Classic & Sportscar Meeting Vålerbanen 2009
Vålerbanen 2009-08-15 - 2009-08-16

Resultatlistor


Corsa Italiana 1 & 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Corsa Italiana 3-4-5
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford/Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche Club Norge Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS före 1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 143

Racerapport

Blött men välbesökt Classic Sportscar Meeting på Vålerbanen

Årets fjärde deltävling i den Historiska Racing Cupen och tillika finalen i den Skandinaviska Cupen kördes på Vålerbanen i Norge. Med 156 bilar på startlinjen var det rekord för Norsk Sportvagnsklubb. Lördagen präglades dock av ett ihållande ösregn som aldrig ville ge sig. Detta gav möjlighet för de riktiga regnspecialisterna att kliva fram. På kvällen samlades alla för gemensam grillfest och prisutdelning. Norrmännen är fiffiga, för grillbiljetten ingår i startavgiften. På så vis får man med alla och det blir en härlig inramning vid prisutdelningen. Grillningen hölls av norske mästaren i BBQ.

Kvalet för 1000cc-cupen blev en rysare. Tommy Jagerwall tog pole före Anders Jensen med en tusendels sekund! (Enligt mina beräkningar borde det vara ca 3 cm). I racet blev det en annan femma. Jagerwall tog säkert hand om ledningen och surfade sig fram till mål som vinnare. Jensen kom tvåa, slagen med fem sekunder. Nils-Olov Jonsson kom trea. I den äldre kategorin vann Bo Johansson före Hans Eklund och Peter Kumlin. Andra racet kördes på torrt underlag. Jensen tappade flera placeringar i starten. Jagerwall seglade ifrån och vann före Jensen som lyckades köra upp sig till andraplatsen. Jonsson var trea igen. Pallen i den andra kategorin blev densamma som i race 1.

Heatet för Standard och GT-bilar före 1965 dominerades som väntat av Rolf ”Myggan” Nilsson, men bakom honom följde Holm Jacob Matheson, Birger Knutsen och Edwin Solheim. Denna kvartett var i en klass för sig och de lämnade resten av fältet bakom sig. ”Myggan” vann före Matheson och Solheim medan Knutsen tvingades bryta med en trasig växellåda. Han kunde i alla fall trösta sig med att han satte näst snabbaste tiden i racet. I det andra racet var det torrt och då kunde ingen hänga med i ”Myggans” tempo. Rolf Busch kom närmast, men han var slagen med 11 sekunder. Matheson kom trea.

I Sports 2000 var hemmaföraren Dagfinn Larsen i en klass för sig själv. Han surfade sig fram till seger med 15 sekunder före Joakim Bergman och Ulf von Hauswolff. I andra racet försvann dock Larsen redan på första varvet. Bergman vann före Hauswolff och Håkan Holmberg.

I formelbilsheatet stod Ib Rasmussen i pole. Han tog enkelt hand om ledningen, men i åttonde startrutan stod den verklige regnspecialisten Tomas Otterberg. Han trivdes som fisken i vattnet och tog sig upp genom fältet. Han tog sig ända upp till ledningen när han förivrade sig i chikanen och snurrade ut på gräset. Efter några piruetter var han snart på banan igen. Han koncentrerade sig ytterligare och lyckades köra om Rasmussen ännu en gång och vinna racet. – Jag har inte så mycket effekt i min motor så jag brukar dansa regndans inför varje race, för i regn trivs jag, sa Otterberg. Petter Huse körde in som trea. Bland Formel Fordarna vann Pentti Hildingsson före Björn Otterberg och Aslak Heldal Haugen. I Formel Vee var det gamle kämpen Axel Madsen som fick kliva överst på pallen för första gången på många år. Johan Lund kom tvåa och Lars Ohlsson trea. I andra racet var det torrt och då blev det en duell mellan Rasmussen och Huse som var i en klass för sig. Rasmussen vann den duellen. På tredjeplats totalt och etta i Formel Ford kom Fredrik Fogelberg. Hildingsson kom tvåa och Haugen trea. I Formel Vee vann Madsen återigen, nu före Magnus Ek och Lars Ohlsson.

I klassen för nyare Standardbilar från perioden 1966-1971 fick Tommy Brorsson hårt motstånd från Atle Ramberg i regnet. Ramberg lyckades ta sig upp i ledning, men hans glädje blev kortvarig då kopplingen gick sönder. Brorsson vann därmed stort före Knut Hallan och Kent Böe. Hallan vann GT-klassen och Böe vann klassen upp till 1300cc. Böe har haft flera tuffa säsonger med mängder av brutna tävlingar. Nu stämde allt och han kunde ta sin första seger. Jag tror alla unnade honom den. Henrik Haase kom tvåa och Kai Reunanen kom trea. I klassen över 1600cc vann Thomas Hjelkrem före Börje Eriksson och Ove M Billerud. Ramberg lyckades laga bilen och var med i andra racet, men i torrt rådde han inte på Brorsson som vann före Ramberg och Hallan. Hallan vann GT före Olle Victorin och Jan Erik Löwer (precis som i race 1). Haase vann minsta klassen före Reunanen och Märe/Bjärve. Hjelkrem vann åter största klassen före Eriksson och Billerud.

Klassen för de nyaste Standardbilarna från perioden 1972-1981 hade Mads Gjerdum i pole. Lyckan blev dock kortvarig då hans växellåda gav upp efter en snurrning i starten. Anders Berger tog hand om ledningen före Erik Berger. Här fick vi se ännu en regnexpert i Anders Dahlgren som kom smygande med släckta ljus på sin VW Scirocco. Han tog sig först förbi Erik och sedan Anders. De hade inget att sätta emot. – Jag såg i princip ingenting, men jag vet ju hur banan går. Jag tog båda förarna på väg upp mot Alhaugsvingen, där det finns gott om plats för en säker omkörning. Jag släckte mina lampor så att de inte skulle se när jag kom smygande, sa Dahlgren. – Jag hade ingen aning om att han kom, plötsligt vrålade det till vid sidan om mig och han var förbi, sa Anders Berger. Erik Berger tvingade bryta på åttonde varvet sedan gasreglagets infästning i förgasaren hade lossnat. Uno Svensson körde in som trea. Andra racet blev spännande redan innan start då det kom några små regnskurar. Det var väldigt osäkert hur vädret skulle bli, men de flesta chansade på slicks. Det visade sig vara det rätta valet, även om det var blött på banan i starten. Anders Berger tog hand om racet och ledde från start till mål. Erik Berger fick kämpa lite innan han tog sig förbi Svensson upp till andraplats. Nämnde Svensson kom trea.

I den Skandinaviska Cupen blev det följande slutresultat:

Standardbilar: Tommy Brorsson, Henrik Haase och Kai Reunanen
Formelbilar: Christer Ericsson, Peter Hasselgren och Axel Madsen
Sports 2000: Joakim Bergman, Dagfinn Larsen och Ulf von Hauswolff
GT: Rolf ”Myggan” Nilsson, Roger Adamsson och Knut Hallan

Nu återstår finalen i den svenska serien och den körs i Falkenberg den 19-20 september.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT