SSK Sportvagnsmeeting Kinnekulle 2008

Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford/Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS före 1965 över 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



120 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 53.89, Henrik Andersen, Formula 3 74-86, Heat 2

Sportvagnsmeeting på Kinnekulle Ring

130 bilar kom till start på ett soligt Kinnekulle Ring när SSK anordnade årets Sportvagnsmeeting. Det var ingen fredagsträning denna gång utan tävlingshelgen inleddes direkt med kval på lördag morgon. I klassen för Standardbilar före 1965 upp till 1150cc blev det tyvärr en tragisk situation. Precis när kvalet var avslutat samlades, som vanligt, alla bilar i Parc Fermé. Rolf Jensen mådde inte bra och banans ambulanspersonal tillkallades. Hans tillstånd försämrades varför man kallade in extra ambulanser från länssjukhuset. Rolf fördes till länssjukhuset i Skövde. Strax efter ankomsten blev han dödförklarad. Orsaken var hjärtstillestånd. Rolf Jensen blev 58 år. Tävlingarna avbröts under ca en timma och återupptogs igen efter att ambulanserna hade lämnat banan. Under dagen hölls en tyst minut och de svenska flaggorna vajade på halv stång. Man samlade alla förare för att meddela den tragiska händelsen. Tävlingsläkaren Rune Rehn förklarade vördnadsfullt vad som hade inträffat och hur arbetet hade gått till väga. Bilen gicks igenom av de tekniska kontrollanterna och befanns vara i ett exemplariskt gott skick (Det fanns därför igen anledning att tro att t ex avgaser hade gått in i bilen).

Finalracen kördes efter lunch och Roadsport var först ut. Fjolårsmästaren Christer Almqvist tog hand om ledningen från pole, men han hade ett helt koppel förare som flåsade honom i nacken. Mot slutet drogs fältet ut en aning, men det var kul att följa kampen. Christer vann före Jesper Markusson, Lars Macklin, Kent Hellqvist och Tommy Falck. Sedan var det ett gap ned till bästa nykomlingen som hette Stefan Hasselgren. Stefan är en Lotusfantast och han har byggt sin egen Super 7 kopia. Han har kört några banträffar, men det här var hans första tävling. Han har haft god hjälp av sin mentor Sören Trygg. De träffade varandra när Sören hade en bensinmack i Täby för några år sedan

I Roadsport B tog rutinerade Krister Andersson en lätt seger före Anders Eriksson och Fredrik All. I Roadsport C fick vi se en del nya ansikten som kör Mazda Miata MX-5. De kör dessutom en egen cup. Niklas Falk vann före Per Hammarsjö och Fredrik Westin.

I andra racet fick vi anledning att höja på ögonbrynen då Tommy Falck tog ledningen och höll den ett par varv. Det är inte ofta Christer Almqvist blir slagen, skulle vi få se en sensation? Lyckan varade dock bara några varv, för Christer vann till sist före Tommy och Lars Macklin.

Krister vann återigen B utan att förta sig. Denna gången före Malin Eriksson och Max Lindblom. I C vann Niklas Falk före Fredrik Westin och Per Hammarsjö.

Formel Ford 1600cc och Formel Vee körde tillsammans. Niklas Jonsson gjorde comeback i fjol och visade sin snabbhet direkt. I årets första tävling var det heller inget snack om vem som var snabbast. Ingen kunde hänga på. Pelle Svensson var åtta sekunder efter i mål och han följdes tätt av Björn Otterberg och Henrik Hansson.

Formel Vee fajten var mitt Formel Ford fältet. Thomas Marklund lyckades hålla Lars ”Vegas” Johansson bakom sig över mållinjen. Regerande mästaren Christer Ericson kom trea. I klassen för de äldre Formel Vee bilarna tog Ronny Bogen-Jensen sin första seger någonsin. Äldsta bilen i fältet kördes av Rickard With och det var en Effyh-F3 från 50-talet.

Andra racets start blev kaotisk. Fältet var väldigt utdraget och man borde inte ha släppt starten. En del förare trodde att starten gick, andra inte, varför det blev oreda in i första sväng. Ronny Bogen-Jensen var den som förlorade mest på detta. – Det blev en konstig start. När jag kom ned till mot första kurvan hade bilarna framför mig slagit av, varför jag fick väja ut i sandfållan, sa Ronny efteråt. Även Niklas Jonsson hade varit ute i sanden och vänt. Det blev Henrik Hansson som vann racet före Pelle Svensson och Björn Otterberg. Niklas Jonsson spurtade från sista till sjätte plats. Lars ”Vegas” Johansson vann Formel Vee-klassen före Christer Ericson och Thomas Marklund.

I heatet för de nyare formelbilarna var det en kamp mellan Formel Opel Lotus och F3 samt även en kamp mellan svenskar och danskar. Henrik Andersen vann i stor stil med sin Opel Lotus. Lennart Pihlqvist blev tvåa i sitt debutrace med F3. Gamle rutinerade Ole Vejlund kom trea med en Formel Ford 2000. Även det andra racet slutade på samma sätt.

GT/GTS och Standard Äldre före 1965 över 1150cc körde i samma heat. Duellen mellan Sveriges snabbaste GT-förare, Rolf ”Myggan” Nilsson och Sveriges snabbaste Standardbilsförare, Tomas Gustavsson, blev inte mycket till duell. ”Myggan” vann med nästan 12 sekunder före Tomas. Lars-Göran Andersson och Erling Larsson kom tvåa och trea i GT-klassen och Lars Bergström och Yngve Gustavsson kom tvåa och trea i Standard.

I andra racet blev placeringarna i GT desamma, men i Standard vann Tomas före Yngve och Roger Andersson.

I klassen Standard före 1965 upp till 1150 cc, eller 1000cc-cupen vann Magnus Rehbinder från pole före Lennart Nilsson och Krister Wigren. – Jag har kört i fyra säsonger och detta var min första seger, sa Magnus efteråt.

I det andra racet ledde Magnus, men han snurrade och fick börja om från början. När han hade kört upp sig till femte plats stannade Dan Henningsson på ett olämpligt ställe på banan, varför safetycar gick ut och samlade ihop fältet så att man kunde bogsera undan Dans strandade Opel. Detta gav Magnus chansen att få kontakt med täten igen. När safetycar släppte fältet fortsatte han sin jakt. Han lyckades ta sig ända upp till andra plats. Lennart Nilsson var först över mållinjen, men det visade sig att han hade kört om på gulflagg och fick därför 30 sekunders tidstillägg. Magnus tog därför sin andra raka seger före Krister Wigren och Hans Eklund.

I Standard Ny var Anders Berger snabbast på kvalet, men han rasade kopplingen och kom inte till start i första racet. Tomas Hall tog hand om ledningen före Jürg Bächi. Men Jürg tog i för hårt på kalla däck och snurrade efter Molinsknäppen. Bilarna bakom honom kom kanande med låsta hjul. Alla lyckades väja för Jürg, men Mikael Södergren körde på Uno Svensson i stället. Tack vare denna incident hade Tomas fått en mycket stor lucka till de andra. Han kunde defilera i mål före Erik Berger och Magnus Paulsson.

Anders Berger åkte till en närbelägen verkstad och bytte sin koppling och startade sist i andra racet. Pappa Erik tog starten före Tomas. Anders var klart snabbast på banan och han var snart uppe på tredjeplats och minskade avståndet till tätduon för varje varv. När det återstod några få varv fick han kontakt, men Tomas körde rutinerat och stängde effektivt varje försök till omkörning. Erik vann således före Tomas och Anders.

Klassen för Racersportvagnar domineras sedan ett par år tillbaka av Sports 2000-bilar. Denna gång var samtliga bilar från klassen Sports 2000. Lars ”Vegas” Johansson ledde från start till mål och vann sin första seger någonsin i klassen. Kåre Minnbergh kom tvåa och Joakim Bergman trea. I det andra racet laddade ”Vegas” för hårt och planterade sin bil utanför banan efter Molinsknäppen. Joakim Bergman vann före Pelle Svensson och Kåre Minnbergh.

I Modsport fick vi se en Sverigepremiär för den nya bilen Saker GT. Det är en sportbil som byggs i Holland. Saker är en japansk jaktfalk och det är symbolen för bilmärket. Bilen har en motor från Subaru Impreza. Föraren Arto Rajankangas är även generalagent för märket i Sverige. I racet var Villy Zielinski snabbast och de andra hade svårt att hänga med i hans tempo. Ingvar Sand sköt en kolv och lade olja runt hela banan. Sören Trygg bröt av en led i växellänkaget. Säkerhetsbilen gick ut och samlade ihop fältet medan banan sanerades och bilarna bogserades. Villy körde dock om säkerhetsbilen och hamnade på så vis sist i fältet, fast ett varv före de andra. Han fick en stop-and-go som straff men körde sedan upp sig till tredje plats i mål. Jaan Tolli vann före Kenneth Nilsson. I det andra racet gjorde Villy inga misstag utan vann i stor stil med hela 27 sekunder före Sören Trygg och Mats Hildingsson. Mats kör i Modsport III, men hans stora förarskicklighet förde honom ända upp till pallen i heatet. I Modsport II vann Arne Parnheden båda racen före Jesper Markusson.

Clubmangänget rundade av helgen. De var färre än vanligt. De brukar annars vara de mest pålitliga förarna som alltid kommer till alla race. Men det var bröllop, konfirmationer, bilbyten och andra tävlingar som ställde till det denna gång. Flemming Bendixen hade en fantastisk helg där han var snabbast i kvalet och seger i båda racen. Trots att han hade växellådsproblem och fick skruva en del i sitt depåtält. I det första racet kom Sören P Christensen tvåa och Johan Westerberg trea. I det andra racet kom Johan tvåa före Jens Storm-Nielsen.

Om vi tittar på förarna som tävlar för SSK så återfanns de allra flesta i Sportvagnsklasserna. Här är de som hamnade på pallen: Krister Andersson vann båda racen i Roadsport B. Jesper Markusson tog en andraplats i Roadsport A och två andraplatser i Modsport II. Lennart Pihlqvist tog två andraplatser i historisk F3. Sören Trygg tog en andraplats i Modsport I. Johan Westerberg kom tvåa och trea i Clubman. Lars Macklin tog två tredjeplatser i Roadsport A och Fredrik All tog en tredjeplats i Roadsport B.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.