Edward Sandström vann 2007

På papperet såg årets Carrera Cup att bli en plockpotatis för den rutinerade och duktige föraren Edward Sandström, men det skulle visa sig att det var en svår nöt att knäcka för Sandström. Han inledde året med att bryta två av fyra race medan Christer ”Cralle” Lindholm tog fyra raka segrar. När de kom till Mantorp gjorde Alexander ”Alx” Danielsson årsdebut. Hans Team, Danielsson Motorsport, var mycket proffsigt och körde fyra bilar i mästerskapet. Alx dubblade med att köra Formel 3000 ute i Europa och vid de tillfällen han inte kunde köra hoppade Philip Forsman in i hans ställe.

Alx hade varit kaxig innan säsongen och sagt att han skulle vinna första racet med minst 30 sekunder. Detta kom av sig fullständigt då en av hans mekaniker av misstag tankat hans bil med vatten istället för bensin! I andra racet startade han från sista plats och blev inblandad i en krasch redan i första kurvan och fick bryta... Det var istället Sandström som fick sin revansch för sin trevande inledning genom att vinna dubbelt. I Karlskoga hade Alx ordning på grejerna och vann dubbelt. I Anderstorp vann Sandström och Stefan Söderberg, som tagit klivit av STCC.

På Norska Vålerbanen ledde Alx komfortabelt när han plötsligt fick svartflagg. Han hade kört på ”flappsen” som sitter innanför kerbsen. Vid första påkörningen får man varning, men den hade inte Alx sett. Det blev istället Tony Rickardsson som tog sitt livs första seger i en Porsche. Han anträdde prispallen till tonerna av Metallica (Han hade sagt inför säsongen, att om han vann så ville han bli firad till tonerna av Metallica). I Falkenberg vann Söderberg båda racen. Vi fick tyvärr se en otäck krasch när Forsman rammade Lars Bertil Rantzow i chikanen. Båda bilarna blev ordentligt tilltygade. Rantzow fann det enklast att byta kaross. Själv var han så illa omskakad att han tvingades stå över några race (skadade revben.)

I Karlskoga blev det dubbelseger till Rickardsson medan Lindholm sprängde motorn. Familjen Danielsson drabbades hårt efter Karlskoga. Magnus och Alx mamma och pappa kraschade sin bil illa på vägen hem. Deras mamma, Kickan, avled av sina skador. Hon fick en tyst minut på Knutstorp och alla i teamet hade lackat om sina huvar med texten: ”Till minne av Kickan”. Det blev ett känslomässigt race för Alx som trots sorgen lyckades vinna första racet, som han dedikerade till sin kära mor. I andra racet orkade han dock inte fokusera fullt ut. Racet vanns av Lindholm före Alx.

Med två tävlingshelger kvar stod mästerskapet och vägde mellan Sandström och Lindholm. På den knixiga Sturupbanan vann Sandström första racet före Lindholm. Starten i det andra blev en märklig historia. Söderberg förflyttade sig från höger till vänster sida där han krokade ihop med Lindholm så han flög högt upp i luften med alla fyra hjulen. (Bengt-Åce Gustavsson – Racefoto.se var påpasslig och tog en ikonisk bild som har visats vid otaliga tillfällen!) Vid den hårda landningen slog han sönder styrservon. Båda bilarna slog sönder var sitt bakhjul och de linkade tillbaka till depån. Söderberg bröt, men Lindholm fick på ett nytt hjul och fortsatte, ett varv efter täten. Men att köra en racerbil utan servo är en tuff uppgift. När han ropade på radion och sa att han var slut i armarna, fick han till svar att det var 11 varv kvar… Han lyckades kämpa sig i mål men tog inga poäng. Rickardsson vann före Sandström, som ledde cupen inför finalen med sju poäng. Svårt läge för Lindholm, men inte omöjligt. Alx hade en underlig helg på Sturup. Inför båda racen gick en drivaxel sönder på uppvärmningsvarvet. Det måste ha varit något fabrikationsfel! 

Finalen vanns i stor stil av Alx och de andra pallplatserna delades broderligt av Sandström och Lindholm. Därmed vann Sandström mästerskapet före Lindholm och Rickardsson. Alx hade den högsta segerprocenten i år med sex segrar på 14 race (av 22 möjliga), Lindholm vann fem medan Sandström och Rickardsson vann fyra.

Nedan ser ni länkar till Resultat, Bilder & Tabell:
Design by Bloms IT