Velodromloppet Karlskoga 1967
Gelleråsbanan 1967-05-20 - 1967-05-21

Resultatlistor


Formel 3
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Vee
  Startlista
  Kval
  Race

Specialstandard Grupp 5
  Startlista
  Kval
  Race

Sportvagnar Grupp 4/6
  Startlista
  Kval
  Race

Standard Grupp 2 1000 cc
  Startlista
  Kval
  Race

Standard Grupp 2 1600 cc
  Startlista
  Kval
  Race

Standard Grupp 2 över 1600 cc
  Startlista
  Kval
  Race

Turist Grupp 3 2000 cc
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 233

Racerapport

Det kom ”endast” 10 000 åskådare till Velodromloppet 1967, i mångas tycke det bästa Velodromloppet någonsin. Fem banrekord slogs och det var fighter i alla heat. I Formel 3 kom Reine Wisell och Freddy Kottulinsky med var sin vinst bakom sig i årets båda inledande SM-tävlingar. Här stod de i första startledet. Lasse Lindberg och Ulf Svensson stod i andra startledet. Lindberg var kvickast iväg i starten följd av Wisell och Kottulinsky. Snart var ordningen den omvända och det böljade fram och tillbaka. Alla tre var i ledning någon gång under loppet. När tre varv återstod hände en otäck olycka; Kottulinsky skulle varva en förare på yttern i depåkurvan. De krokade ihop och ”Kotten” voltade och hamnade upp och ned i ett vattenfyllt dike! Det såg otäckt ut, men funktionärerna var snabbt på plats och kunde rädda ”Kotten” från att drunkna. Wisell vann före Lindberg och Ove Nicklasson.

I Formel Vee försvann förhandsfavoriten Leif Hansen redan på första varvet sedan han fått gashäng. ”Esso” Gunnarsson hade en härlig fight racet igenom med Peo Boström. Dock såg det ut som om ”Esso” hade koll på läget hela tiden för när målflaggan föll var det ”Esso” som var först före Boström och Curt Johansson. Leif Hansen fick sin revansch i Grupp 5 där han vann före Anders Josephson och Åke Persson.

I Turistklassen vann Staffan Wahlström före Ulf Karlsson och Björn Rothstein. Erik Berger hade haft krångel på träningen och fick starta sist. Han gjorde en fin uppkörning ända till fjärde plats, men sedan gick bilen sönder igen och han tvingades bryta.

Den mest överlägsne segraren var Bosse Ljungfeldt i den stora standardvagnsklassen. Boo Johansson var 22 sekunder efter i mål. Bengt Ekberg kom trea. I 1600cc-klassen fick vi ännu en gång se en fantastisk kamp mellan Svante Vorrsjö och Erik Berger. De turades om i ledningen, men till sist var det Vorrsjö som var starkast. Berger kom tvåa och Tommy Johansson blev trea. I 1000cc var det kamp mellan BMC Cooper och Abarth och det var en trio Abarth-förare som var bäst. Leif Englund vann före Olof Wijk och Boo Johansson.

De mäktigaste bilarna hittade vi naturligtvis i Sportvagnsklassen, men den är ack så tunn… Endast åtta bilar kom till start. Picko Troberg tog starten med sin McLaren, men han lyckades aldrig skaka av sig Sten Axelsson. I en varvningssituation några varv från slutet såg Axelsson sin chans att sticka in nosen. Picko hängde kvar på yttern i hårnålen för att om möjligt hålla kvar sin ledning, men vägen tog slut och Picko körde på en asfaltkant och gick till väders. Han flög ett par meter innan han landade och tvingades bryta. Det blev därmed en promenadseger för Axelsson före Anders Josephson och Hans Wängstre.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT