Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2015

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Gärde Wesslau Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Gärde Wesslau Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Jarls Bilservice Modsport I & II
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Jarls Bilservice Modsport III
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



282 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 01:00.144, Torgny Johansson, Formula 2 72-84, Heat 2

Rekordstort Sportvagnsmeeting på ett rekordvarmt Ring Knutstorp!

Årets upplaga av Svenskt Sportvagnsmeeting slog alla rekord, då det var 325 bilar som var anmälda till tävlingen! Tävlingen blev också den varmaste i mannaminne med 36 grader i skuggan i depån! Det blev en ansträngande helg för både förare, bilar och funktionärer, men de flesta klarade av utmaningarna. En del förare var så heta att de tjuvstartade och en och annan avåkning hanns också med.

Gärde Wesslau Roadsport C var helgens största heat med maximala 36 bilar på startlinjen. Dock försvann två bilar redan under den fria träningen, men 34 bilar till racet var inte fy skam! Erik Blixt tog pole före Christer Gellerstedt, men det var Gellerstedt som var snabbast i starten. Han ledde några varv, men så kom det en norrlänning smygande... Rikard Niva från Luleå hade troligen längst resväg till Ring Knutstorp. Han kvalade in på en blygsam niondeplats, men snart övertog han ledningen. Han gick i mål som segrare och detta var hans första racingseger någonsin! Blixt kom tvåa och Gellerstedt trea. Framgång föder framgång, varför Niva även vann det andra heatet före Gellerstedt och Blixt. Niva var glad som en speleman.

Anders Edlund brukar vara svårslagen i Roadsport A. Han började helgen med att sätta pole, men i första racet var han inte sig lik. Henric Månsson tog vara på detta tillfälle, då han vann före Magnus Mårtenson och Kent Hellqvist med Edlund först på fjärde plats. Edlund är inte den som skräder med orden. Han gick mest omkring och myste i depån och såg fram emot nästa race. I andra racet var ordningen återställd, för då kunde ingen hänga på Edlund. Han vann före Månsson och Mårtenson. Månsson fick mottaga ytterligare ett pris i helgen då han fick Alf Näslunds kanna. Det är ett vandringspris som varje år delas ut till någon framstående medlem av MSCC. I år delades priset ut av Alf Näslund själv, som snart fyller 80 år. I Roadsport B vann Hans Aulin före Nikard Niva, som dubblade och körde mycket framgångsrikt även här. Anders Eriksson kom trea. Det blev samma trio även i andra racet.

I Jarls Bilservice Modsport III fick vi lära känna ett nytt ansikte. Han heter Nicklas Johansson. Han tog pole och sedan formligen krossade han allt motstånd när han vann det första racet med 24 sekunder före Roger Fredriksson och Anton Svensson! Han följde upp detta med att vinna även det andra racet före Fredrik Hedberg och Roger Fredriksson.

Hemmaföraren Andreas Boström var favorit i Jarls Bilservice Modsport I. Han inledde med att ta pole, men i racet tappade han snart farten och redan på det fjärde varvet gick han i depå och bröt. Det visade sig att han hade fått punktering! Det blev några avåkningar och bärgningar, vilket hackade sönder racet som fick köras mestadels bakom säkerhetsbilen. Alexander Pfister gick över mållinjen som segrare före Mattias Andersson och Carl-Henrik Strömnes. I andra racet var det en kvartett med bilar som drog i från det övriga fältet. Carl-Henrik Strömnes, Mattias Andersson, Bengt Johansson och Andreas Boström gav publiken en härlig fight. Andersson missade tyvärr en inbromsning och fick ta ett varv i sandfållan. Boström pressade Strömnes, men lyckades aldrig hitta någon lucka. Strömnes vann före Boström och Johansson. - Oj, det var svettigt. Jag såg Boström i backspegeln hela tiden, sa Strömnes. I Modsport 2 var Hampus Rydman snabbast. Han vann båda racen före Peter Eriksson och Krister Andero.

I RS & Clubmanheatet tog Thomas Stamreus pole, men det var Tobias Wijk som var snabbast iväg i starten. I slutänden var det dock den unge danske föraren Nicolai Aaberg Hansen som tog hand om segern före Stamreus och Jonny Thomsen. I andra racet blev det ännu tightare i toppen. De tre första förarna gick i mål inom 1.6 sekunder med Thomsen som segrare före Stamreus och Hansen. - Detta var det roligaste racet jag har kört på länge. Hellre komma tvåa, slagen med en halv sekund, än att vinna med en halv minut, sa Stamreus. I Clubmanklassen vann Bjarne Mumm första racet före Svein Langholm och Hasse Tullsten. I andra var det Langholm som vann före Mumm och Tullsten.

Nu blir det sommaruppehåll för sportvagnarna. Nästa tävling är Kanonloppet i Karlskoga som körs tillsammans med STCC.

Stekande värme under Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp

Racinghistoriska klubben körde årets tredje deltävling tillsammans med Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. 200 historiska bilar och drygt 100 sportvagnar gjorde detta till en underbar sommartävling. Varenda kvadratmeter i depån fylldes upp av sportvagnar från många klubbar. Det var en fröjd för ögat i alla riktningar! En stor snackis var vädret. Det var stekande hett och i den nedre depån uppmättes 36 grader i skuggan! Det tog hårt både på bilar, förare och funktionärer. MSCC var som vanligt arrangör och de genomförde arrangemanget klanderfritt. De lyckades till och med ligga före tidsschemat!

1000cc Cupen var största RHK-klassen med 31 bilar på startgriden! Mikael Mohlin tog pole före Hans Beckert, som blir allt snabbare i sin koja. Beckert tog dessutom starten och ledde ett tag, men Mohlin lyckades klämma sig förbi och vinna med en halv sekund. Per Skårner kom trea. Beckert satte snabbaste tid och fick därmed starta först i andra racet. Han tog ledningen på nytt, men tvingades tyvärr bryta redan efter tre varv... Mohlin vann igen före Skårner och Reinhold Daubner. Tommy Jagerwall gjorde comeback efter ett års frånvaro, mest för att känna sig för. Det kändes bra och han inkasserade två fjärdeplatser.

I heatet för standardbilar över 1000cc före 1965 var det ”hundkojorna” som regerade. Daniel Frodin tog pole, men det var Ronnie Hermansson som tog ledningen. Frodin kontrade och vann före Hermansson. Peter Stöhrmann JR kom trea. Det blev samma scenario i andra racet. Hermansson tog ledningen före Frodin, men fick släppa den samma efter några varv. Hermansson tappade ytterligare en placering till Hans Söderholm på slutet.

GT-bilarna före 1965 brukar vara i sitt esse på just Sportvagnsmeetinget, men i år var det färre deltagare. Kennet Persson vann båda heaten medan Bengt-Åke Bengtsson och Palle Birkelund Pedersen delade broderligt på de andra pallplatserna.

Standardklassen mellan 1966-1971 var också stor med 25 bilar på startlinjen. Dansken Sören P Christensen har varit en av frontfigurerna i klassen i flera år. Han inledde med att ta pole, men sedan gick det mesta snett för honom under helgen. Han var klart besviken, men lovade att komma tillbaka i ny god form till nästa tävling. Det var i stället hans landsman Klaus Bodilsen som vann båda racen. I första racet kom Kenneth Gregers Petersen tvåa och Benny Rasmussen trea. Bäste svensk kom först på femte plats! I andra kom Lennart Bengtsson tvåa och räddade den svenska äran något! Petersen kom trea.

Micke Ohlsson kom till start i Strandells Grupp 5 Porsche. Den är för snabb för att platsa in någonstans, men fick köras ihop med nyaste Standardbilsheatet mellan 1972-1985. Micke tog som förväntat två enkla segrar. Bakom honom startade Anders Berger och i första racet fick han en lugn och enkel resa till mål, men 200 meter före mål brann tändningssystemet upp! Han hade dock farten uppe så han kunde rulla i mål som segrare i sin klass före Kasper Aaskov och Rolf ”Myggan” Nilsson. Anders fick delar från ett danskt team så att han kunde komma till start i andra racet, men bilen gick inte som den skulle. Han tappade platser och när oljetrycket försvann tvingades han bryta. Aaskov vann klassen före ”Myggan” och Tomas Hall. Erik Berger hade också problem med motorn i värmen, men han lyckades ta sig i mål på femte plats i klassen i sin sista start någonsin på Ring Knutstorp. Nu väntar firandet av hans 90-års dag i Bengtsfors den 17-18 juli.

De riktigt gamla formelbilarna från tiden före andra världskriget brukar vara en vacker syn på Sportvagnsmeetinget, men i år var de färre än vanligt. Endast fyra st kom till start tillsammans med en Nordisk Specialare, en Midget och en Formula Junior! Per Hågeman vann första racet med sin Midget före Frank Högman Nordisk Special och Janne Hansson Förkrigsbil. I andra vann Lars-Göran Sjöberg i sin Formula Junior före Hågeman och Högman.
Formel Vee-heatet inledde tävlingshelgen på lördag eftermiddag. De fick sämsta möjliga start! Jerker Vinberg skulle veja för en bil på NGK-krönet när hans bil plötsligt fick ett kast in i muren. Han voltade flera varv och blev liggande upp och ned. Han lyckades själv ta sig ut vraket och han frågade efter en brandsläckare i fall bilen skulle ta fyr. Han var mer bekymrad över bilen än sig själv. Han fördes till sjukhus för kontroll, men det visade sig att han hade klarat sig utan ett enda benbrott. Bilen var det sämre med, den blev väldigt demolerad, men det kanske var det som räddade Jerker? Bilen tog upp kraften av smällen i stället för Jerker. Heatet fick startas om och kördes sist på dagen. Pierre Eklund är årets man i Formel Vee och här tog han två nya segrar. Thomas Marklund gjorde comeback i klassen och tog två andraplatser. Hans Hillebrink och Stefan Persson tog var sin tredjeplats.

I Formel Ford var det en trio som höjde sig över mängden. Viktor Ljungdahl, Henrik Hansson och Anders Flodegård. De hade en härlig fight och de bytte platser med varandra. Ljungdahl avgick med segern före Hansson och Flodegård i första racet. Andra racet blev stökigt med tjuvstarter, avåkningar och ihopkörningar. I toppen var det samma trio som kämpade, men när resultatlistan publicerades såg saker och ting annorlunda ut. Hansson utropades som segrare före Roy Richvoldsen och Andreas Tysk!

I Formel Slicksheatet var som vanligt Torgny Johansson överlägsen med sin F2-March. Han kör inte för att vinna utan för att slå sina egna personliga varvrekord. Det är hans morot med körningen. Han tog två enkla segrar som förväntat. Bakom honom var det jämnare. Roger Johansson körde i mål som tvåa före Jan Brunstedt. Roger hade en tung resa till Skåne i år. Bara några dagar före racet avled hans pappa Curt. Formel Vee fyller 50 år i år och Curt var den förste mästaren i klassen. Premiären skedde på Ring Knutstorp och för Curt skulle cirkeln slutas. Tyvärr blev det inte så. Roger kände att han ville köra för att ära sin far, han hade säkert velat ha det så. I andra racet kom Brunstedt tvåa före Dan Johansson.

I Sports 2000 tog Johan Eliasson en dubbelseger före Niels Jörgen Jörgensen medan Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson och Kåre Minnbergh delade på tredjeplatserna.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.