Falkenberg Classic Final 2015

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Ginetta GT5 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Gärde Wesslau Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Gärde Wesslau Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Jarls Bilservice Modsport I & II
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Jarls Bilservice Modsport III
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



249 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 42.24, Torgny Johansson, Formula 2 72-84, Heat 1

Stort finalfirande vid Falkenberg Classic

Den racinghistoriska cupen körde sin final vid Falkenberg Classic. Det blev ett firande i nostalgins tecken! Erik Berger deklarerade redan när säsongen började att vid finalen i Falkenberg skulle han köra sin sista racingtävling någonsin.

Erik inledde sin tävlingskarriär redan 1947 och han har hunnit med mer än de flesta! På meritlistan finns bland annat tio SM-guld. I somras fyllde han 90 år och firades stort hemma i Bengtsfors. Han fick pris från Guinness Rekordbok som världens äldste racerförare!

2000 personer kom för att se Eriks sista race. Helgen inleddes med att Falkenbergs MK visade en film från 1962 när Erik vann Västkustloppet. Klubben överräckte en segerkrans till Erik och personen som överlämnade kransen var Titti Laveno, samma person som delade ut kransen 1962! Erik blev rörd till tårar och han tackade för alla trevliga race. – Det känns skönt att få bestämma själv när man skall sluta, men visst känns det vemodigt att behöva sluta med det här, sa Erik.

Ford bestämde att Erik skulle få bli ”fabriksförare” för Ford i finalen och de ställde även upp med en Mustang som användes som safetycar. Erik skjutsades runt i en Mustang cabriolet och mötte publikens jubel. Hundratals människor besökte Eriks depå under helgen. Erik kör med sin Escort i heatet för GT och Standardbilar mellan 1972-1985. Eriks kvaltid räckte till åttonde startposition, något som han var missnöjd med. Sonen Anders tog pole. I racet gjorde Erik en kanonstart och var femma in i första svängen. Anders ryckte direkt och ingen orkade hänga med. Han vann överlägset före Rolf ”Myggan” Nilsson och Tomas Hall. Erik kom femma.
Precis innan andra racet skulle starta började det duggregna. Det fanns dock ett torrt spår och de flesta förarna valde slicks. Anders drog iväg som en avlöning före ”Myggan”, men efter några varv började det regna igen. Erik kom över krönet efter högfartssvängen på baksidan och där var det blötare på banan. Vips tappade han allt fäste och körde in i skyddsmuren! Det blev en tråkig avslutning för Erik, men även solen har fläckar! Regnet tilltog och racet rödflaggades. Alla fick byta till regndäck innan man startade om racet. Anders vann igen före Tomas Hall. En annan veteran kom trea; nämligen Erik Höyer från Danmark.

Det blev en heldansk uppgörelse i klassen för standardbilar mellan 1966-1971. Benny Rasmussen ledde från start till mål och han vann före Klaus Bodilsen och Sören P Christensen. Inför andra racet började regnet falla. Rasmussen tog det chansartade beslutet att gå i depå från uppvärmningsvarvet för att byta däck. Han startade sist från depån, men började snart plocka placering efter placering. Bodilsen ledde fältet före Christensen och de slutade etta och tvåa. Rikard Hasselblad kom trea och Rasmussen tog sig ända upp till femte plats.

Lars Esselius hade sålt sin röda Falcon så nu dök han upp med en vit i stället. Han hade byggt ihop den på en månad. – Jag hade ju alla delar liggande så det var bara att skruva ihop en ny bil, sa Esselius. Den visade sig vara snabb från start, trots att han inte ens hade hunnit provköra den. Han vann första racet före Frank Edwinsson och Mats Bergelin. Esselius vann även andra racet, nu före Bergelin och Bengt Carlsson.

I GT/GTS-heatet fick vi se en härlig fight mellan de båda Ford GT40 som körs av Jan Kling och Kennet Persson. Tyvärr tvingades Persson bryta. Kling vann första racet före Claes Andersson och Per Roxlin. I det andra racet var det blött på banan och då tog den gamle ”rallyräven” Claes Andersson hand om ledningen! Bo Paulson fick låna Perssons GT40, eftersom hans egen bil inte var raceklar ännu. Han startade sist och på andra varvet kom han dundrande ned för rakan. Planen var att klippa en massa långsamma bilar, men fältet rörde på sig och Paulsson fick kasta sig åt sidan för att inte ramma någon annan bil! Efter den resan tog han det lite lugnare... Till sist fick Kling upp värmen i däcken så att han kunde ta sig förbi Andersson, som fick nöja sig med ännu en andraplats. Anders Ek kom trea.

1000cc Cupen visade som vanligt upp ett stort startfält, 21 bilar denna gång. Mikael Mohlin var i god form igen och då kunde ingen stoppa honom. Han vann före Reinhold Daubner och Lars Davidsson. Han vann även det andra racet, men nu hade Davidsson och Daubner bytt plats...

Formel Vee firar 50 år i Sverige. Den 12:e september var det exakt 50 år sedan det första racet kördes på Ring Knutstorp. Jubileumsracet i Falkenberg blev inte som förarna hade tänkt sig. Reine Bergström stod i pole före Thomas Marklund. De drog upp ett otroligt högt tempo från första metern. När de kom till Ginstkurvan tappade någon greppet och sedan blev det en kedjereaktion där flera bilar blev inblandade. Safetycar kallades ut så att man kunde rensa undan de strandade bilarna. Hans Hillebrink gjorde helgens hårigaste omkörning då han tog en hel klunga bilar på en gång i slutet av rakan! Pierre Eklund vann till sist före Hillebrink och Roger Johansson, som gjorde comeback i klassen.

Efter det händelserika första racet fick Bergström och Marklund starta i sista ledet i andra racet, eftersom de inte hann sätta någon tid i första. Båda bjöd på fina uppkörningar genom fältet. Roger Johansson vann före Bergström och Hillebrink.
Formel Ford bjöd på både dramatik och spänning denna gång... Det började redan på kvalet. Bröderna Thim låg och slipstreamade för maximal fart när de kom i kapp Lars-Erik ”Atte” Åkersten i Nyhemskurvan. Oscar låg först och såg luckan. John låg strax bakom. John hann tänka att det finns plats och det skall gå bra, men ”Atte” såg inte att det kom två bilar i tätt följd. Plötsligt fanns det inte rum för två bilar och kollissionen var oundviklig... ”Atte” seglade iväg ut på gräsmattan och gjorde några varv i luften. I ambulansen på väg mot Varberg undrade ”Atte” vad som hände egentligen? – Jag såg aldrig John komma. Jag trodde snarare att det var något stag som hade brustit på min bil, sa ”Atte” som klarade sig undan utan att bli skadad. John var bedrövad över det som hände, men han blev lugnare när han fick klart för sig att ”Atte” var ok.
Viktor Ljungdal skulle ha startat från pole, men han brottades med misständningar och avstod första racet för att försöka laga bilen. Henrik Hansson fick en smäll i starten och tvingades bryta. John Thim ryckte i från klungan. Oscar Thim lyckades till sist skaka av sig klungan och tog upp jakten på broder John. Oscar hade bra fart med sig ut på rakan. John svarade med att gå till höger. Oscar laddade i luckan till vänster och försökte runda John på yttern in i chikanen. Det var nära att fräckisen hade lyckats, men John lyckades inte få stopp i tid. Oscar fick en liten knuff så att han snurrade, men han kom igång igen utan att tappa någon placering. John vann före Oscar med en överlycklig Tommy Rydén på tredje plats!
Andra racet blev också händelserikt. John Thim kom aldrig av startplattan, då han drog av drivaxeln. Oscar tog hand om ledningen. Viktor Ljungdahl hade fått ordning på sin bil och han jagade från sista startplatsen. Rydén och Hansson krokade ihop och tvingades bryta. Någon bil läckte olja och Oscar hade sånär tappat bilen. Han fick lugna ned sig. Oscar vann med en sekund före Ljungdahl. Björn Otterberg kom trea. Det blev en osannolik avslutning på säsongen för Oscar som i och med segern vann Formel Ford-klassen, eftersom både John och Henrik nollade...

I Formel Slicks brukar ingen rå på Torgny Johansson när allt fungerar, men den här gången fick han något att bita i! Jan Brunstedt kvalade in som etta med sin Chevron B19. I starten körde de sida vid sida ned mot chikanen, men Torgny bromsade sist och sedan kunde han dra ifrån Brunstedt. Det blev en lätt seger till sist. Sonen Dan Johansson kom trea. I andra racet var det faktiskt Dan som tog ledningen först, men Torgny tog sig allt förbi efter några varv och vann även det andra racet. Brunstedt blev trea.

I Sports 2000-klassen vann Johan Eliasson första racet före Jan Hellberg och Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson. I andra racet försvann Eliasson redan i starten efter en incident. Hellberg vann före ”Vegas” och Svein Berger.

RHK avrundar säsongen med årsfest i Halmstad i mitten av november.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Final för Sportvagnsmästerskapet i Falkenberg

Årets upplaga av Falkenberg Classic blev återigen rekordstor! I år stod det närmare 270 bilar på startlinjen i Sportvagnsmästerskapet och den historiska racingcupen.

Sportvagnsmästerskapet går mot strömmen då de ökar i antal utövare för varje år som går. De flesta racingserier sliter och tappar förare, men här trivs det fler och fler förare. Det stabila reglementet och den gemytliga atmosfären som präglar sportvagnsracingen är två starkt bidragande orsaker. Både Roadsport och Modsportheaten är så stora att de får delas upp i två heat var!
Gärde Wesslau Roadsport C var störst med 27 bilar på startlinjen! Christer Gellerstedt tog pole, men det var Erik Blixt som tog kommandot i första racet. Gellerstedt hängde på, men han orkade inte rå på Blixt. Thomas Thoren körde in på tredje plats. I andra racet tog snart Gellerstedt ledningen och sedan höll han Blixt bakom sig hela vägen till mål. Ulf Andersson kom trea. Gellerstedt hade behövt en dubbelseger, men det hade ändå inte räckt. Blixt vann klassen i år.
Kent Hellqvist hade pole i Gärde Wesslau Roadsport A, men det var Henric Månsson som vann båda racen före Hellqvist och Anders Hedlund. Hedlund behövde dock inte förta sig, han samlade bara på sig tillräckligt med poäng för att vinna klassen. Mikael Wiklund gjorde comeback efter sju år och det blev seger direkt i B! Anders Eriksson kom tvåa och Max Lindblom trea. Andra racet blev sevärt där Lindblom knep segern både i racet och i klassen före Eriksson och Niklas Falk.

Andreas Boström tog pole i Jarls Bilservice Modsport I, men det var Janne Brunstedt som gjorde en kanonstart i racet och han tog ledningen med god marginal. Zielinski fick en snyting i första kurvan och hamnade i sandfållan. Boström jagade ledande Brunstedt, men han gjorde inga oförsiktiga omkörningsförsök, för Brunstedt kör i Modsport II. Mot slutet av racet kom Carl-Henrik Strömnes som skjuten ur en kanon! Han formligen flög förbi Boström och satte direkt in jakten på Brunstedt. Strax efter krokade Hampus Rydman och Bengt Johansson ihop och säkerhetsbilen kallades ut. Strömnes fick 30 sekunders tillägg för omkörning på gulflagg så när röken hade lagt sig stod Brunstedt som segrare före Boström och Alexander Pfister. Brunstedt vann alltså klass II före Bo Johansson och Peter Eriksson medan Boström vann klass I före Pfister och Jonas Jansson. Brunstedt tog ledningen även i andra racet, men nu orkade Boström ta sig förbi och vinna totalt. Robin Johansson kom tvåa i klass I och Jonas Jansson blev trea. Brunstedt vann klass II före Peter Eriksson och Kent Johansson. Trots en bedrövlig finalhelg blev Hampus Rydman mästare i klass II.

Andreas Boström har en lång och brokig racekarriär som har innefattat allt från Formel Ford, Formel Opel Lotus till STCC. Han blev dansk mästare i Special Saloon 2011 och i år blev han mästare i Modsport I.

Jarls Bilservice klass III blev en intressant historia... Vid tävlingarna på Knutstorp i somras dök nykomlingen Niklas Johansson upp från ingenstans och sopade mattan med konkurrenterna. I Falkenberg blev det dubbelseger igen! Robert Gustafsson ledde klassen inför finalen och efter en andraplats i första racet såg han ut att gå mot seger. Fredrik Hedberg blev trea i första racet. På uppvärmningsvarvet till andra racet tog Gustafsson i för hårt när han skulle värma däck. Han tappade bilen som for in i en betongmur och det roliga var slut innan det ens hade börjat... Han fick stå vid sidan och se Johansson vinna före Thomas Larsson och Roger Fredriksson. Hedberg slutade fyra och Kent Heijel femma. Hedberg vann därmed klassen före Heijel och Fredriksson. Stackars Gustafsson föll ända till fjärde plats! Heijel hade ett annat jubileum att tänka på. Han samlade ambulanspersonalen och tackade dem för det var precis ett år sedan de räddade livet på honom när han fick hjärtinfarkt under fjolårets final.

RS & Clubman körde tillsammans. Thomas Stamreus stod i pole(RS), men i racet fick han ge sig mot den snabbe dansken Nicolai Hansen. Johan Kylberg kom trea. I andra racet lyckades dock Stamreus hålla ihop körningen och vinna före Hansen och Jonny Thomsen. Stamreus vann klassen i år igen...

I Clubmanklassen tog Ronnie Hofberg en dubbelseger. Kris Roberts kom tvåa i första och pappa Pete kom tvåa i andra. Hasse Tullsten kom trea i båda racen, men han vann klassen totalt!
Ginetta och Radical är två klasser som ”hittade hem” till Sportvagnsmästerskapet till årets säsong.

I Ginetta GT5 Challenge kom Jesper Prytz till finalen med ledning i mästerskapet med en poäng före fjolårssegraren Niclas Lindström. Prytz var laddad till tusen och han körde till sig pole inför första finalen. Lindström tog dock starten och sedan byggde han upp en lucka till Prytz som aldrig orkade svara. Lindström vann med fem sekunder före Prytz och Robin Lassander, som i sin tur var vann G20-klassen. Han hade dock fullt upp med att freda sig mot fjolårssegraren Joakim Strid. Stid kunde ändå dra på smilbanden, för andraplatsen räckte till att säkra seriesegern i G20-Cupen. Det var första gången i cupens nioåriga historia som en förare lyckades försvara sin titel.

I andra racet blev det ett liknande scenario. Lindström tog starten före Prytz och bakom dem var det stenhårt om segern i G20-Cupen. Lindström vann finalen och försvarade därmed sin titel i GT5 Challenge före Jesper Prytz. Niclas Harbig kom trea i mästerskapet.
Otto Gullberg vann G20-finalen före Lassander och Strid. Strid vann som sagt mästerskapet före Gullberg och Lassander.

Ginettaklassen har bjudit på väldigt fin racing under året med många omkörningar och täta kamper. Det är dessutom en relativt billig klass som erbjuder mycket racing för pengarna. Totalt deltog 23 förare under årets säsong.
I Radical tog Fredrik Moberg pole. Första racet blev en kamp mellan Moberg, Simon Hultén och Marcus Jönsson, som Moberg vann med endast en tiondel före Hultén! Äntligen stämde det hela vägen för Moberg. (Vi minns hur nära det var i Karlskoga senast.) Jönsson kom trea. Det blev samma jämna kamp och samma utfall även i andra racet. Jönsson vann mästerskapet för andra året i rad.

Ännu en säsong är till ända. Det skall bli kul att se om SPVM fortsätter sin positiva trend även nästa år.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.