan Arvidsson tog sig upp till ledning och hon vann med en sekund före Stefan Mumm och Johan Borg. Seriesegern gick därför till Arvidsson! Det var så tight att hade Mumm vunnit före Arvidsson hade seriesegern gått till Mumm i stället.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.