Lukas Sundahl vann 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia är den mest stabila klassen i STCC-paketet. Klassen sköts mycket proffsigt av Raine Wermelin och Sanna Strömbäck där Thomas Johansson gör det mesta av det praktiska arbetet under tävlingshelgerna. Porsche ordnade trackdays och en massa kringaktiviteter samt arrangerade på egen hand en tävling på Rudskogen. De hade en gästbil även i år och vid några tillfällen till och med två gästbilar! I gästbilarna satt det intressanta förare som var med och rörde om lite i racen. Ola Nilsson var gästförare vid premiären på Ring Knutstorp. Nilsson har ju kört Porsche i Tyskland med framgång och vid premiären vann han första racet före Lukas Sundahl och Oscar Palm. Som vanligt tog inte gästförarna några poäng i mästerskapet. Sundahl var mera på hugget i andra racet, där han vann före Nilsson och Palm. Årets andra tävling var just Porsches egna tävling på Rudskogen där Sundahl vann första racet före hemmahoppet Roar Lindland. Palm kom trea. I andra racet stämde allt för Lindland som vann före Pontus Fredricsson och Palm.

Tredje rundan kördes i Anderstorp, vilket innebar hemmabana före Lukas Sundahl, som vann det första heatet före Mats ”Snickar-Matte” Karlsson och Palm. Björn Wirdheim var gästförare och han kom femma. Även Stig Blomqvist var gästförare i en bil som var lackerad i Ronnie Petersons klassiska Lotusfärger; svart och guld. Palm vann andra racet före Sundahl och Wirdheim.

Porsche stod över Falkenberg och körde på Nürburgring i stället ihop med tyska Carrera Cup. Det var tufft för svenskarna, som hamnade en bit ned i fältet. Av de skandinaviska förarna vann Sundahl före Lindland och Magnus Öhman. Det blev trångt och stökigt i andra racet där Pontus Fredricsson vann sin första seger någonsin i klassen före Lindland och Palm medan Sundahl tvingades bryta. – Jag körde många varv här på Nürburgring för några år sedan när jag tävlade i Formula Renault 2.0. Det hade jag mycket glädje av idag, summerade Fredricsson efter sin seger.

Tävlingen i Karlskoga präglades av en tragisk olycka i Swedish GT-kvalet där tyvärr en funktionär omkom. Resterande kval ställdes in den dagen varför startordningen i racen istället baserades på mästerskapsställningen. Detta drabbade gästförarna hårdast, då de inte hade några poäng och därmed fick starta sist. Linus Lundqvist kom till Karlskoga som ledare av det brittiska F3-mästerskapet, men han hade aldrig tävlat i en bil med tak förut. Nu fick han ett tufft jobb att försöka köra upp genom fältet. Stig Blomqvist var också gästförare. Sundahl vann det första racet före Lindland och Palm. Lundqvist lyckades ta sig upp till sjunde plats. Det blev exakt samma resultat även i andra racet för topptrion och Lundqvist.

Porsche återvände till Rudskogens Motorfestival där Sundahl vann det första racet före Palm och Lindland. Palm vann det andra racet före Lindland och Sundahl. Banägaren Harald Huysman körde gästbilen. Huysman vann EM i Formel Ford 1984, men det var många år sedan han tävlade senast. Två sextondeplatser blev facit. 

Det var fördel Sundahl inför finalen på Mantorp Park. Sundahl höll dock inte tillbaka utan han vann första racet före Fredricsson och Palm och han var därmed redan klar mästare! Sundahl avrundade säsongen med att vinna även det sista racet före Palm och Fredricsson. Rallyvärldsmästaren Pontus Tidemand körde den ena gästbilen och kom åtta och sexa, medan Linus Pröjtz från Teknikens Värld kom 17:e och 12:a. Sundahl vann Riksmästerskapet före Palm och Lindland. Anton Marklund vann Approved Cup, alltså för de äldre bilarna, före Ole William Naersnes och Roger Hermansen.

Nedan ser ni länkar till Resultat, Bilder & Tabell:
Design by Bloms IT