STCC Vålerbanen 2007
Vålerbanen 2007-06-29 - 2007-06-30

Resultatlistor


JTCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

MC PRO Superbike
  Kval
  Race

Nordic Supercar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche Carrera Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Kval
  Superpole
  Race



Antal tävlande: 92

Racerapport

STCC – Göransson fortfarande obesegrad i Norge

STCC racet på Vålerbanen blev en rafflande historia.

Kvalet inleddes på en blöt men upptorkande bana. David Björk hamnade i sandfållan. Trots att det var gulflagg de sista varven, satte nästan alla förare sina bästa tider just då. Efter lite överläggningar tog man beslutet att alla fick behålla sina tider, trots flaggningen. – Eftersom det torkade upp så snabbt på slutet var det nog oundvikligt att köra fortare trots gulflaggszonen, sa domaren Per Birkefall. Johan Sturesson var snabbast före Göransson och Dahlgren. Både Westcoast, Polestar och Flash hade båda sina bilar i Superpolen där Dahlgren var snabbast före Göransson, Ekblom och Rudholm.

Dahlgren såg fram emot racet och hade inget emot regn. Göransson å andra sidan trodde sig ha bäst chanser om det var torrt. Hemmaföraren Tommy Rustad hoppades på regn. – Man får ju inget gratis bara för att det hemmaplan, men om det regnar har inte motoreffekten så stor betydelse och det vore bra för mig, sa Rustad.

När bilarna körde ur depån till lineup började regnet falla. I Flashteamet diskuterade Nilsson och Göransson in i det sista om vilket däck de skulle välja. De valde slicks. Nilsson körde ur depån, men Göransson, som kom någon meter bakom, blev stoppad. Tiden var ute, han missade lineupen med en sekund. Nu skulle han få starta från depån istället. Regnet tilltog och Göransson tog ett snabbt beslut att byta till regndäck.

Starten gick och Dahlgren, som hade regndäck, ryckte direkt. Rudholm och Ekblom på slicks hade inte en chans att följa med. Bak i fältet körde en ursinnig Göransson som en vilde. Han var snabbast på banan, men han var inte alltid på banan. Det gick yvigt och brett och han körde om till höger och vänster. Redan på tredje varvet var han uppe på andra plats, men så var han utanför banan och ramlade direkt ned till sjätte. Det regnade mer och mer och Rudholm, Nilsson och Sturesson vattenplanade av banan. Ekblom gick i depå för att byta till regndäck och tappade ett varv. Safetycar kom ut och man flyttade Nilsson och Sturesons bilar som stod farligt efter chikanen.

Bara ett par varv efter att safetycar släppte fältet gick Göransson upp i ledning. Då passade Dahlgren på att gå i depå för sitt obligatoriska stopp. Caranföraren Tobias Tegelby gjorde sitt livs race och låg femma totalt när han tyvärr kanade av vägen och fick bryta. Göransson gick snart i depå även han. Den siste av toppförarna att gå i depå var Frank Stippler. På 32:a varvet av 40 kanade Thed Björk av banan från sin tredjeplats.

På näst sista varvet fick Dahlgren en liten knuff av Tommy Kristoffersson. Dahlgren gled ut och Stippler kunde ta sig förbi. Göransson vann sin femte raka seger i Norge före Stippler och Dahlgren. Caran Cup vanns den här gången av Ronnie Brandt. Fredrik Ekblom leder nu mästerskapet med en poäng före Dahlgren och sedan kommer Göransson på tredje plats. Det börjar hårdna i toppen när serien nu drar vidare till Västkustloppet i Falkenberg

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Förarkommentarer:

Robert Dahlgren: – Jag brukar inte bli arg, men det här var nog den fulaste påkörningen jag har varit med om i hela mitt liv, och då har jag kört racing i många år. Det var hur tydligt som helst, man missar inte inbromsningen på det sätt som Kristoffersson gjorde efter 38:e varv, det gör man bara inte.

Richard Göransson: - Jag fullständigt kokade inne i bilen av ilska för att jag missade att komma ut till lineupen i tid, men det visade sig vara ett genidrag eftersom vi hann byta till regndäck och regnsetup istället. Detta var en av mina absolut roligaste segrar i STCC eftersom jag startade sist.

Frank Stippler: – Äntligen fick jag kliva upp på pallen. Vi har gjort lite förändringar i teamet och till den här tävlingen hade jag Mattias Ekströms Ingenjör, Alex Stehlig, på plats och han hjälpe mig mycket. Själv ville jag gå ut på slicks, men Stehlig beordrade regndäck. Jag tyckte att det kändes fel då, men det visade sig vara rätt.

Nordic Supercar

Nordic Supercar är Nordens verkliga muskelbilar. De bjöd på massvis med hästkrafter som släpptes loss i Våler. Erik Behrens är klassens störste entusiast och han har lagt ned ett omfattande arbete för att få till den nivå som vi ser på klassen idag.

Kvalet fick en intressant upplösning. Precis innan kvalet var slut satte Pertti Kuismanen poletiden på bara sitt tredje varv på banan. Det blev också hans sista för när han körde igenom chikanen tappade han fästet och sladdade ut i sandfållan. Tiden var den näst snabbaste som sattes på banan under dagen om man tittar på samtliga klasser och han var 1.1 sekunder före Erik Behrens.

I race ett tog Kuismanen starten från pole. Erik Behrens stressade honom så mycket han kunde och visade sig i backspeglarna i varje sväng. Taktiken gick hem för redan efter ett varv for Kuismanen av banan och fastnade i en sandfålla. Behrens kunde sedan kontrollera racet utan problem. – Min enda chans var att stressa honom. Han var så otroligt snabb i kvalet så det gällde att hugga på honom direkt, sa Behrens. Haavard Lien kom tvåa och Per-Erik Axehult trea.

Nordic Supercar körs i två klasser; GT2 och GT3. I GT3 är det mestadels Porschar. I första racet vann Mats Myrsell före Jorma Vanhanen och Jens Stark Juntilla.

I andra racet vänder man på de åtta främsta. Detta innebar att Dagfinn Larsen stod i pole. Dagfinn tog starten och körde mycket snabbt och höll ledningen under nästan halva racet. Kuismanen ångade på från sin sista plats och Behrens kom också ångande genom fältet. Precis när det skulle bli riktigt intressant gav växellådan upp för Kuismanen. När väl Erik Behrens nått ända fram till ledning ökade han tempot och ingen kunde svara. Segermarginalen blev nästan 15 sekunder före Haavard Lien och Jens Stark Juntilla som var trea totalt och segrare i GT3. Marko Viitala lyckades krascha sin GT3 Porsche precis på mållinjen. Bilen blev mycket illa åtgången, men han tog målflaggen och slutade trea i klassen. Han satte dessutom snabbaste varvtid för GT3. – Det var en tråkig avslutning. Nu blir det mycket jobb när vi kommer hem. Vi hade 150 mil enkel väg hit till Våler, sa Viitala.

Tabellen toppas av Behrens före Axehult och Lien. I GT3 delar Myrsell och Juntilla ledningen och Wahlund är trea.

Nordic Supercar körs som ett NEZ-mästerskap med tävlingar i Sverige, Norge, Finland och Estland. Finalen körs på Sturup i höst men först väntar Västkustloppet i Falkenberg där det väntas fyra nya förare för året.

Extra notis:

Som en stor kontrast till alla snabba Viprar och nya Porschar hittar vi det lilla familjeteamet Weglin Racing från Alfta i Hälsingland. Anders och Johan Weglin har byggt en Saab 93 SS med 2 liters turbo som körs på E85 och ca 525 hästar. – Bilen är från början byggd för SSK-serien varför den är alldeles för tung för att köras i den här klassen egentligen. - Vår bil väger faktiskt mer än en Viper och det säger väl en hel del om våra chanser egentligen, sa Anders Weglin. Helgens race bjöd på motgångar. På väg ut till start upptäcktes ett oljeläckage som kom från ett sprucket servorör. I andra racet hade han arbetat sig upp en bit i fältet när hävarmen till gasspjället gick av. – Två skitfel som är omöjliga att förutse. Det blev i alla fall billigt att laga, sa Weglin.

Porsche Carrera Cup

Alx Danielsson tog pole i Porsche Carrera Cup. Han tog sedan kommandot i racet och såg ut att gå mot en enkel seger när han plötsligt fick svartflagg. Han hade kört på innermarkeringen två gånger och fick ett drive thruestraff. – Jag trodde att jag hade punktering på första varvet varför jag ropade till teamet att jag kommer in. De förberedde min ankomst och missade då att jag hade fått en varning. Jag såg inte heller skylten eftersom den inte visades vid huvudposteringen utan en bra bit längre fram. Jag tycker att det var petigt och det känns som jag är extra bevakad bara för att jag är så snabb, sa Danielsson. Tony Rickardsson övertog ledningen. Han var hårt bevakad av Cralle Lindholm, Edward Sandström, Carl-Olov Carlsson och Stefan Söderberg som låg tätt ihop. Alla körde behärskat och gick i mål i samma ordning inom 1.7 sekunder. En mycket lycklig Tony Rickardsson fick äntligen kliva överst på prispallen till tonerna av Metallica. – Det var otroligt kul att äntligen få vinna i en Porsche. Jag hade önskat mig att få höra Metallica och det uppfylldes också, sa en lycklig Rickardsson. Janne Brunstedt gjorde en spektakulär avåkning när han helt missbedömde bromspunkten vid en omkörning. Han formligen flög baklänges ut i sanden.

I andra racet gjorde inte Alx Danielsson några misstag utan ledde från start till mål. Sandström låg tvåa, men tappade sin placering till Lindholm. Lyckan blev kort för Lindholm snurrade av och fastnade i sanden. Tredjeplatsen gick till Carl-Olov Carlsson. – Det var en historisk dag för DMS, sa Danielsson eftersom teamet hade två förare på pallen i och med Carlssons tredjeplats. I tabellen leder Lindholm före Sandström och Rickardsson.

Radical

En bra förare får racing att se enkelt ut. Ett exempel på en bra förare är Christian Kronegård som kör Radical. Han hade en perfekt helg på Vålerbanen som han inledde med den överlägsna poletiden 54.341. Det var dagens snabbaste tid alla klasser inräknade. Micke Ohlsson var tvåa slagen med 1.4 sekunder. Flera förare hade problem i kvalet och hamnade i sandfållorna. I depån efteråt såg det ut som ett grustag. Första racet blev en ren transportsträcka för Kronegård som ledde från start till mål. Emma Kimiläinen startade sist, eftersom hon missade kvalet på grund av sandsanering. Hon körde upp sig genom fältet, men på sista varvet gick en drivaxel av. Hon lyckades ändå rulla i mål på en blygsam placering. Micke Ohlsson fick inget att stämma, han dalade i listan. Över huvud taget var det ett underligt race där alla bytte plats med alla. Hemmaföraren Audun Njös låg på pallplats, men han körde så vilt och brett att plastbitarna for kring honom. När racet var över hade Viktor Hallrup tagit sin första andraplats någonsin och David Olsson kom trea. I andra racet vann Kronegård lika enkelt. Kimiläinen startade tvåa, men hon for av redan på första varvet. – Det blev något fel, jag hade inga bromsar. Under resten av racet hade jag broms ibland, sa Kimiläinen som körde brett och publikfriande under sin upphämtning från sista till sjätte plats. Njös bjöd återigen på spektakulär körning och återigen slarvade han bort sin pallplats. Pallen blev den samma som i första och Hallrup kostade på sig att vara lite kaxig: - Man kan ju inte bli frånåkt av en tjej, sa han. Hallrup körde dessutom snabbaste varvet i andra racet, mindre än sekunden över banrekordet. Kimiläinen behåller ledningen i mästerskapet före Lovén som tog två fjärdeplatser. Micke Ohlsson bara skakade på huvudet; - Jag behöver nog en mentor som kan tala om när jag skall svänga höger och vänster.

JTCC

Kvalet i JTCC blev dramatiskt värre för Simon Reinberth. Han sladdade av efter chikanen och gick sidledes ut i den mjuka sanden. Det högg tag och han rullade två varv och sedan över räcket och hamnade upp och ned precis intill en branddamm. Det såg kusligt ut, men Reinberth var ok och kunde ställa upp i racet sedan efter lite riktande och tejpande. Hemmaföraren och mästerskapsledaren Thomas Faraas körde hem en dubbelseger. Det såg enkelt ut, men Faraas höll inte med; - Jag ledde visserligen från start till mål i båda racen, men det var aldrig någon marginal. Hade jag gjort ett enda misstag så hade jag tappat ledningen direkt, sa Faraas. Martin Öhlin tog andraplatsen före Joakim Ahlberg. I starten på andra racet fick Marcus Fluch en knuff och hamnade på sidan i sanden. Bilen ramlade tillbaka på hjulen igen, men han tog sig ingen vart. Ahlberg tog andraplatsen före Öhlin. Marcus Ekström börjar få fart i sin Toyota och han slutade på fjärde plats. – Jag har fortfarande inte fått tillräcklig effekt i motorn, men i regnet spelade det inte så stor roll, sa Ekström. Ahlberg ligger tvåa i tabellen före Öhlin.

Pro Superbike

Två förare har höjt sig över mängden hittills i år i Pro Superbike. Det är dels den gamle rutinerade och regerande mästaren Jimmy Lindström som vunnit alla race i år. Den andra föraren är Filip Backlund som är ung, talangfull och han kommer mer och mer. Han ledde racet på Anderstorp senast ända till sista kurvan då han blev omkörd av både Lindström och Alexander Lundh. Efter racet blev Backlund diskad på grund av att han hade bytt trattarna på förgasarna. Teamet har överklagat beslutet. – Vi hade fått klartecken innan säsongen att det var ok att byta och dessutom har flera andra förare gjort det också, så vi är säkra på att få tillbaka poängen från Anderstorp, sa Backlund. Lindström börjar nog känna pressen för i kvalet plockade han fram kvaldäck för att ta pole. Backlund var näst snabbast. I racet tog Backlund starten, men han hade Lindström flåsande i nacken. Backlund började bygga upp en liten lucka till Lindström, men så började varvningarna. Vid de två första varvningarna tappade Backlund försprånget och Lindström var uppe i bakhjulet igen. Den tredje varvningssituationen var det en klunga med förare och nu fick Backlund en lucka igen. Lindström bet ihop och kämpade tillbaka meter efter meter, men när några få var återstod så gav han upp för att säkra sin andraplats. Backlund kunde köra i mål som segrare för första gången i Pro Superbike. Glädjen gick inte att ta miste på. Jag frågade om han kunde slappna av på slutet när inte Lindström hotade längre? – Jag hade ingen aning om hur det såg ut bakom mig. Jag vände mig aldrig om och teamet meddelade inte att han hade slagit av. Det var full satsning från start till mål, sa Backlund. – Jag kände att Backlund var snabbare idag och eftersom jag leder mästerskapet så stort så fanns det ingen anledning att äventyra andraplatsen, sa Lindström. Trea kom Alexander Lundh som därmed tog sin andra raka pallplats. – Det känns som att det har släppt nu. Allt fungerar perfekt och därför kommer resultaten, sa Lundh.

Det var en premiär i helgen. För första gången kördes en Ducati i Pro Superbike i STCC. Det var norrmannen Ole Björn Plassen. Han blev norsk silvermedaljör i fjol, men han erkände att det är mycket hårdare konkurrens i den svenska serien. Ducatin liknar Aprillian så till vida att den har en V-twin motor. Den är mycket smalare än de andra cyklarna. – Det är en ny cykel så det finns mycket att göra för att bli konkurrenskraftig med den, sa Plassen.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT