SSK Kinnekulle 2009
Kinnekulle Ring 2009-06-27 - 2009-06-28

Resultatlistor


Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 48

Racerapport

Het Racing på Kinnekulle Ring

Stockholms Sportvagnsklubb körde årets tredje deltävling i SSK-Serien. Racen kördes på hemmabanan Kinnekulle Ring i stekande högsommarvärme! Förutom SSK´s egna klasser kördes norska/danska Seven Racing och ERCup. I förra veckan släppte man en nyhet för Volvo Original Cup som från och med nu har en ny klass för alla som kör Volvo Original i rally. Det hann dock inte komma några till start till det här racet. Dels var det väldigt kort varsel och dels kördes en stor tävling i Växjö samtidigt, men intresset verkar stort för denna nya klass. Mikael ”Lången” Pettersson har varit nedringd av intresserade förare som ville veta mera om klassen. Till Raceweek, som körs i slutet av juli, kommer det säkert att bli en hel del förare som kör. Den andra nyheten var att man får tävla med både Volvo 850 och 855 (kombin) och detta har också väckt en hel del intresse. Till nästa år räknar man med ett stort startfält i Volvo Original Cup.

I helgens första heat körde Volvo Original Cup, SSK klass 1 och Beetle Cup. Fredrik Ring (Klass 1) stod i pole, men det var Eric Jonsson (VOC) som tog starten. På tredje varvet skulle Ring bromsa sig förbi Sören Åkesson, men han missbedömde bromspunkten och kanade in i bakhjulet på Jonsson som snurrade. Jonsson kom igång igen som sista bil, men han är som bäst när han blir tvungen att kämpa. Han bet ihop och gjorde en makalös upphämtning och han lyckades vinna sin klass trots allt. Värmen tog ut sin rätt för han var helt slut efter racet. Jimmy Eriksson kom tvåa och Zandy Meurling kom trea. Åkessons motorhuv fladdrade lite oroväckande och plötsligt slets den loss helt och hållet. Åkesson vann Klass 1, men han fick oväntat hårt motstånd av Ingela Holgersson som skuggade honom hela racet igenom. Hon utvecklas hela tiden och hennes glädje går inte att ta miste på då hon ler med hela ansiktet efter varje körpass. Magnus Carlsson kom trea. I Beetle Cup vann Marcus Söderqvist före pappa Bosse.

Andra racet blev inte lika dramatiskt. Ring och Söderqvist ryckte ifrån det övriga fältet, det var lite jämnare en bit ned. Marcus Söderkvist vann även andra heatet och Beetle Cup med pappa Bosse som tvåa. Ring vann klass 1 före Åkesson och Holgersson. Jonsson tog sin sjätte seger i år i Volvo Original Cup före Eriksson och Erik Halvorsen.

I andra heatet körde SSK Classic och Klass 2. Hasse Grönlund (Classic) tog ledningen före Reine Bergström (Klass 2). Bergström gick upp i ledning, men tyvärr fick han återigen problem med motorn och tvingades bryta. Grönlund vann Classic före Bengt Nordin och Claes Hanström. I klass 2 vann Roger Ekman före Ingvar Nilsson och Bergström.

I andra racet var Nordin snabbast iväg. Han pressades av Grönlund, som blev lite för ivrig så att han snurrade. Han kom snabbt igång igen och slutade ändå tvåa. Hanström kom trea. I klass två vann Ekman återigen före Nilsson och Björn Eklund.

I Renault Junior Cup var det som vanligt jämnt mellan förarna. Kim Andersson tog pole före Richard Edberg, Charlie Ahlberg och mästerskapsledande Gustav Rickhamre, som hade problem med bromsarna. I starten blev det omkastningar i leden, men alla tog sig igenom första svängen utan plåtkontakt. Andersson tog ledningen före Rickhamre och Richard Hansson. Edberg var den som missade mest i starten, men han kom igen och körde upp sig till tredje plats. Andersson lyckades hålla undan i täten och vinna sitt första race före Rickhamre som hade en elak hackspätt under motorhuven. Det var ett vevlager som hade tackat för sig, men motorn höll i alla fall ända till mål. Edberg slutade trea. Andra racet ledde Andersson åter från start till mål. Rickhamre låg tvåa till att börja med, men hans motor var inte helt kurant, trots nya lager. Han tvingades ge upp andraplatsen till Edberg, men han lyckades behålla tredjeplatsen i mål.

SSK har ett specialpris som heter Helgens prestation och det kan vara i princip vad som helst. Alla kan komma med förslag till SSK om vem som skall ha detta och sedan gör man en bedömning och delar ut ett pris. Denna gång gick priset till juniorföraren Richard Hansson som inför tävlingen hade byggt en mycket snygg och funktionell ställning för brandsläckaren.

I SSK Standard fick vi se årets första startande. Det var Carin Stenlund som kom till start i en gammal Lady Corsa Cup-bil. Hon har erfarenhet av långlopp, som hon har kört på Mittsverigebanan, men hon hade aldrig varit på Kinnekulle tidigare. Kinnekulle tar några varv att lära sig, men hon visade att hon snart hittade runt. Hon körde tillsammans med juniorerna och i andra racet låg hon på en total tredjeplats när hon förivrade sig lite under bron och fick ett jättekast. Hon redde ut situationen och satte dessutom ett nytt banrekord för klassen som numera lyder: 1:05.513.

Klassen Seven Racing körs i Norge och i Danmark, men av någon anledning har den aldrig hittat till Sverige!??! Man köper en kitcar i byggsats, som ser ut som den klassiska Lotus Super Seven, sedan hänger man i en drivlina från en bil eller motorcykel. Bilarna viktas så att det skall bli så jämnt som möjligt. Det brukar alltid vara sevärda race med många fighter. Daniel Björk Nordgaard stod i pole, men det var Ådne Halstenrud som tog starten från fjärde rutan. Dessa två hade en härlig fight med Ronny Vestengen, Torbjörn Lunden Bjerke och Oskar André Sandberg om ledningen hela vägen till målet. Vestengen vann före Halstenrud och Bjerke. För Vestengen var det en härlig revansch för i kvalet körde han av och knycklade till fronten så teamet hade en hel del jobb innan racet. I andra racet vände man på topp sex. Det innebar att Stine Julie Winås stod i pole. Det var hennes första pole någonsin. Kanske var det för nervpressande för hon misslyckades totalt i starten och blev omkörd av nästan hela fältet. Det var samma kvartett som hade en sevärd kamp om topplaceringarna även i andra racet som till slut vanns av Bjerke före Nordgaard och Sandberg. Nordgaard satte nytt banrekord med tiden: 57.284. För alla er som gillade vad ni såg kan jag meddela att Seven-gänget kommer tillbaka och kör sin final tillsammans med oss i höst.

Närmast på programmet för SSK är årets höjdpunkt, dvs Raceweekend på Kinnekulle Ring den 23-26 juli. Det kommer att bli större än någonsin med många gästklasser såsom: SM i Superkart, JSM för Ginetta G20, Riksmästerskap i Radical, Norska mästerskapen i Formula Basic, Shortcar, Standard Production och GT. Naturligtvis är alla SSK-klasser med också och nu får vi återse värstingbilarna i Yokohama Cup för andra gången i år.

Välkomna

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT