STCC Vålerbanen 2006
Vålerbanen 2006-07-28 - 2006-07-29

Resultatlistor


JTCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche Carrera Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Kval
  Superpole
  Race

Våler Open
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 80

Racerapport

Richard Göransson Mr 100 % i Norge

Våler

Richard Göransson körde sitt fjärde race någonsin i Norge och det var också fjärde segern i Norge. Richard var snabb hela helgen, men han hade samtidigt tur. Hans motor gav upp på uppvärmningen. –Det var en avgasventil som brast, troligen på grund av flera övervarvningar. Det kunde lika gärna ha hänt i racet, sa Richard. Även Johan Stureson rasade en motor, den tredje på två racehelger. Volvo såg starka ut efter testet med Robert Dahlgren tvåa och Alexander Storckenfeldt trea, men kvalet blev en katastrof. –Jag fick punktering och sladdade av banan, sa Robert som bara fick tionde tid i kvalet. Alexanders motor gick bara på fyra cylindrar och han kom bara 13:e. Richard var snabbast före Engström, Björk och Kristoffersson. Det var ett jämnt kval där de 15 bästa förarna var inom en sekund.

I superpolen var Thed Björk snabbast före Richard Göransson, Tommy Kristoffersson, Johan Stureson och Tomas Engström. –Jag har haft en jobbig helg hittills och brottats med min tunga bil som har 60 kg straffvikt. Det kanske inte låter så mycket, men det känns. Att jag ändå lyckades ta pole till sist känns alldeles underbart, sa Thed Björk. –Jag är säker på att jag hade tagit pole idag, om jag inte hade missat i chikanen, sa en besviken Tomas Engström.

Johan Sturesons fjärdeplats med reservmotorn imponerade medan ”Flash” och Rosenblad klagade på att de inte hann få upp arbetstemperatur i däcken för ett snabbt kvalvarv.

Thed Björk var snabbast i starten och tog ledningen. Det blev trångt en bit ned i fältet och Jan ”Flash” Nilsson, Alexander Storckenfeldt, Niklas Karlsson och Stefan Söderberg hamnade utanför banan. ”Flash” var den ende som blev kvar och säkerhetsbilen gick ut och samlade ihop fältet. ”Flash” bil var illa tilltygad och även Alexander och Stefan tvingades bryta. Vid omstarten blev det lite missförstånd mellan förarna och funktionären som höll grönflaggan och det blev lite luckor i startfältet. När de kom till chikanen sladdade David Björk av vägen och blev stående. Denna gång kördes racet vidare utan avbrott.

Richard Göransson var het och hetsade Thed. Han kunde ta sig förbi på sjunde varvet och överta ledningen. –Jag släppte Richard och räknade med att ta honom vid depåstoppet, precis som i Falkenberg senast, sa Thed. Taktiken misslyckades eftersom Richards depåstopp var det snabbaste av alla. När båda hade gjort sina depåstopp låg Thed forfarande tvåa. Han valde då att köra på säkerhet. –Jag förstod att jag inte skulle kunna ta Richard idag så jag körde på säkerhet för att få poäng för andraplatsen istället, sa Thed. Det blev en härlig dag för KMS eftersom Fredrik Ekblom blev trea och Tommy Kristoffersson blev fyra. Tobias Tegelby var bäste privatförare och han leder även privatcupen.

Nu när drygt halva säsongen körts leder Thed med 12 poäng före Richard. Fredrik är ny trea. –Det känns otroligt bra, redan nu vet jag att jag kommer att ha ledningen i mästerskapet efter Anderstorp hur det än går, avslutade en lycklig Thed.

4800 åskådare hade letat sig till Vålerbanan i Norge. –Det är mindre än vad vi hade hoppats på säger banägaren Erik Dobloug och fortsätter; -Jag ser tre orsaker till att det inte kom fler åskådare: Dels kördes tävlingen under semestertid, dels var det ingen MC-klass på grund av SM i Roadracing i Karlskoga och dels har vi ingen fixstjärna i racing längre sedan Tommy Rustad gått över till Rallycross. Vi är hur som helst nöjda med arrangemanget och hälsar STCC välkomna hit även nästa år, avslutar Erik.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Våler Open

Våler Open var en intressant inbjudningsklass vid STCC-tävlingen i Våler. Det var tänkt som en GT-klass som har sin bas i Nordic Supercar, men man hade även bjudit in SLC GT, Yokohama Cup, Modsport, Roadsport eller kort sagt alla som kände sig manade att delta med sin GT-bil. Intresset var mycket stort, även om tyvärr några av de föranmälda förarna saknades av olika orsaker. Det kördes två klasser eftersom det är stor skillnad mellan de olika bilarna. Klass A var i princip bilar med motorer över 4 liter och resten körde i klass B. Erik Behrens tog pole med sin mäktiga Viper GTS-R. Han tog också starten i första racet. Hemmafavoriten Haavard Lien kom iväg som tvåa men hängde inte riktigt med Erik i täten till att börja med. Mot slutet av racet var bilden en annan. Haavard pressade Erik hårt och lyckades ta sig om på sista varvet och vinna racet. –Mina däck behöver några varv på sig att få upp temperaturen ordentligt, sedan går det undan, sa Haavard. Jack Eidsvold blev trea. Tony Johansson rasade ett lager i bakaxeln på fredagens fria träning. Han startade sist och körde upp sig till femte plats i racet.

I det andra racet såg det ut att bli ett liknande scenario för Erik och Haavard. Erik drog i väg i starten och mycket riktigt kom Haavard ikapp mot slutet. Men tyvärr fick han parkera två varv från mål med motorproblem. Erik vann därför enkelt. –Jag körde precis så mycket som Vipern tålde idag. Jag började göra små misstag när Haavard stressade mig på slutet. Om han inte hade brutit hade han troligen slagit mig även i andra racet, sa Erik. Jack Eidsvold blev tvåa. Han hade en härlig kamp med Tony Johansson, men Tony fick bryta när drivaxeln gick av. Lars Bertil Rantzow blev trea och vann dessutom klass B. Även i första racet vann han klass B.

Nordic Supercar är på frammars och förhoppningen är att få köra tillsammans med STCC nästa år. Man planerar även att köra en Nordisk Serie med tävlingar i Norge, Finland och Estland.

Stor Finsk dominans i Radical

Ilmari Ullakko var helgens dominant i Radical. Från pole vann han första racet före sina landsmän Tomi Furu och Tommi Anttila. Av bara farten vann han även det andra racet. –Jag hade lite problem med bromsarna och jag har aldrig varit här förut så jag är mer än nöjd sa Ilmari som menade att han kunde ha kört ännu fortare om allt hade varit optimalt. Rikard Bengtssons bil stannade redan på utvarvet i första racet. Från sista plats i andra racet tog han sig ända upp till andra plats. Trea i andra racet kom Tommi Anttila som satte nytt banrekord för Vålerbanan med tiden 52.984.

JTCC

Flera JTCC-förare fick en uppsträckning hos domaren efter att de hade genat friskt i kvalet. Roger Eriksson vann första racet från pole före Thomas Faraas och Mårten Sahlström i regn. I det andra racet stod Marcus Ekström före Johan Persson. Det var Johan som tog ledningen. Tillsammans drog de ifrån övriga fältet. Bakom dem var det en mycket hård kamp om tredjeplatsen. Efter sammanstötningar och avåkningar körde Anders Krohn in som trea. Han diskades dock för att han hade ignorerat blåflagg och kört ojust. Trea blev istället Joakim Ahlberg.

Porsche Carrera Cup

Fredrik Ros var tillbaka som vinnare i Porsche Carrera Cup. Värste konkurrenten Daniel Haglöf hade kört sönder styrväxeln på den fria träningen och missade kvalet. Från sista startposition var han tvåa i mål, men han var inte nöjd ändå. –Jag hade bara fjärde tid. Jag hade räknat med att vara bättre än så, sa Daniel. I andra racet gjorde Daniel en kanonstart från andra ledet men det blev trångt in i första svängen. Både Daniel och Fredrik fick ta den långa vägen genom sandfållan. Lars Bertil Rantzow tog över ledningen, men fick ett stop-and-go straff för startincidenten. Han körde dessutom för fort i depån och fick komma in igen. Efter racet visade det sig att han hade fått straffet av misstag. Funktionärerna tog fel på hans och Carl-Olovs bilar för de hade samma färg. Carl-Olov Carlsson ledde racet, men gjorde en miss och tappade några placeringar. Fredrik Ros var i ledningen, men han passerades av Jorma Vanhanen. Fredrik kunde kontra och vinna racet före Jorma och Carl-Olov.

Seven Racing

I den helnorska klassen Seven Racing kör man med Lotus Super Seven kopior med motorcykelmotorer. Klassen har varit en stor publikfavorit i flera år då man har haft mycket duktiga och framförallt jämna förare i täten. Bilarna har dålig aerodynamik varför det blir många omkörningar. I år är endast den bästa föraren kvar och han saknar riktigt motstånd. Helt planenligt vann Audun Njös båda racen utan problem.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT